Gå till innehåll

Panasonic HVX200


barnholdt

Recommended Posts

När man äntligen nu lämnar snurrande bildhuvuden över bandtransport - så öppnar sig helt nya möjligheter...t.ex. detta med variabel framerate. Jag tror att framtidens modeller har steglös framerate om man vill :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mjg]När man äntligen nu lämnar snurrande bildhuvuden över bandtransport - så öppnar sig helt nya möjligheter...t.ex. detta med variabel framerate. Jag tror att framtidens modeller har steglös framerate om man vill :-)[/citat]

 

DVCPRO har kunnat göra 50 och 60 länge. Och på band.

 

Angående det där klippet: Tycker ni verkligen att det där var snyggt??? Visst, det var ganska skarpt (i webbform) men det formligen vrålade ut klinisk och elektronisk video. Jag tyckte att det var hysteriskt fult. Särskilt 60-tagningarna var sjukt "elektroniska" och fula. Verkligen långt, långt ifrån hur film ser ut när man filmar högre hastigheter. På film brukar man ju sällan ligga under 75fps heller när man eftersträvar slow motion.

Länk till kommentar
Share on other sites

jo det har jag funderat over ocksa.... I Mythbusters pa Discovery filmar de med hogastighetskamera uppemot 300 fps (om inte minnet sviker)... den pumpar troligtvis ner detta pa disk elle flashminne for att hinna med, vad vet jag. jag har darfor funderat lange pa vad det ar for kamera och var de fick tag pa den... nagon som vet?

 

edit:

laste just artikeln, och... ja... VILL HA... och jo, munthe, lite videokansla finns fortfarande i klippet, men det borde ju ga att atgarda i installningar. Plus att jag sjalv skulle vara valdigt snabb att byta till nagon slags mini35 adapter (om jag lyckas hitta en som inte sabbar bilden)...

 

och som sagt... det skulle vara javligt skoj att kora okomprimerad signal, men jag sitter bara och suktar efter det onabara inom min prisgrupp...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe][citat=mjg]När man äntligen nu lämnar snurrande bildhuvuden över bandtransport - så öppnar sig helt nya möjligheter...t.ex. detta med variabel framerate. Jag tror att framtidens modeller har steglös framerate om man vill :-)[/citat]

 

DVCPRO har kunnat göra 50 och 60 länge. Och på band.

 

[/citat]

 

"Variabel" har en annan innebörd för mig än vanlig simpel dubbling. 50 & 60 är bara simpla dubblingar av PAL & NTSC-hastigheter.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Förhoppningsvis sjunker väl P2 korten i pris innan man har lyckats dra in tillräckligt med pengar för en sån här rackare.

 

Å andra sidan går ju P2 kortet att återanvända. 8 min, logga, 8 min, logga...

 

EDIT: Läste i ett annat forum att man kan köra direkt till en extern hårddisk. Om det nu är sant så blir det en bit billigare i alla fall. Å andra sidan blir det lite krångligare å alltid behöva asa med sig en extern hårddisk å ha strömuttag till hands osv. Borde finnas nån alternativ lösning på hur man kan filma utan P2 kort. Någon som vet?

Länk till kommentar
Share on other sites

8 min, logga, 8 min, logga, osv. är i alla fall mer lämpligt än 15 sek, logga, 15 sek, logga, osv. som jag var tvungen att köra på min gamla digitalkamera en gång i tiden. ;) Då skulle jag ha kunnat döda för ett portabelt lagringsmedia.

 

Jag tycker ändå att $1400 är lite väl för 8 min även om det går att återanvända. Man måste ju ändå ha något annat portabelt lagringsmedia med sig för att kunna återanvända kortet. Jag väntar också på att både kamera och lagringsmedia blir MYCKET billigare. Just nu är priserna bara vansinniga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte HVX200 är något för vanliga dödliga privatpersoner. Den kommer väl att kosta minst 80 000 kr. Det är ingen "prosumer"-kamera - det är 100% professionellt. Tevebolag och fristående produktionsbolag köper in den...i mängder (NRK t.ex. - dom har så mycket pengar i Norge att dom allvarligt inte vet vad dom ska göra med dom).

 

Vanliga dödliga får hållas med mpeg2-dyngan HDV. Jag bidar lungt min tid till den dagen riktig HD (mjpeg) - som t.ex. DVCpro HD - finns för vad en DVX100 kostar idag. Den dagen kommer ungefär samtidigt som dom flesta har HD-Teve och HD-DVD hemma - minst 5 år m.a.o. Då är det dags att hoppa på HD-tåget :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mjg]Jag bidar lungt min tid till den dagen riktig HD (mjpeg) - som t.ex. DVCpro HD - finns för vad en DVX100 kostar idag. Den dagen kommer ungefär samtidigt som dom flesta har HD-Teve och HD-DVD hemma - minst 5 år m.a.o. Då är det dags att hoppa på HD-tåget :-)[/citat]Amen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=jmalmsten]jo det har jag funderat over ocksa.... I Mythbusters pa Discovery filmar de med hogastighetskamera uppemot 300 fps (om inte minnet sviker)... den pumpar troligtvis ner detta pa disk elle flashminne for att hinna med, vad vet jag. jag har darfor funderat lange pa vad det ar for kamera och var de fick tag pa den... nagon som vet?[/citat]Den är nog inget att satsa på om du ska filma antändningen av bränslet i ett naket bränslesystem till en hemmabyggd hybridraket. Även om systemet är placerat i en gigantisk kontainer så smälter kameran. Det finns konkreta bevis för det på Mythbusters. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

På följande länk har du den största tillverkaren av höghastighetskameror http://www.for-a.com/sub_html/p_cat_special_camera.html, återförsäljaren i Sverige heter Protel (http://www.protel.se)

 

Jag tror de kostar runt 10 000 kr /dygn att hyra. Om man har ett produktionsbolag och är intresserad av att investera i en höghastighetskamera, kan man få prova dem kostnadsfritt.

