final_cut Postad 27 januari 2006 Postad 27 januari 2006 Nu när man har en dator snart, vilket bredband ska jag skaffa? 0 Citera
Anhool Postad 27 januari 2006 Postad 27 januari 2006 Börja med att tala om vilken hastighet du vill ha. Själv så har jag Bredbandsbolaget 24Mbit och är väldigt nöjd. 0 Citera
Pace Postad 27 januari 2006 Postad 27 januari 2006 Frågan är väl snarare vad du ska använda nätet till. Bara surfa på Voodoo Film? ;) Eller ska du försöka ladda ned en och en annan film också? 0 Citera
Black Star Postad 27 januari 2006 Postad 27 januari 2006 Välj 8 mbit med glocalnet. Det funkar mycket bra! 0 Citera
final_cut Postad 27 januari 2006 Författare Postad 27 januari 2006 [citat=Anhool]Börja med att tala om vilken hastighet du vill ha. Själv så har jag Bredbandsbolaget 24Mbit och är väldigt nöjd.[/citat] Kan lika mycket om hastigheter och bredband som jag kan om datorer. [citat=Pace]Frågan är väl snarare vad du ska använda nätet till. Bara surfa på Voodoo Film? ;) Eller ska du försöka ladda ned en och en annan film också?[/citat] Jodå, det blir en hel mängd nedladdning av film och musik, även lite filmredigering (om datorn gör sitt). Men å andra sidan är priset högst relevant. Mest handlar det om vilket bredbandsbolag jag ska välja, det finns ju så många. ComHem, Bredbandsbolaget, Telia (?) och troligen många fler. 0 Citera
Anhool Postad 27 januari 2006 Postad 27 januari 2006 Glocalnet är ju billigt så det räcker dock så är jag lite osäker på hur mycket man får ut av de där 8mbiten. Är det 8 ner och 1 upp? Nån som vet? 0 Citera
jonkanon Postad 27 januari 2006 Postad 27 januari 2006 Jag har övergett adsl tekniken helt, och ligger på kabel nu. Så blir det nog tills att det erbjuds fiber eller att jag flyttar dit det inte finns något annat alternativ. Hade BBB och deras 24/1 tjänst, som i realiteten var 10/0,7. Då ligger mitt hem ca 3000 meter från telestationen. Det som fick mig att överge detta var att det kopplade ner stup i kvarten. Och innan det hittade tillbaka till nätet så hade det gott fem minuter. Och det var fruktat irriterande när jag t.ex var mitt i att skriva ett längre inlägg. Det funkade första halvåret helt klanderfritt, sånär som på att abbonemanget blev några veckor försenat, trots skrifligt löfte om inkoppling. (De flesta adsl leverantörer verkar ha samma bekymmer). Och givetvis skyllde de på telia, men så som deras support är så vet jag inte om de har någon rätt att skylla på andra. (ring supporten till de som du funderar på för att se hur mycket väntetid du får stå ut med) Nu har jag comhem 8/1 som levererar 8.8/1,06 dvs lite över utlovad maxfart. Har haft det sen 1 januari i år och ännu har ingen omstart behövts. Dock så är deras utlovade uppgradering av sitt nät försenad. Det som är fördelen är att de har sitt eget nät och slipper trängas med alla andra operatörer i telestationerna. Snabb leverans var det också, 7 dgr istället för 6 veckor. Fast för något år sedan så var comhem de värsta alternativet som fanns, så det har blivit bättre på sistone. Men de har lika skunkig support som alla andra. Så nu är jag nöjd. Kolla http://www.cint.se för att se vad folk säger om de du funderar på, kolla om någon granne har något osv... Glöm dock inte att kolla vad flera säger. Och om du ska skaffa trådlös router så bör du kolla upp noggrant innan du köper, och se till att ha öppet köp. Det gjorde inte jag, nu har jag två routers. Och vad de kostar tillsammans hade jag kunnat köpa en ordentlig bit hårdvara för. Vidare verkar adsl leverantörer fungera olika bra i olika delar av landet. /jon 0 Citera
mjg Postad 27 januari 2006 Postad 27 januari 2006 Jag kör med kabel - Chello 8/1 - klockrent. På detta sätt slipper jag ha fast telefonabbonemang - slipper Telia :-D. Mobiltelefon är allt jag behöver i telefonväg. 0 Citera
