Gå till innehåll

"Se inte det här"


Recommended Posts

Dett är ett manus till en kortfilm jag slängde ihop på en halvtimma.

 

http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/SE_INTE_DET_HAR.doc

 

Det är ju inte korrekt uppställt direkt, men hur gör ni när i min situation? Snabba klipp där man knappast behöver långa beskrivningar? Ger gärna en synpunkt eller två, detta är främst en idé jag har haft och tanken är att jag ska försöka utveckla det till en längre kortfilm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill börja med att säga att ditt namn inte är särskilt tilltalade.

Hur ska du få i hopp det här till en "längre kortfilm", men men.

 

Dit manus bygger på en poäng i slutet som jag inte tror är tillräckligt bra för att man kommer stå ut de minuter innan. Nä det här var nog ingen toppenidé hoppas du hittar på något bättre till nästa gång.

Jag skulle gärna kommentera ett nytt manus av dig, där jag ska försöka att inte bara räknar upp negativa saker. Men jag såg tyvärr inget ljus i det här.

 

Hoppas du kan leva vidare efter min inte allt för bra kritik, lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ser absolut att det finns potential för en längre kortfilm av det här som bas, men det är en annan historia. Jag medger att manuset inte är speciellt bra, men jag tycker idén var ganska bra, ska fila vidare på den.

 

Men precision motion, jag lovar att du får mer manus av mig att läsa då jag håller på med en ytlig sexfixerad skolfilm - som är rolig. Det ska vi alla se fram emot.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du läst dina egna titlar nångång Pandan?

 

---

 

Var tog tisdagen vägen? Och alla andra dagar du hoppar över?

 

Vem pratar han med mellan 23:00 och 01:00 en söndagsnatt?

 

I övrigt tyckte jag att det verkade intressant.

Och som du själv säger, det behövs inte så mycket scenbeskrivningar då det är snabba klipp.

Kanske inget man vinner en Guldbagge på, men en kul grej. det skulle kräva mycket improvisation från skådespelaren och det är alltid intressant.

 

Det är ingen klockren idé eller manus. men du såg det mest som en idé och skulle vidareutveckla?

gör det. slutet kan vidareutvecklas lite extra. (mest tanke på dialogen.)

Men den var ok.

Ge inte upp hoppet för den här grejen, som sagt, inte klockren, men helt okej att kämpa för. I alla fall ett litet tag till.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Stupider...lika a fox]Dett är ett manus till en kortfilm jag slängde ihop på en halvtimma.

 

http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/SE_INTE_DET_HAR.doc

 

Det är ju inte korrekt uppställt direkt, men hur gör ni när i min situation? Snabba klipp där man knappast behöver långa beskrivningar? Ger gärna en synpunkt eller två, detta är främst en idé jag har haft och tanken är att jag ska försöka utveckla det till en längre kortfilm.[/citat]

 

Tror jag förstår hur du vill att det ska se ut rent visuellt. [The Rules of attraction] kan du kolla på för att se exempel på lyckad tempoklippning som skulle kunna fungera som inspiration. Narrationen i den här historien har dessvärre många brister i sina struktur, har sett en hel del liknande kortfilmsförsök, själva poängen kanske inte heller är den djupaste rent filosofiskt eller den mest originella men kan säker fungera ok, du bör nog dock starta om och solla lite i texten, fundera också ändå på att beskriva scenernas utformning så man kan skapa sig en tydligare bild av din vision...Tror du ska försöka hitta en annan väg...dessutom kan det ibland vara svårt att blanda en halvallvarlig temtik och få fram skratt, tror inte många skulle skratta ens inombords som det är nu. Igenkänningshumor visserligen, men ändå....

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det finns en fråga jag hatar att få, så är det 'Vad är det du vill förmedla'? Nu kan jag inte minnas att jag fått den frågan, men jag vet att om jag skulle få den, skulle jag hata den.

 

Nu ska jag i alla fall ställa den frågan till dig. Vad är det du vil förmedla med det här? Att även du kan skriva tunn handling, smårolig dialog och jobbiga karaktärer? Saken är den att du inte lyckas med något av det med det här manuset. Det minsta du hade kunnat göra är att göra det intressant. Som det är nu faller det platt.

 

Idéen, som du verkar fast vid, är är inget nyskapande, men den har potential att bli bra om du arbetar lite med den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Why not lixom. I like it.

 

Ni som klagar på detta verkar mest tjuriga. För att nu känner igen er för mycket kanske? ;)

Det gör jag. Fasst iofs... jag har betydligt mindre att göra på min fritid än Mannen.

 

Och vadå "namnet är inte bra" eller vad nu du sa, vem det nu var som sa det.

I manus ska det endast stå vad som är vesäntligt för historian och vad som syns och hörs. Mannens namn spelar absolut ingen roll, det finns bara en skådis, så man kommer (förmodligen) inte blanda ihop honom med någon annan.

 

Formatet är också okej. Det behövs inget mer. Det blir bara aasjobbigt att läsa:

 

97.INT -- DATOR -- DAG

 

Mannen sitter vi datorn

 

cut too

 

98.INT -- DATOR -- DAG

 

Mannen sitter vi datorn

 

cut too

 

99.INT -- DATOR -- DAG

 

Mannen sitter vi datorn

 

cut too

 

 

Flytet och kännslan försvinner helt, och det är väldigt viktigt att förmedla i ett manus.

 

Eller har jag fel??!!

Länk till kommentar
Share on other sites

%2$s skrev:
INT. RUM – DAG
Mannen sitter vänd mot och tittar i kameran.


det är aldrig en bra ide, filmen kommer att se väldigt oprofessionell ut, annars tycker jag att iden är intressant, du borde jobba mer med den och kanske ha en kraftigare sensmoral.
Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Vamediah]

%2$s skrev:
INT. RUM – DAG

Mannen sitter vänd mot och tittar i kameran.

 

det är aldrig en bra ide, filmen kommer att se väldigt oprofessionell ut, annars tycker jag att iden är intressant, du borde jobba mer med den och kanske ha en kraftigare sensmoral.[/citat]

 

Det var väl väldigt dumt sagt?

Du har inte sett tex. 15 minutes? (enda jag kommer på nu.)

 

Sen kanske det beror på i vilket syfte man gör det och vad man vill få ut av det? Det behöver inte allas se oproffsigt ut.

En kollega gjorde en film som heter Monthy, och i den använder huvudkaraktären kameran (publiken) som en motspelare emelllanåt och det blir jättebra.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Vamediah]

%2$s skrev:
INT. RUM – DAG

Mannen sitter vänd mot och tittar i kameran.

 

det är aldrig en bra ide, filmen kommer att se väldigt oprofessionell ut, annars tycker jag att iden är intressant, du borde jobba mer med den och kanske ha en kraftigare sensmoral.[/citat]

 

Det kan ju vara så att det är han själv som spelar in, sig själv?

 

Tyckte om manuset!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=damtralla]Why not lixom. I like it.

 

Ni som klagar på detta verkar mest tjuriga. För att nu känner igen er för mycket kanske? ;)

Det gör jag. Fasst iofs... jag har betydligt mindre att göra på min fritid än Mannen.

 

Och vadå "namnet är inte bra" eller vad nu du sa, vem det nu var som sa det.

I manus ska det endast stå vad som är vesäntligt för historian och vad som syns och hörs. Mannens namn spelar absolut ingen roll, det finns bara en skådis, så man kommer (förmodligen) inte blanda ihop honom med någon annan... [/citat]

 

Med namnet menar jag manusets namn. "Se inte det här" det tilltalar inte mig iallafall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...