VCO Posted December 1, 2005 Posted December 1, 2005 Tjena Hur gör man med det här med ljudupptagning på lättast sätt när kameran inte har ljudingång och man vill ha hyggligt ljud på något externt vis? Min egna studio är inte på något sätt portabel, så jag får väl satsa på något mindre, portabelt och smidigt som jag kan ha med mig ut. Finns det några, observera billiga, alternativ inom den portabla marknaden? Nu snackar vi någon slags bandare/DAT/porta och en hygglig mick (den hamnar då antagligen på bom) för utomhusbruk så jag slipper onödigt efterarbete. Eventuellt en portabel mixer också, men jag tror att vi bara kommer att använda en mick ändå. Jag är studioproducent och inte så van vid utomhusinspelning så att säga. Några tips? Ha det gött 0 Quote
wääuu Posted December 2, 2005 Posted December 2, 2005 en MD med en liten preamd på batteri eller liknande kanske? 0 Quote
VCO Posted December 2, 2005 Author Posted December 2, 2005 MD låter vettigt. Jag hade MD förut, men slutade när det var dags att "gå för mjukvara" och idag har jag inte kvar själva spelaren men ett par skivor har jag. Finns det några bra portabla preamps därute i hobbyprisklass? Vilken mick ska man använda? Shotgun? 0 Quote
wääuu Posted December 2, 2005 Posted December 2, 2005 jag har tyvärr också sålt min portabla MD helt i onödan... jag är inte så insatt i preamps, men en shotgunmic är nog ett bra val ..snart tittar väl Luzer fram med ett jävligt bra svar + ett tips om att du ska köpa en NT3 :D 0 Quote
Luzer Posted December 2, 2005 Posted December 2, 2005 Ehum... Känner go press nu ;) Billiga portabla preamps e det sådär lätt å hitta, man vill ju bara ha det nödvändigaste utan krusiduller och som ska gå på batteri, och gärna kunna skicka +48V också om inte miken kan drivas på batteri. Finns ju svenska Marenius (http://www.marenius.se) vars mikpreampar låter riktigt bra. Den billigaste prylen dom har tror jag är MM-3100 som är en monomixer med 3 ingångar. Kostar dock typ 5000 vilket är i saftigaste laget ändå om man är ute efter nån budgetvariant. Dom verkar även ha en "MA/TC" som kostar 2900 som är en batteridriven mikpreamp men tror den saknar +48V. Kan ju vara alternativ om man har en mik med batteri. Eller köper ytterligare en liten box med batteri som bara är till för att phantommata. Men blir lite väl mycket burkar. Vi säljer för närvarande av massa teknik på film i väst och där finns ett par MM-3100, men dom funkar väldigt dåligt och det är mest skrotvärde kvar på dom. Är billiga dock ;) Det finns en hop preamps att köpa för under 1000 lappen som drivs med ström, om någon skulle bygga om en som går att driva med batteri och sälja för 1500 spänn skulle dom tjäna storkorvan :) Edit: Och köper du en Nt3´a så behöver du ju inte phantommatning eftersom den kan drivas med batteri. En mindre sak å tänka på isåfall. 0 Quote
VCO Posted December 3, 2005 Author Posted December 3, 2005 Så van vid att luta sig bakåt i den sköna stolen och bara behöva trycka på en knapp som heter 48V :D NT3:an låter som en bra deal, med tanke på att ett 9V-batteri löser alla problem (så att säga) och så har jag bara hört bra saker om den. Hur är det förresten med deras andra mickar, VideoMik och de (shotgun). Marenius-sakerna är liiiite för dyra kanske. Det är ingen superseriös produktion, så om någonting är en nödlösning, men som ändå funkar, så är det den vägen vi vill gå om det är snällare mot plånboken. 0 Quote
Tomas T Posted December 3, 2005 Posted December 3, 2005 hade för mig att md spelar in på något Sony-specifikt filformat och att de saknar digital filöverföring till datorn,endast analog utgång. 0 Quote
Luzer Posted December 3, 2005 Posted December 3, 2005 Jag har aldrig använt Nt3´an vid filminspelning utan bara i studio där den låter helt ok. En stor nackdel om man ska bomma med nt3´an är väl att den är attans tung :/ Och själva mediumet man spelar in på tror jag inte är så svårt att hitta någorlunda billigt, går väl att hitta en Md för 1000 spänn som är ok, och digital ut måste man ju inte ha, lägger du mindre pengar så får man väl ta mer tid till att tanka in allt analogt istället. Det svåra är ju att hitta nån hyfsad preamp som är mobil och som inte kostar skjortan. 0 Quote
