Gå till innehåll

AVI vs DV AVI


Zhyron

Recommended Posts

När man sparar filmen i premiere kan man välja flera olika videoformat, Vilka av dessa är bäst?

Jag kallade de tråden Avi vs dv avi för jag gissade de två var de bästa, men som sagt vilken är det?

 

EDIT: Sen om man väljer AVI så är möjligheterna enorma när det gäller kompressor

Jag vill ha det så bra som möjligt, eftersom filmen är kort gör det inget att filen blir enorm

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror helt på vad du ska använda filen till efteråt skulle jag vilja påstå. DV är väl inte lossless till skillnad från AVI förutsatt att du har lagt på effekter, övergångar, texter eller dylikt. Med andra ord, om du ska fortsätta att arbeta med materialet i t. ex ett annat program så är det väl okomprimerad AVI som gäller antar jag. Om det ska ut på dv-band igen så är det väl DV som gäller.

 

Jag är inte heller så haj på detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Är det ingen som vet vilken kompressor som är bäst?

Eller kanske i detta fall sämst, jag vill ha kvaliteten så bra som möjligt.

 

DV AVI verkar göra filmen ganska enorm och den får inte plats på en dvd

(fast det bara är 12 minuter)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zhyron]Är det ingen som vet vilken kompressor som är bäst?

Eller kanske i detta fall sämst, jag vill ha kvaliteten så bra som möjligt.

 

DV AVI verkar göra filmen ganska enorm och den får inte plats på en dvd

(fast det bara är 12 minuter)[/citat]

 

Avi uncompressed är ju bäst, dock så blir filerna enormt stora.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]...DV är väl inte lossless till skillnad från AVI...[/citat]

 

Mycket riktigt är inte DV lossless, men "till skillnad från AVI" stämmer inte riktigt. DV-filerna man för över från kameran sparas ju normalt som AVI-filer också och som nämndes ovan har man ju en hel uppsjö med "codecs" att välja på för komprimering av sin film när man väljer att spara som AVI. Det är detta val som avgör kvalitén (och storleken) på den sparade filen.

 

AVI är bara en sorts behållare för film och den kan innehålla filer i många olika format, t.ex. Xvid, DV och okomprimerat.

 

Vad du väljer att spara filen som beror ju helt klart på vad du skall använda den till. Har du inte gjort färgkorrigeringar, lagt på filter, texter, övergångar etc. i premiere så kan du ju spara den som DV-AVI igen utan ytterligare kvalitetsförlust misstänker jag. Men vanligtvis har man ju gjort något av detta och då beror det ju helt på vad man skall göra.

 

Ska man arbeta vidare med filen i annat program så vill man förmodligen helst ha okomprimerat, eller en lossless codec. Det finns flertalet sådana, exempelvis HuffYuv eller Alparysoft. Sök på Google för fler resultat. Dock blir filerna fortfarande mycket stora, och definitivt större än DV, eftersom DV är komprimerat lossy, dvs. med förlust, och således kan komprimeras ganska hårt. DV är nog ett ganska bra format annars om du vill hålla storleken nere och inte oroar dig allt för mycket för lite kvalitétsförlust. Kan man inte lagra väldigt stora filer men vill ha det över till ett annat program kan man använda sig av en s.k. frameserver, sök på "DebugMode frameserver", som finns som gratis plugin till Adobe Premiere.

 

Skall du bränna filmen på en DVD som film-dvd så att säga, så skall du komprimera till MPEG-2, då detta är det format som finns på DVD-skivor. Adobe Media Encoder i Premiere hjälper till med presets för detta. Du kommer dock behöva ett DVD-Authoring program för att fixa till meny och så, och göra om MPEG'en till .VOB-filer och så vidare.

 

Vill du spara den på datorn för att titta på den där kanske Xvid eller DivX eller dylikt vara lämpliga format. Tar väldigt lite plats, med mycket hög kvalitet.

 

Så, som du ser finns det mycket att tänka på och många val att välja mellan, så svaret är långt ifrån enkelt eller självklart. Så för att kunna ge dig ett vettigt svar behövs mycket mer information om vad du skall göra med filen efter du sparat den helt enkelt.

 

Och kom ihåg, AVI är inte ett format som man kan säga har "bra" eller "dålig" kvalitet. Det är bara en container, precis som MOV-filer. Båda "formaten" kan innehålla film komprimerad med en stor uppsjö codecs.

