Jump to content

Bullet time!

Headman

Recommended Posts

[citat=Headman]TJA!

Vet nån om det finns nåt program som man kan göra Bullet Time i?

För er som inte vet vad bullet time är, så är det när man filmer i samma takt som kullan går.

Och ni vet då vad det är om ni har set Matrix serien eller spelat Data spelet Max Payne.[/citat]

Vill du bara ha en kula som åker eller vill du att kameran oxå ska röra på sig?

hej! det viktigaste först är att ni får en ren o fin åkning me kameran,,,

och jag har gjort detta en gång och kommer säkert göra det många gånger till.....

men jag byggde en kamera åknings bana= en järn väg av trä o en bricka jag hade kameran på,, då fick jag en jämn o fin åkning,,,,

sen kan du göra "bullet time" i datan,,,, då om jag fattar dig rätt så vill du ha nott bra program att göra kulan i o åkninen....

det går att göra en 2 d kula och sätta keyframes på det ...ser bra ut om du lägger lite tid på det..

ett bra trede program är ,, maya,, max mm

lycka till :)

bullet-time menas med att man lösgör motivet från tid, om man ska göra det på "riktigt" sätt ska man ha en massa stillbildskameror som man riggar upp med speciella mått mellan varandra. ett annat sätt är att filma samma rörelse flera gånger och sedan morpha ihop det. de blir dock inte lika snyggt men de funkar hyffsat

[citat=bulten]bullet-time menas med att man lösgör motivet från tid, om man ska göra det på "riktigt" sätt ska man ha en massa stillbildskameror som man riggar upp med speciella mått mellan varandra. ett annat sätt är att filma samma rörelse flera gånger och sedan morpha ihop det. de blir dock inte lika snyggt men de funkar hyffsat[/citat]

Man behöver inte ha massa stillbildskameror, men det underlättar ifall kameran ska röra på sig.

eh,,, jag antar nu att du menar att kamerans point of view ska vara skottet, så att den susar fram i 930 km i timmen i en rak linje...

problemet blir perspektivförändringen, som är den stora skillnaden jämfört med en riktigt snabb zoom, det finns lite olika sätt

1. bygg en räls och sätt en raket på dollyn, och välj en kamera med riktigt hög bildhastighet och hoppas på det bästa...

2. bygg upp hela scenen i 3D/miniatyrer, och animera därifrån med lämplig motionblur...(heh, det skulle jag vilja testa:) med miniatyrer alltså)

3. läs in dig på camera-projection och utnyttja det...

[citat=Munthe][citat=jmalmsten]1. bygg en räls och sätt en raket på dollyn, och välj en kamera med riktigt hög bildhastighet och hoppas på det bästa...

[/citat]

Ha ha ha! Sjukt kul. :D[/citat]

Det snackades om att göra på det sättet när dom planerade för den första Matrix.

Hm. hehe. Nu är de så att jag är 14 år till att börja med. Så jag tycker det är onödigt att köpa en sån kamera för en scheen.

Finns de inget bättre sätt. Jag gjorde en liten test film vid namn "The Police" i somras där jag hade en väldigt dålig sån effekt. Jag bad min mamma gå jätte sörligt med kameran och sedan missa huvudet. Fast då la jag inte till någon effet efter- Det var mer så jag menade.

Så om nån kan mer säga vilka inställnigar man kan ändra för de ska vara snyggt. Man har ju sett sånna effekter förut. Då är det typ som en rund cirkel plus lite blur. Iaf använder mig av AE hehe :)

MvH/ Timmy

I starwars gjorde de en timelaps med kameran och en steadycam. Då kunde gå i sakta mak medan kameran tog en bild i minuten eller så. När man spelade upp det gick det undan värre. Scenerna är när de kör rymdskoter i skogen. Om det skall bli spikrakt kanske underlaget måste vara plant och man sätter kameran på hjul, men principen borde bli detsamma?

[citat=gorse]I starwars gjorde de en timelaps med kameran och en steadycam. Då kunde gå i sakta mak medan kameran tog en bild i minuten eller så. När man spelade upp det gick det undan värre. Scenerna är när de kör rymdskoter i skogen. Om det skall bli spikrakt kanske underlaget måste vara plant och man sätter kameran på hjul, men principen borde bli detsamma?[/citat]

Det finns nog tyvärr inga dv kameror som kan göra detta, då man måste kunna ställa in fps och slutare.

[citat=Jawo][citat=gorse]I starwars gjorde de en timelaps med kameran och en steadycam. Då kunde gå i sakta mak medan kameran tog en bild i minuten eller så. När man spelade upp det gick det undan värre. Scenerna är när de kör rymdskoter i skogen. Om det skall bli spikrakt kanske underlaget måste vara plant och man sätter kameran på hjul, men principen borde bli detsamma?[/citat]

Det finns nog tyvärr inga dv kameror som kan göra detta, då man måste kunna ställa in fps och slutare.[/citat]

på min kamera kan man ställa in så att den tar en bild med ett vissta antal sekunder mellan varje (Sony DCR-TRV265E)