kalle112 Posted February 19, 2006 Posted February 19, 2006 Vet nån här om det finns någon tutorial som visar hur man omvandlar människor till koder som i filmen matrix? Eller är det fööör svårt och omöjligt? 0 Quote
Djungelsmurfen Posted February 20, 2006 Posted February 20, 2006 omöjligt är de ju absolut inte (nån har ju gjort de) men om du vill ha det lika snyggt som i matrix så blir de nog ganska svårt iaf. men jag har ju ingen aning om hur duktig du är på specialeffekter och det blir svårt att hjälpa dig om du inte skriver vilka program du har och kan använda. det enklaste sättet måste ju vara att bara maska ut personen som ska omvandlas till kod och ha en bild med massa text i lagret under. gör du på de här sättet kommer de dock att se otroligt simpelt ut. vill du få de lika snyggt som i matrix så måste du använda dig av 3d och vara förbannat skicklig på det också. ;) 0 Quote
kalle112 Posted February 20, 2006 Author Posted February 20, 2006 jag kör med adobe premiere pro. Är nybörjare men jag har läst igenom hela manualen så jag fattar lite bättre. Sen så fanns en tutorial om hur man gör matrix kod...den har jag lyckats med. Tänkte att nästa steg blir omvandla människor till kod. Fattade inte precis vad du menar? 0 Quote
Norbert Posted February 20, 2006 Posted February 20, 2006 Mm, det snyggaste sättet att få till det är att modellera denna människa i 3D och lägga "koden" som en textur på objektet. 0 Quote
Djungelsmurfen Posted February 20, 2006 Posted February 20, 2006 [citat=Norbert]Mm, det snyggaste sättet att få till det är att modellera denna människa i 3D och lägga "koden" som en textur på objektet.[/citat] och inte ens då blir de riktigt rätt... om man bara lägger texten som en textur på gubben så kommer det ju inte blir som ett tjockt lager med kod utan mer som nån som går omkring med en pyamas med grön text på. men det är väl troligen de bästa sättet ändå, för vem orkar sitta och göra tusentals tecken som sitter i flera lager och formar en människa. fast de kan ju gå om människokoden inte ska röra på sig. 0 Quote
McWolfe Posted February 20, 2006 Posted February 20, 2006 Skulle tro att ett partikelsystem med sprites som fyller upp volymen av människorna skulle fungera bra. McWolfe 0 Quote
Norbert Posted February 20, 2006 Posted February 20, 2006 Då borde det väl även gå att få partiklarna att röra sig utmed volymen om man sätter volymen som en "path" eller nåt? 0 Quote
lilla_farbrorn Posted February 20, 2006 Posted February 20, 2006 man kan ju alltid lägga en mask över personen i typ AE och sedan animera den över tid och så på med koden. 0 Quote
kalle112 Posted February 22, 2006 Author Posted February 22, 2006 hmm...det verkar som om jag måste lära mig after effects också...om jag nu vill kunna animera på det där sättet? 0 Quote
lilla_farbrorn Posted February 22, 2006 Posted February 22, 2006 Ja, det är en fördel. Sen måste du ju självklart också ha tillgång till det också. Nybörjare har en tendens att sikta för högt och proppa på med effekter redan i sin första film. Du kanske kunde planera lite och göra en film som inte kräver så mycket efterarbete då du uppenbarligen inte kan hantera postproduktion så bra? EDIT: Lite negativ ton kanske.. Ta det inte som en pik. :p 0 Quote
Norbert Posted February 22, 2006 Posted February 22, 2006 Vet man med sig att man inte hanterar digitala effekter så bra så är det faktiskt smartare att satsa på en film som inte kräver effekter för att fungera. Då kan man till och med råka göra en bra film som annars skulle ha fallit på undermåliga effekter. Jag ser inte ner på någon här, utan jag talar av egen erfarenhet. 0 Quote
kalle112 Posted February 22, 2006 Author Posted February 22, 2006 Jag tänkte så här. Mitt under filmen ska en bild frysas och då ska jag ta med matrix koden. Men då måste jag kunna omvandla människor och objekt till kod. Hur gör jag då? Bilden ska alltså vara fryst - ingen rör på sig! 0 Quote
lilla_farbrorn Posted February 22, 2006 Posted February 22, 2006 då blev det väldigt enkelt. du "klipper" helt enkelt ut människorna i valfritt program, photoshop exempelvis, och lägger den bilden över matixkoden. Du kan till och med maska i paint om du inte har något annat program om du målar över personerna med blå färg och sedan keyar ut i premiere eller vad du nu använder. 0 Quote
kalle112 Posted February 23, 2006 Author Posted February 23, 2006 nu gjorde jag så här: Jag klippte ut en person i photoshop. Därefter la jag på en blå färg över den utklippta Efter det importerade jag bilden i premiere pro och la den över matrix koden. Sedan la jag blue screen effekten över det utklippta fotot. Men när jag spelar upp sekvensen så faller koden över hela bilden men inte över det utklippta fotot. Det här är nästan precis vad jag ville. Jag vill att personen ska vara i 3D och inte platt. Sen så vill jag även att det ska falla ner "gul-kod" över personen/objekten. Hur kan jag göra det, 3D och gul kod? 0 Quote
