Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej på er!

Jag har kollat lite på full riggar på homebuiltstabilizers.com med det menar jag steadycam med väst å arm.

Frågan är om det ens är värt att pröva sig på å bygga en sån om man inte är ingenjör?

Finns det någon som har en ordentlig ritning på en sådan? , skulle vara väldigt tacksam om man kunde få ta del av den isf.

Med en utförlig ritning så tror jag inte att det skulle vara några problem att få ihop en om man har alla verktyg och maskiner som behövs förstås, eller vad tror ni?

_________

Christopher

Postad

Du behöver nog inte vara ingenjör, bara kreativ. Armen är byggd efter principen du har på en sån där gammal skrivbordslampa med fjädrar på "armen". Så själva mekaniken är enklare än den ser ut.

Det som kan ta tid är väl just att räkna ut hur långa alla bitarna ska vara, vilket material man ska använda, vilka fjädrar man ska ha, osv.

Postad

Hej

Jag men jag tror nog att det blir svårt att hitta "rätt" fjädrar för att få en bra balans.

Kollade runt på homebuiltstabilizer lite mer och kollade upp böckerna som dem säljer där, verkar som att det är en utförlig ritning. Någon som köpt någon av böckerna där och testat?

Postad

Alla böcker som säljs på HBS har jag på bokhyllan, författaren till de flesta böckerna på HBS är en av min närmsta vänner.

Det är också han som driver hela sidan. Om du letar efter en utförlig byggritning rekommenderar jag några av Codys böcker. http://www.codydeegan.com, men självklart tycker jag att man ska köpa Charles andra böcker också om man vill ha en väldigt bra grund att stå på!

Den första Steadicamen jag byggde gjorde jag utifrån Codys första ritning.

Till vilken kamera har du tänkt använda steadicamen till?

Postad

Jag blir aldrig nöjd med nånting! Mycket vill ha mer, som man brukar säga.

Jodå, visst blev jag nöjd med den första, men den har sina begränsningar.

1. Det tar lång tid att balansera den.

2. Man bör inte använda kameror tyngre än 2kg.

3. Inte lika smidig och ergonomisk som exemplevis Steadicams Flyer.

Ändå är det en bra rigg som du kan få ett gott resultat med!

Men tro inte att du får perfekta bilder bara för att du har en steadicam.

Det tar mycket lång tid innan man lär sig hantera den. Om jag var du skulle jag i första hand bygga släden, man kan få ett mycket bra resultat enbart med den. När släden inte längre kan göra jobbet skulle jag sedan bygga armen och västen.

Lycka till! / Rickard

Postad

Hej!

Jag skulle igentligen inte svara, utan bara fråga dig något.

Den videokameran som du för närvarande har Xm2, fungerar den bra? Är den värd att ha.

Jag har nämligen tänkt på att skafa mig en sådan (när jag väl har tillräckligt med pengar).

Jag kan ju inte köpa något dyrare så jag tänkte köpa en sådan.

Har tänkt mig filma enkla musikvideon osv.

Postad

Jag är hel nöjd men har inget att jämföra med eftersom det är min första semi kamera. Optisk bildstab. är ett måste, klockrent på xm-2:an!

Jag gör själv m-videos med min kamera funkar kanon på min nivå.

Lycka till!!!!

• 2 veckor senare...
Postad

Hej igen!

Nu har jag fått hem Codys bok och undrar om det finns någon bra sida som man kan kovertera måtten på?

Har själv kollat men inte hittat någon riktigt bra.

• 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...