 

Hoppas detta gav lite klarhet i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du filmat i DV så sparar du i DV. Det blir svårt att gör film bättre än den kavlitén den hade vid inspelning. Lossless kan du kanske använda vid postproduktion i AE motsv, men även där är det DV som är bäst på DV matrial i förhållande till kvalité och filstorlek.

 

Dessutom är rätt jobbigt för datorn att jobba med losslessfiler med tanke på storleken.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Kimster]Har du filmat i DV så sparar du i DV. Det blir svårt att gör film bättre än den kavlitén den hade vid inspelning. Lossless kan du kanske använda vid postproduktion i AE motsv, men även där är det DV som är bäst på DV matrial i förhållande till kvalité och filstorlek.

 

Dessutom är rätt jobbigt för datorn att jobba med losslessfiler med tanke på storleken.[/citat]

 

Ja, men vad du glömmer nu är att om du bearbetar materialet och sparar det som DV så komprimeras det om, dvs. ytterligare kvalitetsförlust. Om du gör det tillräckligt många gånger så kommer förlusten att bli märkbart försämrad. Nu är DV i och för sig ganska lågt komprimerat så det tar väl ganska många gånger innan man verkligen börjar märka det misstänker jag, men en kvalitetsförlust får du vid varje omkomprimering.

 

Men du har rätt i att lossless filer är väldigt tungarbetade och blir gigantiskt stora. Renderade ut en film på 15 minuter som lossless häromsist, har för mig den tog uppåt 40 GB om inte mer, minns inte exakt. Det är ju inte jättesmidigt att arbeta med direkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gjorde misstaget att tro att DV var lossless en gång. Jag komprimerade det som DV många gånger innan det var klart, och jag började faktiskt se en märkbar försämring av bildkvaliteten. Uncompressed AVI är det väl som gäller antar jag, hur stort och tungt det än må bli.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]Jag gjorde misstaget att tro att DV var lossless en gång. Jag komprimerade det som DV många gånger innan det var klart, och jag började faktiskt se en märkbar försämring av bildkvaliteten. Uncompressed AVI är det väl som gäller antar jag, hur stort och tungt det än må bli.[/citat]

 

Eller som sagt en lossless codec då. De får faktiskt ner storleken avsevärt trots allt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är en version för visning, skulle jag ta ut en MPEG-2 för DVD med bästa kvalitet. Det blir bra.

För lagring/återanvändning på klippbordet är det ju helst DV som gäller, men som du påpekar är det ett mycket kostsamt format. Frågan är om din DV-kamera är spärrad för att köra tillbaks materialet via firewire till DV-kassett. Alla kameror är inte spärrade idag, och då har du bästa lagringsmöjligheten där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har stött på ett problem när ja exporterar filmen till AVI.

När jag kollar på filmen så hackar den och det är omöjligt att kolla på filmen. Vad ska ja göra? Kan det bero på vilket format man jobbar med dvs PAL, grejen som man ställer in innan man börjar med arbetet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har sannolikt ingenting att göra med just PAL/NTSC skulle jag tro, såvida du inte spelar in i NTSC och exporterar i PAL eller tvärtom. Men förklara lite mer vad du har för inställningar, vilken codec använder du för komprimering och så vidare (det är förmodligen den troligaste felkällan, den codec du använder alltså). Exporterar du till Lossless AVI (dvs. väljer None som codec eller nåt i den stilen), så kommer du förmodligen inte kunna se på filmen i realtid på grund av att hårddiskarna inte är tillräckligt snabba för att hinna läsa filen så fort.

Länk till kommentar
Share on other sites

GENERAL:

 

DV PAL

 

25 frames/sec

 

Frame size: 4:3

 

Pixel ratio: D1/DV PAL (1.067)

 

Display format: 25fps timecode

 

PLAYBACK SETTING:

 

Realtime:

 

Desktop video

 

External Device: DV 25i

 

Aspect ratio conversion: Hardware

 

Destop audio

 

Export:

 

DV 25i

 

 

Disable video output when premiere is running

Länk till kommentar
Share on other sites

skulle vara jätte jätte bra och snällt om något kunde hjälpa mig. Jag har gjort ett arbete som jag borde ha lämnat in i fredags. Måste få det att funka så att jag kan lämna in filmen så fort som möjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...