Djungelsmurfen Posted February 23, 2006 Posted February 23, 2006 att få personen i 3d blir nog väldigt svårt för dig om du inte har någon erfarenhet av 3d sedan tidigare, men gul kod över personen kan du ju få genom att skapa en ny sequence och lägga in din första sequence på andra videospåret i din nya sequence och lägga in gul matrix kod på det första videospåret. sen lägger du en blue screen key eller en color key på din gamla sequence som ligger på andra spåret. hoppas du fattade nånting av vad jag skrev 0 Quote
kalle112 Posted February 23, 2006 Author Posted February 23, 2006 haha...faktiskt inte. har provat det du sa men det funkar inte. Jag måste ha missuppfattat allt! en lite bättre förklaring och det skulle vara toppen :) 0 Quote
Djungelsmurfen Posted February 23, 2006 Posted February 23, 2006 [citat=kalle112]haha...faktiskt inte. har provat det du sa men det funkar inte. Jag måste ha missuppfattat allt! en lite bättre förklaring och det skulle vara toppen :)[/citat] prova att ta bort den blue screen key som du la på bilden i sequnce 1. då borde de nog fungera om jag fattade rätt hur du har gjort. 0 Quote
kalle112 Posted February 23, 2006 Author Posted February 23, 2006 hehe tack för din hjälp men jag kom på ett sätt. "Track matte key" var till stor hjälp! Den löste problemet! Men nu har jag en annan fråga. Hur ska jag göra för att få samma effekt fast i en 3D-gubbe som rör på sig? Jag är beredd att lära mig allt...(jag lärde ju mig o hantera premiere pro inte 100% så klart, men väldigt bra till skillnad från början då jag inte fatta ett skit) 0 Quote
Djungelsmurfen Posted February 23, 2006 Posted February 23, 2006 [citat=kalle112]hehe tack för din hjälp men jag kom på ett sätt. "Track matte key" var till stor hjälp! Den löste problemet! Men nu har jag en annan fråga. Hur ska jag göra för att få samma effekt fast i en 3D-gubbe som rör på sig? Jag är beredd att lära mig allt...(jag lärde ju mig o hantera premiere pro inte 100% så klart, men väldigt bra till skillnad från början då jag inte fatta ett skit)[/citat] Det är ju väldigt bra att du är beredd att lära dig allt, men att komma så långt med 3d-animering tar en hel del tid och kräver mycket träning (för de flesta människor iaf). Själv började jag med 3D på allvar för ett ungefär ett halvår sedan, men kan fortfarande inte få till speciellt snygga animationer, speciellt inte med karaktärer. Däremot har jag börjat bli ganska på modellering och att få till snygga renderingar :) Men om du vill lära dig att göra 3d-animationer så får du ju börja med att skaffa ett 3d-program. Blender är nog det bästa allt-i-ett (modellerare, animerare och renderare) 3d-programmet som går att få tag i gratis och du kan ladda ner det på deras hemsida, http://www.blender3d.com/ Vill du ha tips på andra 3d-program så finns det redan massor av trådar om olika program här på forumet om du söker lite. 0 Quote
kalle112 Posted February 23, 2006 Author Posted February 23, 2006 Jag har adobe after effects. Det programmet går ju att använda till 3D. Eller hur? Är det SÅ pass komplicerat att kunna skapa såna gubbar? Alltså jag siktar inte på perfektion. Utan jag menar typ lite enklare grejer fast ändå snygga? 0 Quote
Djungelsmurfen Posted February 23, 2006 Posted February 23, 2006 After Effects möjligheter för 3d är inte tillräckligt avancerade för sådana saker, och även om det skulle gå så skulle det troligen bara göra det ännu krånligare än vad det är med ett riktigt 3d-program, på grund av att det inte är uppbyggt på ett speciellt lämpligt sätt för att arbeta i både bredd, höjd och djupled. Men det är ju ändå väldigt användbart att kunna hantera alla dimensionerna i after effect. 0 Quote
kalle112 Posted February 23, 2006 Author Posted February 23, 2006 men går det eller inte? 3d-gubbar för matrix effekten? 0 Quote
McWolfe Posted February 24, 2006 Posted February 24, 2006 [citat=kalle112]men går det eller inte? 3d-gubbar för matrix effekten?[/citat] Jupp, klart det går. Det finns säkerligen andra sätt, både bättre och sämre, men att använda 3d-gubbar och texturer eller partiklar är ett helt okej sätt att göra det på. Men, det är inget jag kan rekommendera som förstaprojekt inom 3d. Om du ska göra det, så bör du lära dig följande saker. - Modellering (kanske inte så avancerad eftersom man ändå inte kan se så många detaljer på de modellerna som behövs i det här fallet) -Lägga in ett skelett i modellerna, inkl riggning (lite olika beroende på hur mycket de ska röra sig) - Animering av skelettet (som ovan, lite olika beroende på hur mycket de ska röra sig). - Partiklar (här bör du lägga ner mycket krut för att det ska bli bra) eller - Texturer (samma sak här, ska det bli bra bör du arbeta mycket på den här biten. - Rendering (ska man få den här biten snyggt bör man också kunna utnyttja sin renderare ganska bra). Jag säger inte att du inte fixar det, men du bör vara beredd på att lägga ner ganska mycket tid på vart och ett av stegen (lite olika beroende på exakt hur du vill att scenen ska se ut). Det finns ganska många här som gärna hjälper dig om du stöter på problem på varje enskilt steg, men ingen kommer att ge dig en komplett beskrivning av hur man gör. McWolfe 0 Quote
Recommended Posts