Jump to content

Shysst look på 16?

John Eriksson

Recommended Posts

Hej!

Jag vill ha en filmisk bild med mycket grain, en ganska hård look.

Nu har jag testat med Kodak Vision2 200T på en vanlig 16mm kamera:

http://hem.bredband.net/b245740/16/1.jpg

http://hem.bredband.net/b245740/16/2.jpg

och även med Fuji Reala 500D på en Arri SR2 super 16mm kamera:

http://hem.bredband.net/b245740/16/3.jpg

http://hem.bredband.net/b245740/16/4.jpg

-Men jag vill ha mycket mer grain, och mer kontrastrik bild från början,

när jag försöker justera till bilden efteråt så blir det inte riktigt bra.

Hur blir det med bleach bypass på den aktuella filmen eller om man filmar

igen hur ser det då ut med positiv film eller reversal 16mm?

Är positiv och reversal samma sak? Och blir det billigare vid framkallning då?

http://www.clairstyler.se

/John E

[citat=Norbert]Jag tycker att bilderna från Arrin var väldigt gryniga. Vill du ha mer ändå?[/citat]

Ja tack, och det var ganska jobbigt att filma med arrin (inte som kamera dock, då var den jättebra) men i och med att vi filmade på dagen så behövde vi ställa bländaren så att det stämde för filmen (500d) och då blev det jättemörkt i viewfindern, och på videotappingen. Så det var svårt att se vad man filmade.

/j

[citat=krockis]kör med filmen 500T istället, det jag har sett av den är den grym! var med på en reklaminspelning så körde vi med den. annars är jag ny på det här med 16mm, kolla med medlemen mattsand, är väl mest erfaren kring 16 mm här.[/citat]

ok, vi får väl se om han dyker upp och svarar på mina frågor då.

tack för tipset!

Hej igen!

Jag har lite mer frågor, jag har lagt ut nummer så att man fattar villken fråga som ni svarar på, tack för all hjälp!

Jag får ju sämre upplösning på 8mm på grund av kornens minsta storlek, jag kör ju på 16mm för att filmen är större och jag får fler korn eller bildpunkter med på bilden. jag vill ha mer kornig bild inte större korn.

1. finns det någon labbprocess som man kan använda sig av till ex bleach bypass eller något annat som leder till mer hårdare look. Hur gjorde dom i Lithivm den är ju "helt förstörd" ju.. härligt!!

Jag vet att pal rutan är 720*576 men det är ju bara slutformatet om man scannar till typ DV. Man kan ju scanna till hdcam sr också om man vill ,. men det är inte det jag frågar om.. Jag tänker på kornen i bilden. jag vill ju ha lite mer "drag" i bilden-- det här är för naturlig look..

2. det är intressand många pratar om 500T skulle alltså den vara kornigare än 500D

3. är det inte barar tungsten och daylight (typ olika färgbalanser på filmen) som är skillnaden på dom, varför skulle det bli kornigare?

En shysst look fast inte så kornig, (och på 35mm) är den här:

21 Grams:

http://www.apple.com/trailers/focus_features/21_grams.html

TECHNICAL SPECS 21 GRAMS:

· 1.85:1

· Moviecam SL, Zeiss Ultra Primes

· Kodak Vision 250D 5246, Vision 500T 5279, Vision 800T 5289

· CCE Process by Deluxe Labs, Digital Intermediate (select scenes) by EFilm

· Printed on Kodak Vision Premier 2393

4. Ok, vad betyder de fyra siffrorna 5246 efter varje filmtyp?

5. Och tror ni att man kan få det här bilden om man väljer exakt den här filmen på 16mm och om man ljussätter liknande?

Ja, ifall man till exempel har en ISO400-film och måste fotografera i ganska mörka förhållanden, kan man pressa filmen i antingen ett eller flera steg. Varje steg representerar en högre ISO-grad, dvs pressar man ett steg får man känsligheten av ISO800, pressar man två får man motsvarande ISO1600 och så vidare. Pressning ger upphov till att kornet blir större och kontrasten ökar. Precis dom effekterna du ville ha, tror jag? :)

[citat=Wallin]Ja, ifall man till exempel har en ISO400-film och måste fotografera i ganska mörka förhållanden, kan man pressa filmen i antingen ett eller flera steg. Varje steg representerar en högre ISO-grad, dvs pressar man ett steg får man känsligheten av ISO800, pressar man två får man motsvarande ISO1600 och så vidare. Pressning ger upphov till att kornet blir större och kontrasten ökar. Precis dom effekterna du ville ha, tror jag? :)[/citat]

ja, men är det något som jag ber labbet att göra eller gör jag det själv på plats?

hur går jag tillväga om jag vill pressa..?

