Gå till innehåll

Moodysons nya: Container


Kensai

Recommended Posts

[citat=Moiraine]Moodyssons (hur i h-vete stavar man nu?) problem: Han försöker vara djup och mörk utan att vara intressant/väcka intresse.[/citat]

 

Jag tror inte att han försöker. Han ÄR djup och mörk och han väcker massor av intresse. Att få gillar hans grejer (förutom hans första två) är en annan sak - intresse väcker han dock...spaltmeter efter spaltmeter, foruminlägg efter foruminlägg, prat på stan, hat, respekt, fördömmande, etc, etc...

 

Oavsett vad man tycker om hans grejer så är han utan tvekan en UNIK filmskapare. Han och Roy Andersson är dom enda i Sverige som HELT går sina egna vägar och fullständigt ger fan i kommersiella villkor...och dom skiter också i att bli älskade.

 

Respekt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med mjg totalt....

 

Kunde inte sagt det bättre själv...

 

Men sen, för att kunna gör som de gjort. (I alla fall Moodysson) är ju som han gjort, som du själv sa, två filmer först som svenska folket näst intill knäböjde inför. Och Lilja 4 - ever var det nog ingen som egentligen tyckte var dålig, utan bara hemsk.

Jag menar utan de första hade han inte synts så mycket som han gör idag, tack vare de kan han gå sin egen väg helt och hållet nu för han har redan det där som krävs för att synas.

Frågan är om Ett hål i mitt hjärta och den nya Container skulle uppmärksammats utan dem.

 

Någon som förstår vad jag menar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Uttryckte mig nog otydligt.

 

Menar inte nödvändigtvis att han är ointressant i sig. I mina ögon väcker han inget intresse eftersom det måste vara på ett visst sätt. Ska han vara intressant vill man att han ska vilja komma fram med någonting. Inte bara provocera för sakens skull. Allt måste inte ha ett självklart budskap men till och med bra "konstfilm" är något MER. Vill gärna se Container innan jag säger mer om det. Kanske är det mycket bra och sevärd för den som är intresserad nog. Det kan ju ingen oss säga någonting om än, så länge vi inte var i Berlin nyss.

 

Och djup och mörk kan han förvisso vara, men jag tror sällan på det riktigt äkta i det när man likt Moodysson lägger så pass mycket vikt vid att vara det. Har man en bra kontakt med sin "mörka" sida ska man inte behöva dra sig undan eller gång på gång påpeka hur man vill göra sin egna grej och skiter i vad andra tycker. Man skiter ju i det, vad bryr man sig då om huruvida folk vet om det eller ej?

 

Roy Andersson är ett eget kapitel. Jag tycker att han helt och hållet skiljer sig från Moodysson. Såg intervjuer med dem båda nyss och jag kan faktiskt inte sätta fingret på det, men det är helt enkelt olika världssyn. Roy Anderssons står närmare min egen. Inte därför sagt att Moodysson är dålig så sett.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inspelad i Trollhättan, Tjernobyl och Transylvanien... de tre stora T:na, haha. Moodysson e galen numera. Tror han kommer hitta tillbaka om nån film eller två för annars kommer helt enkelt ingen ge honom pengar mera. Man kan inte leva på gamla verk för länge. Ett hål i mitt hjärta tycker ja var ett missat tillfälle. Var rolig ibland, men mest rörande i de få scenerna där det inte var porr, utan känslor som speglades. Porret blev mest bara smaklöst, ja porr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den här nya Moodysson känns ju oerhört mycket bättre än den som tog på sig smokingen och käkade kaviar med etablissemanget på guldbaggen och upplevde det som rebelliskt att visa finger åt sina bordskamrater när han släpade sig upp på scenen för att ta emot sina fina priser. Då kändes han bara fejk rakt igenom. Posör-revolutionär och pop-vänster.

