Gå till innehåll

Alla Som Letar Efter Pistoler


pekivan

Recommended Posts

[citat=pekivan]Tjaba!

 

Mycket snack om vart man köper replikor av pistoler och revolvrar etc. Också mycket snack om hur man gör mynningsflammor och tomhylsor.

 

Search no more!!!!!

 

http://replicaweaponry.com/blanfirgunre1.html

 

Det kallas tydligen Blank Firing Guns

 

Lagligt i Sverige??[/citat]

 

Alla vapen är lagliga i Sverige bara man har licens.

Dessa pistoler (tror det kallas för startpistol på svenska) kräver tyvärr licens. Dom har dessutom en till nackdel vilket är att eftersom pipan är pluggad så åker all eld och krutgas ut genom hylskastaren, vilket kan se lite dumt ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Signature Required for delivery. Shipped to USA addresses only. Restricted Sales: You must be at least 18 years of age."

 

jaha, där sprack det också :D

 

var ändå inge rolig om det inte blir mynningsflamma heller... men lite blowback (rekyl och mantelrörelse) och hylsflyg, får man iallafall...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo]Dessa pistoler (tror det kallas för startpistol på svenska) kräver tyvärr licens. [/citat] Nu kanske min engelska sviker mig, men korrekt översättning av blank cartridge är lös hylsa eller i det här fallet lösa skott.

 

/herr bessevisser gnällvall

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse][citat=Jawo]Dessa pistoler (tror det kallas för startpistol på svenska) kräver tyvärr licens. [/citat] Nu kanske min engelska sviker mig, men korrekt översättning av blank cartridge är lös hylsa eller i det här fallet lösa skott.

 

/herr bessevisser gnällvall[/citat]

 

Din engelska är det inget fel på, men det svenska namnet är inte detsamma som det engelska (om jag minns rätt då vill säga). :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Blank catridges i det här fallet är skott med bara krut i och en tillstängd framända.

Lösa skott i sverige anses vara de träpluggare patroner man använder i militären/polisen med en påskruvad pipblockerare.

 

Om ni pausar i scenen i matrix där smith skjuter neo i magen och kameravinkeln filmar pistolen uppifrån som skjuter ut hylsan i slowmo så ser man hur hollywoodskott ser ut :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo][citat=jmalmsten]

var ändå inge rolig om det inte blir mynningsflamma heller[/citat]

Riktiga vapen ger inte ifrån sig synlig mynningsflamma, syns bara om det är mörkt (om ens då).[/citat]

Jag såg på nyheterna igår. Några sköt med en ak-47, och då kom det en mynningsflamma. Mitt på ljusa dagen desutom. Såvida dom inte har lagt på den efteråt. Men varför skulle dom göra det?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Black Star][citat=Jawo][citat=jmalmsten]

var ändå inge rolig om det inte blir mynningsflamma heller[/citat]

Riktiga vapen ger inte ifrån sig synlig mynningsflamma, syns bara om det är mörkt (om ens då).[/citat]

Jag såg på nyheterna igår. Några sköt med en ak-47, och då kom det en mynningsflamma. Mitt på ljusa dagen desutom. Såvida dom inte har lagt på den efteråt. Men varför skulle dom göra det?[/citat]

 

Jasså? Då kanske det beror på ammunitions typen då?

Länk till kommentar
Share on other sites

host host... har själv skjutit med både ak5 och ksp58... och det blir mynningsflamma... under eldöverfall så var det det enda som jag kunde se av fienden så det var mot den jag siktade... och mynningsflamman från den senare på natten är nog ett av de mäktigaste jag sett.

 

ett annat exempel är när jag bevittnade en demonstrationsattack av pansartrupper och trots att det var mitt på blanka och jag stod mer än hundra meter därifrån så såg jag först tydliga blinkande flammor som följdes efter lite fördröjning (ljudet går ju bara 340 m/s) av ljudet.

 

Seeing is beliving... det blir synlig mynningsflamma. punkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok fråga den som vet bäst. Jag har en Ak 47 i mitt rum jag har skjutit en massa gånger med den och det är helt vanligt att det kommer mynningsflamma varje gång man skjuter särskilt i automatläge. och det kan berå på skottet oxå det finns Kalashnikov skott som är markerade med rött och det kan man se när man skjuter när det är mörkt då ser man någonting rött flyga upp och kommer det på någon då gör det en stort hål och så finns det Kalashnikov skott som innehåller TNT fint ellerhur

Länk till kommentar
Share on other sites

precis som jmalmsten säger. sköt samma vapen som han och kan bara instämma. sen när vi sköt på natten brukade jag blunda för att slippa bli ljusblind. inge kul när man sen ska göra en gata bakåt och dra sig ur.