Christian van Caine Posted December 3, 2005 Posted December 3, 2005 Jag använder NT3:an flitigt, & ska nu imorgon avsluta en längre inspelning där jag lagt all dialog på den. Med MYCKET gott resultat. Man får vara beredd på att få arbeta lite med den, men för dom pengarna så klagar jag inte. Tyngden är inget som stör mig, men det är en fråga om smak & förutsättningar. Visst, jag föredrar exempelvis Sennheiser 416, men med tanke på prislappen så är det inte att rekomendera för någon med dina krav (läs: ekonomi). Det i Mareniusväg jag jobbat med har jag varit grymt besviken på. Dom har låtit sådär, men brusat utav bara fan. LÅNGT över vad jag anser acceptabelt. Speciellt till det priset. Det bästa rådet jag kan ge om du har taskigt med pengar är en hygglig MD, en Röde NT-3 mick, & ett par riktigt bra hörlurar, exempelvis mina personliga favoriter Beyerdynamics 250. Jag är inte överdrivet förtjust i MD pga att jag har andra krav, men för det priset finns det inte mycket bättre. MP3-inspelarna suger svullen purjo rakt av. Mixers är enbart onödig signalväg, & mic-förstärkare bara nödvändiga när man har råd & inte är "stand alone" (alltså inget för DAT, kassett, Field-recorders, &...Md :-) 0 Quote
Luzer Posted December 4, 2005 Posted December 4, 2005 [citat=Christian van Caine] Det i Mareniusväg jag jobbat med har jag varit grymt besviken på. Dom har låtit sådär, men brusat utav bara fan. LÅNGT över vad jag anser acceptabelt. Speciellt till det priset. Mixers är enbart onödig signalväg, & mic-förstärkare bara nödvändiga när man har råd & inte är "stand alone" (alltså inget för DAT, kassett, Field-recorders, &...Md :-)[/citat] Du menar att du kopplar NT3´an obalanserat till Mdn och kör nivåer direkt på Mdn ?! Sen måste du ju även ha en Md som har inbyggd mikförstärkare, och hur bra låter dom? Jag har aldrig jobbat med Md själv men det låter för dj-vla krångligt. Kan tänka mig att det är ett smidigt sätt om man jobbar med myggor där man sätter mdn direkt på skådespelaren. Men då får man väl inte ha för höga krav på att det ska låta bra. När det gäller Marenius preamps så självklart går de inte att jämföra med det man hellst vill ha. Är ungefär som att jämföra Pd-4´ans dynamik mot en Coopermixer. Men jag har A/B testat Marenius mot andra preamps i samma prisklass där Marenius lät väldigt mycket bättre. Och det du skriver med att brusnivån är för hög var jag ovanligt impad över att den inte var, vilket Marenius även har som ett startkt argument för sina produkter, att de har ultralåg brusnivå. Du är säker på att det inte var något annat i kjedjan som ställde till med bruset? 0 Quote
Christian van Caine Posted December 4, 2005 Posted December 4, 2005 Nej, det var den värdelösa mick-ampen. Nej, jag menade inte att JAG kopplar mina NT3:or till MD, jag vägrar arbeta på det formatet. Hm, krångligt säger du... På vilket sätt skulle det vara krångligare att köra med en pryl mindre än en pryl mer? Det finns MD:s med (under förhållandena) hyfsade preampar, det gäller enbart att vara kritisk & välja rätt modell. En extra mixer eller förstärkare blir bara ett extra moment i ljudkedjan som kan skita sig & låta illa. Vad gäller balanseringen. Nej, jag kör aldrig obalanserat pga att jag har andra krav & har både råd & möjlighet att köra med balansering....för att inte tala om krav eftersom jag jobbar med det. Men för en amatör med låg ekonomi så är det en onödig lyx. Balanseringen påverkar INTE ljudkvaliteten, den ger bara högre garantier om att den ska hålla sig längre sträckor. Ny verkar iof inte VCO (schysst namn!) nödvändigtvis vara amatör, men han var synnerligen tydlig om att priset var av issue här. Kvalitet kostar. Att Marenius är bättre än många andra mixers & liknande i just den prisklassen förändrar inte att den suger. Åtminstonde dom jag testat. SPECIELLT om man kör Fostex PD-4 eller FieldRecorders så är extra förstärkare extrema menlösa eftersom dom har såpass bra converters & ampar redan från början. Det är inte svårt att spela in med perfekt resultat obalanserat, det gäller bara att inte ha för långa kablar, inte låta kablarna passera el-kablage, & bannlysa nallar på settet...& tänka på vad man gör. ....& givetvis inte snåla på kvalitén på kablarna man använder. Supra är personliga favoriten :-) Om man då som avslutning på inlägget skulle rekomendera något åt andra hållet, så skulle jag säga rakt av: En Sennheiser 416 & minimum en Fostex PD-4 & ingen menlös extraförstärkare. Det skulle kännas som att tvätta sina redan rena kläder i regnvatten. 0 Quote
