Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag och en kompis håller på med en film och vi undrar hur man skulle kunna göra ett ansikte osynligt med hjälp av bluescreen eller greenscreen. Kan man sätta ett blått eller grönt skynke över ansiktet och måste det vara någon speciell ton på färgerna. Har ni några tips på hur man redigerar det i datorn och med vilka program så är det också välkommet.

Ha det bra!

MVH Simon Groth

Posted

[citat=walfridson]ansiktsfärg blir nog smidigare.. svårt att fästa skynke bra över skallen[/citat]

ska man färga håret då också? då låter det enklare att ta en illgrön eller illblå strumpa.

exakt färg spelar mindre roll, men det måste ju vara något som funkar med övriga bilden. är det några blåtoner i kläderna eller bakgrunden kan man inte använda en blå strumpa. hudfärger har rött i sig vilket är anledningen till att man använder grönt och blått.

Posted

Tack så mycket, då får vi undvika att ha något blått i bilden, anledningen med skynket var att han ska ha hatt men tror iförsej också att det blir smidigare med strumpbyxa eller färg.

Posted

Ursäkta min säkert korkade fråga men var "key'ar" man, målar över ansiktena? Gör man det i AE eller tex Premiere.

Finns det kanske nån tutorial nånstans på detta?

//Daniel

Posted

ett annat sätt jag skulle testat var att maska ut ansiktet efteråt. Det är "bara" att spela in stället där ni ska vara utan skådespelare och loopa den i bakgrunden. Därefter lägger du in samma scen fast med skådespelarna och använder mask tool för att ta bort det du inte vill ha. detta är lätt om kameran står still. skulle du röra på den blir det genast lite svårare.

Posted

[citat=Dakine]ett annat sätt jag skulle testat var att maska ut ansiktet efteråt. Det är "bara" att spela in stället där ni ska vara utan skådespelare och loopa den i bakgrunden. Därefter lägger du in samma scen fast med skådespelarna och använder mask tool för att ta bort det du inte vill ha. detta är lätt om kameran står still. skulle du röra på den blir det genast lite svårare.[/citat]

jag testade att göra som dakine skriver här , men är det bara facet som ska bort eller är det som att man huggit av huvudet vid alsen typ? för om man ska ta bort huvudet moste man ha forstsättningen på den delen som inte ä med,,

(och i detta fallet moste man ju ha öppningen i halsen)

• 1 month later...