 

sen vet jag inte om det som lucio säger stämmer. men kan tänka mig att det finns tyngre automatvapen som har någon form av riktad sprängverkan i ammunitionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har oxå skjutit dom vapnen som ni nämner och det blev i stort sett bara mynningsflamma när det var mörkt.

Dom enda som jag sett synlig mynningsflamma på i dagsljus var stora automatkanoner på pansarbilar.

 

Lucio Fulci: Menar du spårljus ammunition?

Länk till kommentar
Share on other sites

Av alla de skott jag skjutit med olika vapen har jag aldrig sett en mynningsflamma från finkalbriga vapen, utom på natten, orsaken är att det mesta av drivmedlet brinner upp innan skottet lämnat pipan och då finns det bara rök kvar.

Undantaget är på natten då röken kan hinna bli belyst innan flamman dör ut, och grovkalibriga vapen där drivmedlet helt enkelt fortf brinner när skottet dragit iväg vilket syns även på dagen.

 

Sen beror brinnhastigheten på hur tät mekanismen är, hur rent drivmedlet är, vilken temperatur pipan har etc etc etc...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=pekivan]precis som jmalmsten säger. sköt samma vapen som han och kan bara instämma. sen när vi sköt på natten brukade jag blunda för att slippa bli ljusblind.[/citat]

o.O

!!! det var ju inte direkt det bästa rådet jag hört... 0.0!!!????

 

sidofråga... räknas 7.62mm som finkalibrigt? som artillerist brukade man ju säga att gränsen gick vid 14.5 cm...;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hittade denna lilla trevliga tråd. Märker lite spekulationer och påståenden som egentligen inte stämmer.

 

Ni som påstår att det blir mynningsflammor från vapen hela tiden har förmodligen skjutit med löskjutningsannordningen på... ganska självklart att det syns då, såvida men inte skjuter t.ex ak4 den har knappt ingen.

Meb skjut med KSP58 och lösskjutningsannording och ni kan få se på flamma.

 

Det har med falmdämparens utformning och ammonutionen att göra hurvida det blir flammar eller inte. Vapen är oftast tillverkade att INTE ge ifrån sig mynningsflammor pga att man röjer sig då. Svenska vapen t.ex AK5 ger ifrån sig knappt ingen flamma alls, utan den syns ibland vid nått enstaka skott eller vid automateld, framförallt med lösskjutningsanordning på...

 

Pistol funkar mer eller mindre likadant, ingen mynningsflamma.. eller minimal.

 

Jag kan demonstrera med filmen jag la upp tidigare på annat plejs.

http://www.sprocket.se/media.php?id=1276

 

Jag har ingen fin pedagogisk videofil som den med pistolen här med skarpt gevärspangande för tillfället förutom min längre kosovofilm som hittas här: http://www.e.kth.se/~kimster/

i den finns det lite pangande och ni kan observera hur det ser ut själva, inte speciellt mycket myningsflamor.. mest rök.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm

Jag ska försöka mig på att bringa klarhet i debatten. Ser mig inte som någon besserwisser vare sig vad gäller vapen eller film, men vill dra mig till minnes att jag snappat upp detta i en dokumentär nånstans.

 

I Hollywood (och kanske överallt annars på större filminspelningar) använder man sig av riktiga vapen (när det ska skjutas iaf, annars är det tydligen vanligt att man bär omkring på replikor av plast eller gummi, för att skådespelarna inte ska skada sig eller nåt...). Men de "lösskottspatronerna" man använder sig av innehåller ju som bekant inga "kulor" vilket tydligen gör att de gaser resp. rekyler som vapnen använder för att repetera inte blir tillräckliga. Därför använder man en speciell laddning i dessa "lösskottspatroner" (medveten om att det inte är en korrekt term...) för att öka trycket i vapnet och därmet få det att repetera ordentligt, som det hade gjort om man skjutit med vanlig ammunition. Följden blir också att eldsflamman blir markant tydligare med sådan här specialammunition.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Java ex Machina][citat=Arimanius]Här en kul bild på eldflamma och hylsor som faller omkring. OREDIGERAD, Inomhus. Svagt ljus. Blixt

 

/A[/citat]

varför är det alltid så att äkta bilder på ufon, loch nessmonstret och mynningsflammor alltid är suddiga? :D[/citat]

 

(-: Synd faktiskt, under den helgen tog vi ett par hundra bilder, och just denna blev sudig... Kankse för mycket rörelse, och kameran var på automat...

 

Målet var inte alls att fota eldflammor... (-:

 

/A

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...