Java ex Machina Postad 2 januari 2006 Postad 2 januari 2006 [citat=pinto]när dom springer under dinosarierna så ser man att det är greenskrren många gånger... skulle bara påpeka:) tycker att det är en fantastisk film,, jag fattade inte hur en lekande splatterfilms´kung kunnat göra både lord of.... och king kong från börja... men man ser att han gillar grymma saker , djur: slämmiga maskarna krypern mm[/citat] tja, han hade ju gjort riktigt bra drama också (Heavenly Creatures) och efter det en bra hollywood skräckis (The Frighteners) tillsammans med Robert Zemeckis, så han var ju ändå på väg att komma in i mainstreamvärlden. 0 Citera
qwertyunion Postad 4 januari 2006 Författare Postad 4 januari 2006 And right now he is on top:P 0 Citera
Hagwall Postad 4 januari 2006 Postad 4 januari 2006 Humm... nu blev det helt fel... skulle svara på ett helt annat inlägg... någon admin kan ju radera det här kanske... 0 Citera
maxv Postad 8 januari 2006 Postad 8 januari 2006 Men visst var en king kong cool film! Men jag tycker ändå när jag tittar på den att den inte skilljer sej mycket från mängden av sådana filmer. Jag tyckte hela tiden i den sista delen av filmen att jag hade sett just det förut. Men förövrigt var den ju riktigt tuff. 0 Citera
gorse Postad 9 januari 2006 Postad 9 januari 2006 Frågan är om mina synpunkter tillför något till tråden? Ni har redan sakt många saker. Precis som nemo är king-kong från 1932 en av mina favoritfilmer precis som även universal studios monster från samma tid. Redan förtexterna gav mig ståpäls och särskilt hela retrostilen är helt rätt för en film som denna. I vanliga fall är jag skeptisk till re-makes då själva stämningen brukar gå förlorad. Här fanns den. Filmen är trogen originalet och man har med de mest klassiska scenerna. Ja, filmen är lite lång, men det störde mig inte så mycket. Tiden gick fort i mörkret. En och annan sekvens blev lite långdragen och skulle kunna kortas. Originalfilmen gjordes i en samtid som inte är direkt glansig och därför tycker jag särskillt om de sekvenser som beskriver depresionen runt sent 20-tal (eller möjligen 30-31 ? Jag såg ingen bil nyare än 1929 eller däromkring). Genaliskt och nödvändigt för nutidsmäniskan. Nemo nämde Carl Denhams remake av offringen. Helt genialisk och briliant att använda ledmotivet från origialfilmen. Spelade orkestern inte vid något tillfälle även Universal studios musikslinga vid öppningen? Jag blev extra glad över scenerna som fanns med i originalet, som tex när huvudpersonerna skulle fira ner sig i en lian, medan apan slogs med läderlappar. Att tunnelbanetåget förvandlades till en spårvagn gör inget, och slagsmålet mellan dinosaurien och kong var helt briliant. Första kontakten med långhalsar tyckte jag var för lång. Slagsmålet med dinosaurerna hängade i liander hade man kunnat slopa, då efterföljande slutstriden var sagolikt bra, men kom bort lite i all batalj. Slutet tappade tempo och var också för långdraget. Jag gillade helskarpt de smådetaljer som refererade till originalfimen som tex ljud- och musikslingor. Jag funderar fortfarande om originalfilmen refererar till Carl Laemmle genom att kalla regisören för carl? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.