Jump to content

Hjälp mig med en idé

Cjwk

Recommended Posts

Jag har sågottsom en helt klar bild av en långfilms komedi jag tänkte ta och skriva ner ett manus till... men det är en sak jag inte kan komma på. Eftersom jag tidigare varit med om så många roliga idéer som flugit runt här i forumet så tänkte jag att någon av er kanske kan pusha på mig så jag får en hel idé från början till slutpå min film (till slut).

Det jag inte kan komma på är:

Någonting som en adopterad kille ska råka göra som ger honom problematiska konsekvenser och som tillslut ska leda till "point of no return"...

Jag funderade på att han gör ngt olagligt, men jag kommer inte på något passande.

Svårt för er att få in det i ett sammanhang, men med era idéer kan jag fixa sammanhanget så ska jag lägga upp första versionen av manuset sen här!

Tacksam för all hjälp!

MVH Jake

har du funderat på att vända på det?

ibland när jag fastnar på något i skrivandet, så testar jag att vända 180 grader på de tankar jag går i, för ofta tänker man "konventionellt" men hittar inte lösningen man känner borde finnas där. genom att vända på idén och köra tvärtemot kan man använda sig av kontrasten till det konventionella man får.

som i ditt fall, en adopterad kille gör något olagligt och råkar illa ut, det är något man känner igen från andra filmer och till viss del fördommar, så det vet man är lätt för publiken att smälta.

vänder man på det, så kanske han gör något godhjärtat, moraliskt, etiskt, lagligt, eller "det man ska göra", och det i sin tur gör att han råkar illa ut och leder till point of no return.

det är också något vi sett ofta, och vi vet att det funkar. det ger också en helt annan känsla för storyn och karaktären.

eller så kankse han gör något olagligt men råkar inte illa ut för det, vilket leder till att han hamnar djupare och djupare ner i brottsträsket tills han kommer till point of no return.

även det ger en annan känsla för storyn och karaktären, det beror väl på vad du letar efter lite antar jag.

lite tankar och funderingar bara, hoppas det hjälpte nåt.

Sätt dig ner med ett kollegieblock och en stiftpenna och brainstorma. Det finns hur mycket som helst en adopterad person skulle kunna råka ut för. Med den informationen vi fått så kan denna person vara vem som helst så att han är adopterad skiljer inte honom så värst mycket från vem som helst.

Vilka problem kan adopterade personer ha? Dom kan känna en tomhet, en saknad av sina biologiska föräldrar. Varför blev dom lämnade? Är du själv adopterad har du säkert en hel del att gå på, annars föreslår jag att du talar med adopterade personer och gör research. Vilka problem är specifika för adopterade personer? Hur reagerar dom på dessa problem? Osv.

Är inte krisen i karaktärens liv kopplat till att han är adopterad föreslår jag att du ger honom en annan bakgrund. Kom på vad manuset ska handla om från A till B och forma karaktären efter manusets behov.

Superbra svar :)

Jag gillade idén att vända på allt och just detdär med att göra något godhjärtat men kanske råka illa ut ändå (verkligen inget rasistiskt med tanken på en adopterad kille, det är bara för att jag o min poolare ska kunna spela bröder när manuset är färdigt)

har satt mig och börjat brainstorma nu; det är guld! Kommer så många idéer att det räcker till 3 filmer till...

Ska ta och gå igenom allt jag tänkt och hitta luckorna jag inte har kommit på än.

Tack för hjälpande svar, och sätt jag nu har i bagaget om jag fastnar framöver!

Här kommer mitt förslag!

Filmen handlar om en kille som rökt 3 paket cigaretter om dan sen han var 13 år. En dag får han beskedet att han bara har 6 månader kvar att leva. Hans enda hopp är en en lung och levertransplantation. Enda problemet är att kötiden för detta är minst 3 år.

Han lär känna en kille på internet som stått i kön riktigt länge. Dom blir bästa vänner. En dag dör hans nyfunna vän o då bestämmer han sig.. han ska ta över sin väns identitet, så att han kan genomföra operationen som förhoppningsvis ska komma att rädda hans liv.

Vad han inte vet, är att hans vän ljugit. Han stod i kö för en helt annan operation. Dagen för operationen kommer.. han lägger sig på operationsbordet o somnar in. När han vaknar upp efter operationen känner han att nånting känns riktigt fel. Han letar upp en spegel o ett högt o ljudligt skrik hörs...

Hehe... skön idé. Problemet för mig är att jag sågottsom redan har hela uppbyggnaden av filmen klar och själva lilla haken är det som saknas.

Om inte annat så tycker jag du ska göra dendär filmen, vore jäkligt rolig att se :)

Tack för förslaget, keep the ideas flow ;)

Lek med tanken att pojken som är adopterad kommer från ett arabland där man läser bakifrån att han missuppfattar den svenska kulturen och att han i slutändan "räddar" en ev. svensk och sedan blir höjd till skyarna, en hjälte.

Slutet gott allting gott.

HG

[citat=Simsan]Här kommer mitt förslag!

Filmen handlar om en kille som rökt 3 paket cigaretter om dan sen han var 13 år. En dag får han beskedet att han bara har 6 månader kvar att leva. Hans enda hopp är en en lung och levertransplantation. Enda problemet är att kötiden för detta är minst 3 år.

Han lär känna en kille på internet som stått i kön riktigt länge. Dom blir bästa vänner. En dag dör hans nyfunna vän o då bestämmer han sig.. han ska ta över sin väns identitet, så att han kan genomföra operationen som förhoppningsvis ska komma att rädda hans liv.

Vad han inte vet, är att hans vän ljugit. Han stod i kö för en helt annan operation. Dagen för operationen kommer.. han lägger sig på operationsbordet o somnar in. När han vaknar upp efter operationen känner han att nånting känns riktigt fel. Han letar upp en spegel o ett högt o ljudligt skrik hörs...[/citat]

En kul filmidé :D jobba vidare på den :)

%2$s skrev:
Här kommer mitt förslag!

Vad han inte vet, är att hans vän ljugit. Han stod i kö för en helt annan operation. Dagen för operationen kommer.. han lägger sig på operationsbordet o somnar in. När han vaknar upp efter operationen känner han att nånting känns riktigt fel. Han letar upp en spegel o ett högt o ljudligt skrik hörs...

Jag tycker också det var en väldigt bra idé.
Kan nästan se det framför mig hur han ligger och väntar på operation.
Lycka till med idén!