Pressning innebär att du underexponerar filmen genom att ställa in ISO-värde manuellt i kameran. Är en film DX-kodad läser kameran automatiskt av vilket ISO-värde filmen har och ställer in exponeringstid och bländare utifrån detta. Ställer du däremot in ISO-värdet manuellt kan du lura kameran att tro att det sitter en 800- eller 1600-film i magasinet. Detta gör så att exponeringstid och bländare ställs in (eller ljusmätaren rekommenderar, ifall du kör i helt manuellt läge) för att exponera rätt på en känsligare film. I labbet läggs extra tid till vid framkallningen för att kompensera underexponeringen. Klart!

pressa är det labbet gör. punkt. att underexponera är att underexponera. det går utmärkt att pressa film oavsett hur du exponerat den. angående kontrast och korn tycker jag du ska säga till skanneristen att du vill ha det så. dessa verkar väldigt soft och platt skannade. bortsett från det är det ju en fråga om ljussättning. dina bilder har inte så mycket kontrast (förutom ettan kanske) så den är svår att skapa efteråt. se till att ha minst tre steg mellan key och fill så blir det nog mer som du tänkt dig plus att det blir lättare att skruva fram en exakt look.

skulle tro att du får tillräckligt skarp bild med super-8 också för övrigt. problemen med det formatet är andra, som brist på vettiga kameror och dåligt bildstillestånd.

/mattias

Dessa är onelight och dom är gjorda på sto.pp http://www.stopost.se/

Ja dom känns lite platta när du säger det, tror du han skulle kunnat skruvat upp dom om man sa att man ville ha hög kontrast och mycket korn, även på onelight och utan att gå in i typ davinci:n.

Tre stycken svåra frågor till mattsand: Hej! 1.Hur är reversal eller positiv film, (är det samma?) skilljer det sig mycket ifrån vanlig negativ film?

2.Och blir det bra att köra bleach bypass? Jag hörde att man kan göra typ olika procent av bleach bypass t.ex 20%. Har du gjort detta någon gång?

3. Sedan undrar jag vad detta nummer betyder: Kodak Vision2 250D "5246" ? Vad betyder 5246, är detta ett serienummer eller har det med filmens look att göra.

Tack på förhand!!

tror du han skulle kunnat skruvat upp dom om man sa att man ville ha hög kontrast och mycket korn, även på onelight och utan att gå in i typ davinci:n.

skulle tro att allt går genom någon sorts färgkorrigering. om inte annat kör de väl speciella inställningar beroende på vilken filmsort du har. kanske kostar det någon krona extra att ändra men det tar ju bara någon minut att ställa looken på första bild och sedan låta det rulla, så fråga i alla fall.

1.Hur är reversal eller positiv film, (är det samma?) skilljer det sig mycket ifrån vanlig negativ film?

reversal är samma sak som diafilm. positiv film är negativ fast utan orange bas. används för att printa neg. skulle tro att det är reversallooken du är ute efter, eftersom den är kornigare och hårdare, men den går att skruva till i skanningen också.

2.Och blir det bra att köra bleach bypass? Jag hörde att man kan göra typ olika procent av bleach bypass t.ex 20%. Har du gjort detta någon gång?

bleach bypass är 100% eller inget, men det finns något som heter enr som är ungefär samma sak och där kan man välja. bäst blir det om man gör det på sin print och inte på negget. bleach bypass på negget har jag inte provat själv, men det ökar ju vitkontrasten istället för svärtan och det är nog inte det du vill ha?

Vad betyder 5246

52 betyder att det är 35mm kamerafilm. 16 och s8 heter 72. 46 betyder 250d.

/mattias