Luzer Posted December 5, 2005 Posted December 5, 2005 Nej har man utrustning så man klarar sig så håller jag med, då är det meningslöst med en extra förförstärkare. Och när jag skrev att det skulle bli krångligt så menade jag mer hur du hade tänkt att man skulle göra, inte hur du väljer att göra :) Dvs om man låt oss nu säga att vi bara har en Nt3´a och en Md, då skulle jag nog tycka det var krångligare att försöka hålla koll på en någorlunda nivå in på Mdn än om man skulle ha en mixer emellan och då bara använda Mdn som bandformat och bara behöva bry sig om att trycka på Rec. Sen får man ju givetvis kalibrera upp Mdn mot mixern och dubbelkolla då och då, men man har bättre koll på nivåer med en mixer. Men det blir en extra utgift och det är ju självklart ett minus. Och Marenius kan vi ju lämna, vi kan ju vara överens om att vi tycker olika där helt enkelt :) Jag jobbar helst inte heller med dom, men om man skulle få välja i budgetklassen så hade det nog ändå blivit dom. När det gäller DAT så vill jag jättegärna tycka om Pd-4an, tyvärr har jag alltid haft PCM-error någonstans vid inloggning från band jag spelat in med den maskinen, men har väl alltid fått utslitna maskiner misstänker jag. Skall ju vara en arbetshäst annars har jag hört. Har du gjort många produktioner med Pd-4an och isåfall, vart har ni hyrt dom ifrån? ;) 0 Quote
VCO Posted December 5, 2005 Author Posted December 5, 2005 Många goa svar, tack för dem :) Just nu sysslar vi med förarbetet på filmen. Vi hoppas på att ha allt klart innan sommaren nästa år, så ska vi filma då. När jag hade MD så hade jag alltid en preamp före (via mixer) innan signalen kom in i MDn, så jag vet inte hur resultatet blir utan preamp. Jag skulle gissa på att det inte blir lika bra som när man kör med en preamp, men när plånboken skriker av smärta så får man väl helt enkelt ge med sig... Jag tror att jag får satsa på en NT3:a som går rätt in i MDn utan förförstärkare, mixer eller vocoder ;) 0 Quote
VCO Posted December 28, 2005 Author Posted December 28, 2005 Hur är det med Audio-Technica ATR25 då? Är den något att ha? Man kan ju liksom få tre stycken sånna för en NT3:a. Eller en VideoMic? Den kanske inte lämpar sig på bom, men.. 0 Quote
Christian van Caine Posted December 29, 2005 Posted December 29, 2005 Det finns tyvärr orsak att AT:n kostar som den gör... 0 Quote
louis cyphre Posted December 29, 2005 Posted December 29, 2005 Blir det inte hemskt mycket brus om man inte kör med xlrkabel från miken? Alltså direkt in i en MD. Annars verkar ju den här bra... m-audio MicroTrack 2496... Du kan ju köra in med wav. Inte lika dyr som en TASCAM HD-P2 eller så... 0 Quote
Christian van Caine Posted December 29, 2005 Posted December 29, 2005 Nej, inte nödvändigtvis. Det beror inte så mycket på balanseringen som kvaliten på kablar, inspelningsmedia & mickar. Hm, den där såg inte dum ut! Vet iof inte om den låter nåt bra, men M-Audio är ju inte direkt kända för sin låga ljudkvalitet precis! :-) Att den dessutom kan ta in balanserade signaler med phantommatning & hela kittet för den prislappen inger viss respekt! 0 Quote
arvid Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Varför inte spela in ljuden med hjälp av micken i kameran och sedan läsa in den filmsnutten i redigeringsprogrammet. Själva bilden som du spelar in behöver du ju inte använda. 0 Quote
VCO Posted December 30, 2005 Author Posted December 30, 2005 Anledningen till att jag vill ha en extern ljudupptagning är just för att micken i kameran helt enkelt är värdelös. SÅ amatörmässigt hade jag dock inte tänkt mig.. Angående M-AUDIO-prylen: för dyr. 0 Quote
Christian van Caine Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Du kan annars köpa en extern mick & koppla direkt in på DV-bandaren. Röde NT3 är ett schysst val till sånt eftersom den både har en ganska neutral karaktär & kan drivas på batteri. 0 Quote
arvid Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 "....micken i kameran helt enkelt är värdelös. SÅ amatörmässigt hade jag dock inte tänkt mig.." Tron kan tydligen försätta berg! Var det inte så att du kallar dig fattig hobbyfilmare? I det läget får man ibland nöja sig med vad man har. Det GÅR faktiskt att göra underverk även av det lilla. 0 Quote
VCO Posted December 31, 2005 Author Posted December 31, 2005 Grejjen är att kameran inte har ingång, utan bara utgångar. agående att använda den inbyggda micken: jag har spelat in med den micken tidigare - aldrig mer! ;) 0 Quote
Recommended Posts