 

Den nya Moodysson verkar skita totalt i att bli älskad av bidragsdåsiga kollegor. Jag håller på honom. Hoppas han lyckas med vad det nu är han vill lyckas med. Och jag hoppas att han aldrig "kryper till korset" och blir normal igen. Han tappar såklart sina fans och sin publik på det här sättet och bara det gör honom oerhört modig.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]

Den nya Moodysson verkar skita totalt i att bli älskad av bidragsdåsiga kollegor. Jag håller på honom. Hoppas han lyckas med vad det nu är han vill lyckas med. Och jag hoppas att han aldrig "kryper till korset" och blir normal igen. Han tappar såklart sina fans och sin publik på det här sättet och bara det gör honom oerhört modig.[/citat]

 

Jag håller faktiskt med. Jag är personligen inte förtjust i Moodysson men all heder åt honom ändå. Dock tycker jag att om han skulle känna för att göra en mer kommersiell film igen så borde man inte se det som att han skulle krypa till korset. Han likt alla andra kreativa människor får säkert väldigt varierande idéer och en del kanske passar massan bättre än andra.

 

Framför oförutsägbarhet. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

asså, gud vad ni hyllar honom. Jag tycker hans nya stil verkar mer som de är gjorda av en psyksjuk kille med insomnia och hela den faderuttan. Bara för att man är unik på det sättet att man väcker mest negativa tankar är man ju inte bra för det. Moodysson lyckades med två filmer som folk älskade och får budget till nya filmer. Av nån anledning skiter han i vad folket vill se och gör äcklig smal film där man får se någon knulla kött. Han försvarar heller inte sin nya film och förklarar vad han vill ha sagt med den utan bara: "Den är så konstig att ingen kommer gilla den. Up yours alla som länktade efter en normal film."

 

Är det här filmälskare gillar kanske man ska dra till ett slakteri och filma lite döda grisar med balerinakjolar. Sen kan ju slaktarn vara naken med en björnfälla runt pungen. Shit va okommersiellt och kreativt.

Länk till kommentar
Share on other sites

lukas är ju en duktig berättare och det tycker jag att han framhäver i sina verk. sen så är det ganska lätt att leka när man har den positionen som han har, han kan ju ta ut 600 000-700 000 för ett manus och han gör vad han vill just nu. sen så tror jag absolut att han kommer komma tillbaka till "vanlig" film. ett hål i mitt hjärta är en underskattad film. tanken med filmen var att väcka känslor och få en att tänka efteråt och det har den asbolut lyckats med. att den skulle bara vara äcklig och dålig tycker nog den publik som enbart vill se underhållande film och då förstår jag inte ens hur man kan yttra sig. för er som även är bekanta med hans poesi så tycker ja att även där ser man att lukas tar sig vatten över huvudet många gånger. han försöker mer än vad han behärskar men han kan ju göra sånt då han redan är etablerad.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis] ett hål i mitt hjärta är en underskattad film. tanken med filmen var att väcka känslor och få en att tänka efteråt och det har den asbolut lyckats med. att den skulle bara vara äcklig och dålig tycker nog den publik som enbart vill se underhållande film och då förstår jag inte ens hur man kan yttra sig. citat]

 

Det är lite att underskatta en vanlig filmpublik. Idag är förståelsen för hela processen bakom en film stor hos allmänheten. Troligtvis större än vad filmbranschfolk kan tro. Gillar man inte Ett hål i mitt hjärta betyder inte det att man är obildad inom film. "Smaken är som baken" så är det bara. Ingen kan någonsin göra något som ALLA tycker är toppen. En del filmer måste hyllas för att tycker man inte om dem är man en ignorant idiot som bara vill se hollywood pang-pang. Huruvida Ett hål i mitt hjärta är en sådan film så minns jag inte vad som sades i samband med att den släpptes och visades.

 

Mn som sagt, poängen är att vi lever i en demokrati (eller?) och man har rätt till en åsikt utan att dumförklaras.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Moiraine]Det är lite att underskatta en vanlig filmpublik. Idag är förståelsen för hela processen bakom en film stor hos allmänheten. Troligtvis större än vad filmbranschfolk kan tro. Gillar man inte Ett hål i mitt hjärta betyder inte det att man är obildad inom film. "Smaken är som baken" så är det bara. Ingen kan någonsin göra något som ALLA tycker är toppen. En del filmer måste hyllas för att tycker man inte om dem är man en ignorant idiot som bara vill se hollywood pang-pang. Huruvida Ett hål i mitt hjärta är en sådan film så minns jag inte vad som sades i samband med att den släpptes och visades.

