Norbert Postad 1 november 2005 Postad 1 november 2005 Det är väl ljuset runtomkring som gör att det syns dåligt på pappret. Provat stänga in pappret i en liten låda och kika in genom ett hål? :) 0 Citera
pekivan Postad 7 november 2005 Postad 7 november 2005 Kollade på http://www.adapterplace.com, grym produkt!! Min fråga är om man kan använda den till en kamera med 27mm filterdiameter? Man kanske måste använda stepringar, men blir det vinjetting då? det måste finnas nått sätt!!! 0 Citera
Norbert Postad 7 november 2005 Postad 7 november 2005 Stepringar är det enda sätt jag kan komma på. Det ska väl inte ge någon vinjettering vad jag vet. 0 Citera
pekivan Postad 7 november 2005 Postad 7 november 2005 [citat=Norbert]Stepringar är det enda sätt jag kan komma på. Det ska väl inte ge någon vinjettering vad jag vet.[/citat] Fast går det att "downsiza" från 58mm till 27mm? 0 Citera
Norbert Postad 7 november 2005 Postad 7 november 2005 Om det inte finns någon ring som gör det direkt så går det att kombinera många olika ringar. :) 0 Citera
jmalmsten Postad 7 november 2005 Postad 7 november 2005 pratade med Expert här och de letade upp en lista med en 27-38 en 38-52 och en 52 till 58 alla runt ett par hundra styck (!) ska höra på lite fler ställen... annars så är det bara att bita i det sura äpplet, om jag inte ska hålla mig till de kameror som jag kan låna på skolan, de har 58 i diameter :D 0 Citera
pekivan Postad 7 november 2005 Postad 7 november 2005 OK det låter bra...jag är bara rädd för att det blir vinjettning när man använder så många ringar. Om det nu skulle fungera att kombinera dessa ska du köpa en adapter då?? 0 Citera
Norbert Postad 7 november 2005 Postad 7 november 2005 Klart att det funkar. ;) Men man bör nog ha stöd under adaptern om man ska fästa den i en uppsjö av ringar. Jag bygger en egen adapter, och jag funderar faktiskt på att bygga den med 58mm gänga från första början även om min kamera har 27mm gänga. När jag vinner pengar ska jag ju naturligtvis köpa en bättre kamera, så då ska åtminstone adaptern vara förberedd. :) 0 Citera
jmalmsten Postad 7 november 2005 Postad 7 november 2005 jag beställde min letus för över en vecka sedan :D men jag räknar med två veckor ytterligare leveranstid. det passar ganska bra för mig, så hinner jag ragga ihop stepupringar och objektiv till kameran. För några av mina lösningar runt detta se sida 1 med lite skisser... ta dom med en nypa salt bara... hehe... Hur går det med de andra alternativen förresten? 0 Citera
Norbert Postad 7 november 2005 Postad 7 november 2005 Vilket spektakel. :D Är det inte lättare att fixa follow focus med kugghjul och ratt istället för en lång pinne som sticker ut? Pinnen måste ju fästas i objektivet isåfall, och man vill ju helst inte experimentera alltför mycket med så dyra objektiv. Frågan är om objektivet har "kuggar" på fokusringen, annars får man väl göra någon yttre ring med kuggar som man trär på fokusringen. [citat=jmalmstem]Hur går det med de andra alternativen förresten?[/citat]Andra alternativ? Jag har ingen erfarenhet av de andra alternativen. Visserligen köpte jag DIY-guiden till micro35 från RedRock Micro, men delarna visade sig inte vara hur lätta som helst att hitta i europa, så jag lade ner det projektet. Nu bygger jag istället med tutorials på internet som grund, och försöker med eget förnuft få det att fungera i praktiken. :) 0 Citera
Norbert Postad 7 november 2005 Postad 7 november 2005 Det verkar dock inte finnas något vettigt sätt att vända bilden rätt när man filmar. En magnet på displayen kan funka, men jag vet inte om jag vill riskera elektroniken i kameran genoma att sätta en så stark magnet så nära. Man kan vinkla displayen och sätta en spegel i 45 graders vinkel med displayen, men då är fortfarande det horisontella ledet felvänt. Detta är ett större problem än man tror. Det blir näst intill omöjligt att följa med med kameran. Så, är det någon som vet var man får tag på pentaprisma? Jag har ingen aning om vad sånt kan kosta. Måste man vara ekonomiskt oberoende för att ha råd med ett sånt, eftersom ingen annan har det i sina hemmabyggen? EDIT: Glöm vad jag sa sist. Jag upptäckte att jag kan få tag på både objektivfäste OCH prisma för 0kr. ;) 0 Citera
Stefan_holst Postad 8 november 2005 Postad 8 november 2005 EDIT: Glöm vad jag sa sist. Jag upptäckte att jag kan få tag på både objektivfäste OCH prisma för 0kr. ;)[/citat] Var kan man det? 0 Citera
pekivan Postad 8 november 2005 Postad 8 november 2005 Jag har fått lov att köpa en Letus35 för halva priset mot att jag testar den på min kamera med 27mm filterdiameter och lägger upp klippen på internet. Tycker ni det verkar som en schyst deal? Är det något man vågar sig på (man vet ju inte om det kommer att fungera med min kamera)? 0 Citera
Norbert Postad 8 november 2005 Postad 8 november 2005 [citat=Stefan_holst]Var kan man det?[/citat]Man har en vän vars far är fotointresserad och har någon gammal trasig spegelreflexkamera till skänks. ;) [citat=pekivan]Är det något man vågar sig på (man vet ju inte om det kommer att fungera med min kamera)?[/citat]Som sagt, steprings. 0 Citera