Stefan_holst Postad 30 januari 2006 Postad 30 januari 2006 [citat=final_cut][citat=Anhool]Börja med att tala om vilken hastighet du vill ha. Själv så har jag Bredbandsbolaget 24Mbit och är väldigt nöjd.[/citat] Kan lika mycket om hastigheter och bredband som jag kan om datorer. [citat=Pace]Frågan är väl snarare vad du ska använda nätet till. Bara surfa på Voodoo Film? ;) Eller ska du försöka ladda ned en och en annan film också?[/citat] Jodå, det blir en hel mängd nedladdning av film och musik, även lite filmredigering (om datorn gör sitt). Men å andra sidan är priset högst relevant. Mest handlar det om vilket bredbandsbolag jag ska välja, det finns ju så många. ComHem, Bredbandsbolaget, Telia (?) och troligen många fler.[/citat] Frågan är ju också vem som kan leverera bredband till dig! Bor du i lägenhet har oftast hyresvärden/bostadsrättsförreningen ett avtal med en leverantör. Då tycker jag att du ska välja den leverantör som finns till ditt hus. Bor du i eget boende som villa eller radhus finns sällan möjlighet till annat bredband än det som levereras från telejacket. Är du ett undantag och något bolag har dragit in fiber/kabel till dig välj detta alternativ. Via telefonuttaget kan man få bredband om den telefonstation man tillhör är förberedd för detta och att man bor inom ett visst avstånd som inte överstiger mellan 3 till 5 km. Olika bolag har olika krav på närhet. Det finns två tekniker man kan välja mellan. ADSL och VDSL. Vad jag vet är det dock ingen leverantör som tar in nya VDSL kunder. VDSL ställer också kravet att man inte bor längre bort än ca: 900m från sin telestation. Med VDSL och fiber kan man både skicka och ta imot med hög hastighet ofta 10 Mbit/s. Det betyder att man kan skicka eller ta imot en hel CD på 10 minuter. ADSL och de flesta fallen av kabel är det högre mottagningshastighet "download" än den hastighet man har när man ska skicka "upload". Olika bolag har olika erbjudande på hastigheter. Vanligt är ex. 8/1 som betyder att du kan ta imot i 8 Mbit och skicka i 1 Mbit. Kabel har fördelen att verkligen kunna leverera det som säljs före ADSL som är mer beroende av kvalite på telekablar och avstånd från telestationen. Jag själv använder Bredbandsbolaget ADSL 24/1 och har inga problem. Jag vet dock att det finns folk somhar haft problem. På Telestyrelsens hemsida kan man läsa om bredband och där finns en förteckning av alla leverantörer. Sedan kan man gå in på leverantörens hemsida och se om dom levererar till din address. För det är inte alla som kan leverera till dig. Bor du i fjällvärlden finns det ingen som kan leverera till dig, då finns det lösning med vanilgt modem och satelit. Pust 0 Citera
final_cut Postad 30 januari 2006 Författare Postad 30 januari 2006 Vad sägs om comhems medium-paket? http://www.comhem.se/publik/www/portal/all?_nfpb=true&portlet_OrderIC_NYController_1_actionOverride=%2Forder%2Fmain%2FOrderIC_NY%2FviewSML&_windowLabel=portlet_OrderIC_NYController_1&_pageLabel=publik_page_orderIC Bor i en lägenhet, förresten. 0 Citera
Stefan_holst Postad 30 januari 2006 Postad 30 januari 2006 [citat=final_cut]Vad sägs om comhems medium-paket? http://www.comhem.se/publik/www/portal/all?_nfpb=true&portlet_OrderIC_NYController_1_actionOverride=%2Forder%2Fmain%2FOrderIC_NY%2FviewSML&_windowLabel=portlet_OrderIC_NYController_1&_pageLabel=publik_page_orderIC Bor i en lägenhet, förresten.[/citat] Jo om du bor i ett "comhem hus" sedan kan du ju höja eller sänka efter du upptäcker ditt behov. 0 Citera
jonkanon Postad 30 januari 2006 Postad 30 januari 2006 Låter bra, Instämmer att det är bättre att utgå från en hastighet som lätt går att uppgradera vid behov. För att nedgradera när man upptäcker att man har överkapacitet är inte det enklaste. /jon 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.