 

Mn som sagt, poängen är att vi lever i en demokrati (eller?) och man har rätt till en åsikt utan att dumförklaras.[/citat]

 

Jag menar inte på att man ska underskatta publiken utan snarare att männikskor som vet vad den här filmen handlar om och inte gillar den sortens film går och ser den, sen konstaterar det de redan utgick ifrån..att filmen är dålig. Kan man inte se längre än bara spyan i Ett hål i mitt hjärta så anser jag inte att man har gett filmen en chans.

 

Det är alltid jobbigt att ta upp ämnen som lukas gör, ämnen som vi i västvärlden helst vill förneka och helst vill se en film som uppmuntrar i slutet av veckan. det skapar ångest hos folket. visst generaliserar jag rätt mkt nu men ja tror det ligger en hel del sanning i det. sen ifall lukas behandlar dessa ämnen på rätt sätt kan jag inte uttala mig eftersom det tydligen inte finns plats för detta i vårt samhälle. konkurrensen finns helt eneklt inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Moiraine][citat=Munthe]

Den nya Moodysson verkar skita totalt i att bli älskad av bidragsdåsiga kollegor. Jag håller på honom. Hoppas han lyckas med vad det nu är han vill lyckas med. Och jag hoppas att han aldrig "kryper till korset" och blir normal igen. Han tappar såklart sina fans och sin publik på det här sättet och bara det gör honom oerhört modig.[/citat]

 

Jag håller faktiskt med. Jag är personligen inte förtjust i Moodysson men all heder åt honom ändå. Dock tycker jag att om han skulle känna för att göra en mer kommersiell film igen så borde man inte se det som att han skulle krypa till korset. Han likt alla andra kreativa människor får säkert väldigt varierande idéer och en del kanske passar massan bättre än andra.

 

Framför oförutsägbarhet. ;)[/citat]

 

"Kommersiella" filmer görs det tillräckligt av och jag gillar en del av dom. Om en av tusen regissörer inte gör en sån film så tycker jag att man kan leva med det.

 

Oförutsägbarhet är inget egenvärde. Det är oförutsägbart om en snäll människa plötsligt slår ihjäl en medmänniska. Om Roy Andersson plötsligt gör en usel Wallander-film så är det oförutsägbart. Är det bra då?

Att en förhållandevis ung regissör - som Modysson - skiter i framgång och gör precis som han vill utan att ens snegla på publiksiffror...DET är oförutsägbart - det är mycket osannolikt. Han riskerar hela sin karriär. Jag skulle inte göra det - jag skulle kompromissa. Men det gör inte Modysson. Hallelujah! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Oförutsägbarhet kanske inte har ett egenvärde i sig, men jag måste säga att det är uppskattat från min sida. Och just det att vill Roy Andersson göra en usel Wallanderfilm så varför inte? Det gör det så mycket mer spännande att vänta och se hur filmen efter det kommer att vara.

 

Med mitt uttalande menade jag mest att om Moodysson bestämmer sig för att göra kommersiell film igen så låt honom. Kalla det inte att han kryper till korset eller ger sig. Varför kan man inte få variera sig...om man vill.

 

Jag tror inte heller att folk rent generellt, som publik, är rädda för ångesten som Moodysson vill förmedla. De allra flesta som skriver i min närhet vill och försöker ta fram den djupaste ångesten som finns i deras egna liv, men Moodysson har medlen att få ut det på vita duken och även i sina publiceringar. Det är mest bolagen och producenterna som är fundersamma och varav ingen konkurrens för Moodysson heller.

 

Om man tittar på de senare koreanska filmerna En hämnares resa, Old Boy m.fl så har de blivit enormt stora i väst (för att vara asiatisk film som inte är skräck eller kung-fu). I Korea tycker de allra flesta att de är jobbiga, just för att de är tunga och ångestfyllda.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]

Är det här filmälskare gillar kanske man ska dra till ett slakteri och filma lite döda grisar med balerinakjolar. Sen kan ju slaktarn vara naken med en björnfälla runt pungen. Shit va okommersiellt och kreativt.[/citat]

 

 

Do it farbrorn! Do it!!

:P

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...