Headman Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 TJA! Vet nån om det finns nåt program som man kan göra Bullet Time i? För er som inte vet vad bullet time är, så är det när man filmer i samma takt som kullan går. Och ni vet då vad det är om ni har set Matrix serien eller spelat Data spelet Max Payne. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jawo Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 [citat=Headman]TJA! Vet nån om det finns nåt program som man kan göra Bullet Time i? För er som inte vet vad bullet time är, så är det när man filmer i samma takt som kullan går. Och ni vet då vad det är om ni har set Matrix serien eller spelat Data spelet Max Payne.[/citat] Vill du bara ha en kula som åker eller vill du att kameran oxå ska röra på sig? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinto Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 hej! det viktigaste först är att ni får en ren o fin åkning me kameran,,, och jag har gjort detta en gång och kommer säkert göra det många gånger till..... men jag byggde en kamera åknings bana= en järn väg av trä o en bricka jag hade kameran på,, då fick jag en jämn o fin åkning,,,, sen kan du göra "bullet time" i datan,,,, då om jag fattar dig rätt så vill du ha nott bra program att göra kulan i o åkninen.... det går att göra en 2 d kula och sätta keyframes på det ...ser bra ut om du lägger lite tid på det.. ett bra trede program är ,, maya,, max mm lycka till :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulten Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 bullet-time menas med att man lösgör motivet från tid, om man ska göra det på "riktigt" sätt ska man ha en massa stillbildskameror som man riggar upp med speciella mått mellan varandra. ett annat sätt är att filma samma rörelse flera gånger och sedan morpha ihop det. de blir dock inte lika snyggt men de funkar hyffsat 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jawo Posted November 10, 2005 Share Posted November 10, 2005 [citat=bulten]bullet-time menas med att man lösgör motivet från tid, om man ska göra det på "riktigt" sätt ska man ha en massa stillbildskameror som man riggar upp med speciella mått mellan varandra. ett annat sätt är att filma samma rörelse flera gånger och sedan morpha ihop det. de blir dock inte lika snyggt men de funkar hyffsat[/citat] Man behöver inte ha massa stillbildskameror, men det underlättar ifall kameran ska röra på sig. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinto Posted November 11, 2005 Share Posted November 11, 2005 men jag tog för givet att du inte hade så många stillbildskameror,, men det kanske du har? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headman Posted November 13, 2005 Author Share Posted November 13, 2005 [citat=pinto]men jag tog för givet att du inte hade så många stillbildskameror,, men det kanske du har?[/citat] Jag har en hel del stillbildskameror! Ungefär 9 stycken! 5 digitala. Resten vanliga. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted November 13, 2005 Share Posted November 13, 2005 Hur gör man om själva kameran ska vara själva skottet. Använder mig av AE. va ska man ändra för inställningar å så? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted November 13, 2005 Share Posted November 13, 2005 eh,,, jag antar nu att du menar att kamerans point of view ska vara skottet, så att den susar fram i 930 km i timmen i en rak linje... problemet blir perspektivförändringen, som är den stora skillnaden jämfört med en riktigt snabb zoom, det finns lite olika sätt 1. bygg en räls och sätt en raket på dollyn, och välj en kamera med riktigt hög bildhastighet och hoppas på det bästa... 2. bygg upp hela scenen i 3D/miniatyrer, och animera därifrån med lämplig motionblur...(heh, det skulle jag vilja testa:) med miniatyrer alltså) 3. läs in dig på camera-projection och utnyttja det... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munthe Posted November 13, 2005 Share Posted November 13, 2005 [citat=jmalmsten]1. bygg en räls och sätt en raket på dollyn, och välj en kamera med riktigt hög bildhastighet och hoppas på det bästa... [/citat] Ha ha ha! Sjukt kul. :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jawo Posted November 13, 2005 Share Posted November 13, 2005 [citat=Munthe][citat=jmalmsten]1. bygg en räls och sätt en raket på dollyn, och välj en kamera med riktigt hög bildhastighet och hoppas på det bästa... [/citat] Ha ha ha! Sjukt kul. :D[/citat] Det snackades om att göra på det sättet när dom planerade för den första Matrix. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted November 14, 2005 Share Posted November 14, 2005 jo, men stuntkoordinatorn sa ifrån om jag minns korrekt :D tillbaka till ämnet nu... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted November 14, 2005 Share Posted November 14, 2005 Hm. hehe. Nu är de så att jag är 14 år till att börja med. Så jag tycker det är onödigt att köpa en sån kamera för en scheen. Finns de inget bättre sätt. Jag gjorde en liten test film vid namn "The Police" i somras där jag hade en väldigt dålig sån effekt. Jag bad min mamma gå jätte sörligt med kameran och sedan missa huvudet. Fast då la jag inte till någon effet efter- Det var mer så jag menade. Så om nån kan mer säga vilka inställnigar man kan ändra för de ska vara snyggt. Man har ju sett sånna effekter förut. Då är det typ som en rund cirkel plus lite blur. Iaf använder mig av AE hehe :) MvH/ Timmy 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted November 14, 2005 Share Posted November 14, 2005 låter som radiell oskärpa enligt mig... eller radial blur på engelska.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted November 14, 2005 Share Posted November 14, 2005 I starwars gjorde de en timelaps med kameran och en steadycam. Då kunde gå i sakta mak medan kameran tog en bild i minuten eller så. När man spelade upp det gick det undan värre. Scenerna är när de kör rymdskoter i skogen. Om det skall bli spikrakt kanske underlaget måste vara plant och man sätter kameran på hjul, men principen borde bli detsamma? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jawo Posted November 14, 2005 Share Posted November 14, 2005 [citat=gorse]I starwars gjorde de en timelaps med kameran och en steadycam. Då kunde gå i sakta mak medan kameran tog en bild i minuten eller så. När man spelade upp det gick det undan värre. Scenerna är när de kör rymdskoter i skogen. Om det skall bli spikrakt kanske underlaget måste vara plant och man sätter kameran på hjul, men principen borde bli detsamma?[/citat] Det finns nog tyvärr inga dv kameror som kan göra detta, då man måste kunna ställa in fps och slutare. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted November 14, 2005 Share Posted November 14, 2005 [citat=Jawo][citat=gorse]I starwars gjorde de en timelaps med kameran och en steadycam. Då kunde gå i sakta mak medan kameran tog en bild i minuten eller så. När man spelade upp det gick det undan värre. Scenerna är när de kör rymdskoter i skogen. Om det skall bli spikrakt kanske underlaget måste vara plant och man sätter kameran på hjul, men principen borde bli detsamma?[/citat] Det finns nog tyvärr inga dv kameror som kan göra detta, då man måste kunna ställa in fps och slutare.[/citat] på min kamera kan man ställa in så att den tar en bild med ett vissta antal sekunder mellan varje (Sony DCR-TRV265E) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.