Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

...klassas enligt ryktesvägen under svensk vapenlag och kräver licens. Förr vill jag minnas att de gick att köpa t.o.m. på Hobbex, men var förr det.

Nu undrar jag om det är någon som vet hur komplicerat det är att skaffa licens för sådana här vapen och hur man kan gå tillväga.

Postad

[citat=wääuu]hahaha alla killar har ju fan redan ett ju![/citat]

Hahaha. Mkt skoj. Jag menar så klart sk skrämskottspistoler, pistoler som avfyrar en kruthylsa men inga kulor, pipan är pluggad.

Postad

[citat=vicvolta][citat=wääuu]hahaha alla killar har ju fan redan ett ju![/citat]

Hahaha. Mkt skoj. Jag menar så klart sk skrämskottspistoler, pistoler som avfyrar en kruthylsa men inga kulor, pipan är pluggad.[/citat]

Startpistol tror jag dom heter på svenska. Du måste ha licens för sådana i Sverige.

Postad

[citat=Jawo] Startpistol tror jag dom heter på svenska. Du måste ha licens för sådana i Sverige.[/citat]

helt rätt att du måste ha licens, och det är nästan omöjligt att få licens...du måste VERKLIGEN ha andvändning för det (film = nej). Det är typ bara för idrottsarrangemang och för hundträning som det ges...Självfallet kan det finns undantag som jag inte vet om, så det är alltid värt att ringa polisen och fråga exakt vad som gäller...=)

Postad

Ollonpistoler hade plasthylsor sim såg ut som små burkar ca 3,5mm i diameter och ca 3,5 mm höga. Med lite knallpulver i botten. De smällde bra mycket högre än knallpulver-pappersremsor, och var populärt bland 10-åringar som lekte Kalle Blomqvist, eller krig runt sina kojor i skogen.

Nuförtiden har man väl få kojor, då tiden tas upp av nyttiga dagisaktiviteter av rättrådiga lekledare, så marknaden är väl ganska liten.

Startpistoler hade/har hylsor av metall och smäller så högt att de är farliga att leka med för ungar.

Funderar faktiskt varför det överhuvudtaget finns vapenatrapper att köpa utöver leksaksaffärernas knallpulver-"pickor" annat än om man skall råna en bank. Kan det vara för filmprojekt som Teknikmagasinet säljer atrapper? Var är isåfall alla svenska actionfilmer?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...