Länk till kommentar
Share on other sites

HVX200 är alldeles för dyr! I grund och botten är det ju bara en HVX100 med lite justeringar. Hårdvaran är ju i princip exakt densamma inklusive konsumentglaset man inte blir av med.

 

Min erfarenhet av HD ännu så länge säger mi att formatet 1080 inte tolererar budgetglas av den typen man hittar på prosumermodellerna. Formatet i sig (oavsett om det är HDV eller DVCPRO HD) är så skarpt att alla inperfektioner i glaset syns på en gång. Jag har en HC1 för skissgejer, bakomfilmande och rek. Kommer så småningom att skjuta några långfilmer i HDV-formatet (jag tror inte alls på DVCPRO HD) och skulle jag köpa en kamera nu så blir det Canon eller JVC som båda har riktiga glas. JVC har dessutom sin egen HDV-algorithm med högre bitrate än andra 720p format. Hittills har jag inte sett någonting som slår den under 100 000 kr.

 

Glaset är den ABSOLUT viktigaste detaljen på en HD-kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert][citat=Munthe]I grund och botten är det ju bara en HVX100 med lite justeringar.[/citat]Vad är en HVX100? En billigare modell av HVX200?[/citat]

 

Munthe menar DVX100 finns ingen HVX100 ,,men där är mycket som är förändrat ,,Mycket !

 

läs om HVX200 på http://www.dvxuser.com/V6/

 

där finns olika tester mot andra HD kameror bl.a canon ,jvc ,sony !

 

Jag beställde min på madeco.se ,, bra service !

Beställde utan P2-kort tänkte köra med FS-100 istället ,,mer lagrings tid!

Köper nog nåt p2-kort när priserna går ner !

 

SVT har beställt minst 3st kameror sist när jag kollade.

Kameran har även används till, tilläggs scener i filmen steven spielbergs munich.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah, kunde tro det.

 

Har suttit och dregglat över klippen på dvxuser länge. Det tar nog inte lång tid innan filmmediet är utdött. Riktig 35mm film är väl som sagt billigare än de där P2-korten än så länge i alla fall.

Det dröjer nog innan jag satsar på HD dock. Jag har nyligen blivit ägare till en DVX100 och har för avsikt att vänta på att HD utvecklas mer och fram för allt blir MYCKET billigare. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=Munthe]HVX200 är alldeles för dyr! I grund och botten är det ju bara en HVX100 med lite justeringar. Hårdvaran är ju i princip exakt densamma inklusive konsumentglaset man inte blir av med.

 

Min erfarenhet av HD ännu så länge säger mi att formatet 1080 inte tolererar budgetglas av den typen man hittar på prosumermodellerna. Formatet i sig (oavsett om det är HDV eller DVCPRO HD) är så skarpt att alla inperfektioner i glaset syns på en gång. Jag har en HC1 för skissgejer, bakomfilmande och rek. Kommer så småningom att skjuta några långfilmer i HDV-formatet (jag tror inte alls på DVCPRO HD) och skulle jag köpa en kamera nu så blir det Canon eller JVC som båda har riktiga glas. JVC har dessutom sin egen HDV-algorithm med högre bitrate än andra 720p format. Hittills har jag inte sett någonting som slår den under 100 000 kr.

 

Glaset är den ABSOLUT viktigaste detaljen på en HD-kamera.[/citat]

 

Jag håller helt och fullt med.. Är dock också riktigt irriterad på GOP komprimeringen i JVC och Canon kamerorna. Gjorde en kortfilm i somras med Sony HVR-Z1 och det är inte roligt. Kasst bildstillestånd. Ibland ser det ut som om ögonen hoppar runt i ögonen på folk... Jag hoppas dock att nya premiere med inbyggt stöd för HDV ska hantera materialet bättre än Cineforms plugin som användes när den filmen klipptes.

 

En liten fråga:

 

Håller på att välja kamera till en kortfilm nu och lutar mer och mer åt JVC GY-HD101 med mini-35. Någon som har testat den kombinationen, och vet hur kvaliten på mellanringen mellen kameran och adaptern är??

 

/Erik

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Javisst menade jag DVX100. :)

 

Jag tror inte på DVCPRO HD därför att det är ett exklusivt Panasonic-format som ingen annan stödjer. Sonys format har oftast brett branschstöd.

 

Panasonics historia säger mig att DVCPRO HD kan falla på samma orsaker som D9.

 

Dessutom tror jag inte på HVX200 därför att gluggen har massor med optiska abberationer. Det är bara att kolla på testerna Adam Wilt gjorde på DV.com. Gluggen har oskarp vinjettering precis som Sony FX1. Konsumentglas är ingen vidare kul upplevelse på HD-kameror. Därför går kameran fetbort för mig eftersom den dessutom är väldigt dyr. JVC HD100 producerar en avsevärt mycket bättre bild på grund av att glaset är så oerhört mycket bättre (+ att kameran kostar hälften av en HVX200).

 

Min dom lyder (baserat på de klipp jag sett och de skärpetester jag sett): "Dyrt smäck".

 

Har jag inte behov av skarpt glas men av HD-upplösning så använder jag min Sony HC1. Rätt använd kan även en så liten kamera imponera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...