Broman Postad 19 januari 2006 Postad 19 januari 2006 Om man renderar en sekvens i 3ds max till stillbilder så måste man ju klippa ihop dom till en hel sekvens efteråt. Finns det något fiffigt sätt att förkorta alla bilder till en frame i något program, eller måste man sitta och förkorta 200 bilder för hand? 0 Citera
McWolfe Postad 19 januari 2006 Postad 19 januari 2006 Hmm.. hur menar du forkorta till en frame? Om du menar hur man får ihop det till en film så kan i princip alla redigeringsprogram och efterbearbetningsprogram importera serier med stillbilder som en film. Därefter gör man det man ska med filmen, och renderar ut den i något filmformat. McWolfe 0 Citera
Broman Postad 20 januari 2006 Författare Postad 20 januari 2006 Jo, men nu menar jag om man kan välja alla bilder och ställa in att dom ska bli en frame. Inte att man sitter och förkortar alla för hand. 0 Citera
McWolfe Postad 20 januari 2006 Postad 20 januari 2006 [citat=Broman]Jo, men nu menar jag om man kan välja alla bilder och ställa in att dom ska bli en frame. Inte att man sitter och förkortar alla för hand.[/citat] Jag är ledsen, men det där får du nog förklara lite närmre vad du menar. Normalt sett är det ju så att 1 bild = 1 frame, så det går inte att göra flera bilder till 1 frame. Det jag har beskrivit görs automatiskt, om det är det du ändå menar, inget man behöver göra för hand (utom då att trycka på "import" eller motsvarande). McWolfe 0 Citera
Broman Postad 20 januari 2006 Författare Postad 20 januari 2006 När man lägger in bilderna i programmet så är dom 4 sekunder långa. Inte en frame... 0 Citera
McWolfe Postad 20 januari 2006 Postad 20 januari 2006 [citat=Broman]När man lägger in bilderna i programmet så är dom 4 sekunder långa. Inte en frame...[/citat] Ah..nu förstår jag. Jo, du gör så som jag sa. Nu vet jag inte exakt hur det går till i varje enskilt program, eftersom det skiljer sig åt lite. Men i de flesta program gör man ungefär så här: Du har en katalog med en massa bilder, t.ex bild001.tga, bild002.tga osv osv osv. I ditt redigeringsprogram klickar du på Import.. (eller vad det kan heta i programmet.. i Sony Vegas heter det Import Media..). Gå till den katalog du har bilderna i, och markera första bilden. Då ska det någonstans i filöppningsrutan visas en liten rad "open sequence" eller nånting liknande. Den ska vara ikryssad om den inte redan är det (en del program gör det automatiskt, andra inte). Tryck sen på open/ok/import (beroende på program) och din sekvens med bilder läses in och hanteras som om det är en film. McWolfe 0 Citera
Mr.Man Postad 20 januari 2006 Postad 20 januari 2006 Om du mot förmodan inte har sequence funktionaliteten i ditt redigeringsprogram kan du säkert ändra defaultvärdet för hur länge en stillbild ska visas. då ska du ha 0.04s per bild för 25fps. 0 Citera
Broman Postad 20 januari 2006 Författare Postad 20 januari 2006 Ok, då tror jag att jag fattar. :) 0 Citera
ash Postad 21 januari 2006 Postad 21 januari 2006 bara undrar varför man vill rendera till stillbilder och inte till en videofil? 0 Citera
McWolfe Postad 21 januari 2006 Postad 21 januari 2006 [citat=ash]bara undrar varför man vill rendera till stillbilder och inte till en videofil?[/citat] Lite olika anledningar, och det finns säkert de som kan fylla på den här listan bättre än vad jag kan. Två anledningar jag brukar ta upp är dels att om man arbetar med bildrutor istället för utrenderad film har du ingen kompressionsförlust och dels är det lite smidigare att återuppta en avbruten rendering. I princip alla filmformat är komprimerade i någon form (finns säkerligen någon form av rå-film-format i o f s, men förutom det så...), och det ger en viss kvalitetsförlust. Ska man sen arbeta vidare med materialet i andra program så kommer den förlusten att finnas kvar och dessutom bli värre. Ett annat argument är om nånting händer, blir fel eller programmet helt enkelt kraschar. Renderar du ut en hel film måste du börja om från början igen, eftersom hela filen är borta, även om renderingen hunnit 90 % av hela filmen. Renderar du ut till stillbilder så har du i så fall 90% av stillbilderna i en katalog redan färdiga, då räcker det att man startar om renderingen från där det slutade. En egen teori är också att det är lite lättare för programmet att rendera ut stillbilder, eftersom det då slipper hålla på att ha en stor film-fil öppen och arbeta med samtidigt som det arbetar med själva renderingen. Det skulle vara kul att höra vad de som kommer från film-håll har att säga om det här, om det t.ex är lättare för redigeringsprog eller compositing-prog att arbeta i ena eller andra formatet. McWolfe 0 Citera
Jawo Postad 21 januari 2006 Postad 21 januari 2006 [citat=ash]bara undrar varför man vill rendera till stillbilder och inte till en videofil?[/citat] Jag gör det främst för att man enkelt får med Alpha channels. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.