Jump to content

Ljusproblem vid avfilmning av Super 8 till DV

Slangaren

Recommended Posts

Hej,

Jag har en massa Super 8 från vår släkts barndom som jag tänkte konvertera till digitalt format.

Har riggat upp en äldre projektor (Kodak instamatic M66) från -70 talet en spegel samt min Dv kamera (har provat både en Panasonic och en Sony).

Jag får ett "pumpande" i ljusstyrkan på DV-inspelningen, ca 2 ggr i sekunden.

Har läst att det kan vara för att de två filmtyperna (Super 8 och DV) har olika "frame rates". Har provat att köra DV kameran på longplay också för att ändra.

Har även försökt att ställa slutare el bländare på manuell justering utan någon lycka.

Någon som har ideer el är det bara att acceptera och skicka in till proffs?

Skulle det gå med en analog kamera?

Tacksam

/Jonas

Svaret är förmodligen att du måste försöka ställa in projectorn i 25 frames/sekunden läge om det går.

Min vilda gissning är att det är mycket bättre att skicka in dom för telecine eller scanning, men är inte helt omöjligt att det faktiskt går att lösa endå.

Du kan även testa att dra upp tiden för shutterspeed för att se om det funkar.

Om man nu ska filma av smalfilm så ska man låsa exponeringen på sin videokamera och låsa skärpan manuellt. fippla med hastigheten på projektorn tills "flimrandet" försvinner/nästan försvinner. Men det krävs en bra projektor där du kan ställa in hastigheten exakt.

Kvaliteten blir däremot inte särskilt bra, om man jämför med att få filmerna scannade istället.

Det kostar en slant men kvaliteten blir mycket bättre.

Jämför skillnaden i kvalitet mellan avfilmade smalfilmer och scannad smalfilm på http://www.uppsalabildteknik.com/provfilmer2.php#test

Längre upp på samma sida hittar Ni provbilder och filmklipp från smalfilmer i bra skick.

EDIT: Ville bara tillägga att jag har aldrig filmat av smalfilm så jag vet inte exakt hur man ska gå tillväga, det har aldrig intresserat mig. Men jag tror att kameran skulle låsas på 1/50 sekund i slutarhastighet och att projektorn ska gå i typ 18,333 bilder per sekund (eller något).

• 2 weeks later...

Jag har precis börjat mina försök med att filma av bilden från projektorn och jag blev glatt överraskad.

Så här gjorde jag: Jag satte upp projektorn ungefär 50 cm från en vit vägg där jag satt upp ett vanligt vitt A4 skrivar papper och zoomade in bilden så mycket det gick.

Det gjorde att bildrutan blev ungefär 7x7 cm, projektorn gick med 18 bilder /sekund

Kameran satte jag upp på ett stativ lite längre bak än projektorn och zoomade in så den passade filmrutan.

Jag låste kameran på 1/50 och vitabalanserade den och tappade en signal in till en extern monitor där jag kunde se bilden och justera bländaren som också måste låsas.

Sen var det bara att tuta och köra

Kameran var en Panasonic NV-gs400

Resultatet blev faktiskt mycket bättre än jag hade vågat hoppas på och det var knappast något pumpande alls.

Jag har lämnat in filmer till Uppsala och naturligvis så är mina hemkörda inte lika bra som dom som Kent gör men dom är faktiskt riktigt bra.

Så i framtiden så tänker jag först köra filmerna i min "hemkörning" och därefter välja dom scener jag vill ha proffs scannade och skicka dom till Kent.

Det är en skillnad på Kent´s och mina hemkörda men fördelen är att man kan titta lite snabbt på sina egna bilder och ta bort dom som inte är så bra (dvs ganska mycket) innnan dom går till Uppsala

Mvh

Hans

Hoppsan

Jag la inte märke till att du faktiskt inte talade om material som du själv filmat utan att det är släktfilmer

Då är mitt råd att skicka allt till Uppsala och låta Kent ta hand om det och få det färgkorrigerat

Det blir bäst att låta ett proffs med proffsutrustning ta hand om din skatt

Mvh

Hans

[citat=Vandraren]Så i framtiden så tänker jag först köra filmerna i min "hemkörning" och därefter välja dom scener jag vill ha proffs scannade och skicka dom till Kent.

Det är en skillnad på Kent´s och mina hemkörda men fördelen är att man kan titta lite snabbt på sina egna bilder och ta bort dom som inte är så bra (dvs ganska mycket) innnan dom går till Uppsala

Mvh

Hans[/citat]

Smart och ekonomiskt, så slipper du betala för scanning av misslyckade tagningar. Om skarvarna inte är perfekta så "hoppar bilden till" vid en skarv, så du kan lämna en 20cm extra på den bit som kommer "efter skarven" så slipper du riskera att början på nästkommande scen hoppar till. :)

Men om skarvarna är perfekta så hoppar bilden självklart inte till, men det behövs inte mycket.

Hej Kent

Tack för tipset det var bra att veta.

Nu väntar jag bara på att solen ska komma upp lite mera på himmelen.

Jag var ute och filmade lite DV för en vecka sedan. trots att jag filmade kl 12 så var solen inte uppe mera än cirka 20 grader vilket gjorde att i princip allt jag filmade hade meterlånga skuggor.

Inte så kul.

Ha det gott

Hans

Jag tycker mig minnas att jag har testat att låsa slutaren i kameran på 1/25 och då fått mindre flimmer. Å hopp i skarvar gör väl inte så mycket, det går ju att justera lite i datorn sedan. Men å andra sidan kan väl filmerna får flimra och hoppa lite. Det markerar ju bara att det är gamla filmer det handlar om.

Jag har också varit med om att det är lättast om man har en projektor där man ändrar bildhastigheten. Dessutom brukar det vara ett väldigt trixande med att få till rätt bakgrundsfärg för att duken ska passa avfilmningen..

/jens...

• 1 year later...