Norbert Postad 8 november 2005 Postad 8 november 2005 Nu ska vi avancera den här tråden lite granna. Det borde inte vara så oöverkomligt att sätta in spegel och prisma i sitt mini35-bygge för att få bilden rättvänd redan när man filmar. Såhär ser insidan på en spegelreflexkamera ut: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/80/Slr-cross-section.png 1. Objektiv 2. Spegel 5. Mattskiva 6. Förminskningslins 7. Pentaprisma 8. Sökare Jag utelämnade de delar som inte ingår i mini35-bygget. Om vi nu vågar påstå att en bild kommer in uppochnervänd genom objektivet, sedan träffar den spegeln där den spegelvänds. Vidare projiceras bilden på mattskivan. Bilden från mattskivan förminskas något i förminskningslinsen och vänds sedan rätt i pentaprismat innan den går ut i sökaren. Sedan är idén att man med hjälp av en macrolins fokuserar videokameran på pentaprismat där ljuset tar sig ut. P+S Technics mini35:a måste väl vara byggd på liknande vis, eftersom objektivet även där sitter lite längre ner än kamerans eget objektiv. Är det just det här konceptet som gör den så pass dyr? Det här ska väl gå att åstadkomma på egen hand? Föresten, är mattskivans placering i en systemkamera enligt den här principen den bästa placeringen för till exempel en roterande mattad cd-skiva? Skulle det inte vara lämpligast att placera mattskivan efter prismat så att man får fokusera videokameran på mattskivan istället, som i alla andra hemmabyggen? Vidare, behövs verkligen en förminskningslins före prismat? EDIT: Okey, så spegeln och prismat gör så att bilden inte blir uppochner, men jag förstår dock fortfarande inte vad i en spegelreflexkamera som vänder bilden rätt i det andra ledet, dvs så att höger och vänster blir åt rätt håll. Det är inte spegeln, det har jag provat. Teoretiskt sett kan det inte heller vara prismat. Eller? 0 Citera
jmalmsten Postad 8 november 2005 Postad 8 november 2005 pekivan: (?!!!) ATt jag inte tänkte på att fråga om det! sitter just nu och har samma problem... jaja, för sent nu... gör det du... billigare kommer du nog inte undan... norbert: angående följa motiv utan att vända skärmen... Läste i ett av forumen som finns länkat till på kokokakasidan att det krävs väldigt mycket magnetkraft för att störa elektroniken i kameran... så det ska nog inte vara någon fara... annars kan man ju bygga sikte på kameran och skita i lcd'n helt och hållet... blir lite mer spännande att filma då... Jovisst skulle det bli lite lättare med kugghjul och ratt, det är som sagt ett saligt spektakel men det var bara lite snabba lösningar som man kanske skulle kunna fixa on set med bara lim och ätpinnar... om det saknas kuggar så kanske man kan spänna en rem över. Fick just hem mitt andra objektiv en fast längd med F2.8... sedan tidigare har jag skaffat en 35-70mm på 3,5-4,0... hoppas att jag klarar mig på dom. De är lite ljustörstiga och letusen ska enligt uppgift ta F1 också... men det uppmuntrar ju bara till att jag ska lära mig ljussättning:) 0 Citera
pekivan Postad 9 november 2005 Postad 9 november 2005 jmalmsten! Vad kommer du använda för objektiv till din adapter?? Har kollat runt lite och tror att canons FD objektiv är en aning billigare än nikons AI. Har kollat på tradera och blocket. nu har jag fått ett definitivt besked: jag får köpa adaptern för 160USD inkl frakt. Det blir en lång väntan. tror inte jag får det innan jul!! 0 Citera
Norbert Postad 9 november 2005 Postad 9 november 2005 jmalmsten, om man vänder bilden uppochner på skärmen med en magnet så är fortfarande det horisontella ledet felvänt. Det är därför jag vill bygga med spegel och prisma. Jag kommer att köra med ett fast Nikon AI på 50mm med lägsta bländare F1.8. Det borde duga i början. Snart kommer man väl vilja ha in mer ljus och börjar då sukta efter ett objektiv med F1.2, men det är ett framtida projekt, när jag är lite närmare ett ekonomiskt oberoende. :) By the way, filmkameror är ju inte alls väldigt ljusskänsliga heller har jag för mig, mycket mindre ljusskänsliga än video, så lär man sig ljussätta ordentligt så fungerar det nog bra även om adaptern snor ljus. Kom ihåg att man också ska ljussätta mörker. 0 Citera
Stefan_holst Postad 9 november 2005 Postad 9 november 2005 [citat=Norbert]Nu ska vi avancera den här tråden lite granna. Det borde inte vara så oöverkomligt att sätta in spegel och prisma i sitt mini35-bygge för att få bilden rättvänd redan när man filmar. Såhär ser insidan på en spegelreflexkamera ut: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/80/Slr-cross-section.png 1. Objektiv 2. Spegel 5. Mattskiva 6. Förminskningslins 7. Pentaprisma 8. Sökare Jag utelämnade de delar som inte ingår i mini35-bygget. Om vi nu vågar påstå att en bild kommer in uppochnervänd genom objektivet, sedan träffar den spegeln där den spegelvänds. Vidare projiceras bilden på mattskivan. Bilden från mattskivan förminskas något i förminskningslinsen och vänds sedan rätt i pentaprismat innan den går ut i sökaren. Sedan är idén att man med hjälp av en macrolins fokuserar videokameran på pentaprismat där ljuset tar sig ut. P+S Technics mini35:a måste väl vara byggd på liknande vis, eftersom objektivet även där sitter lite längre ner än kamerans eget objektiv. Är det just det här konceptet som gör den så pass dyr? Det här ska väl gå att åstadkomma på egen hand? Föresten, är mattskivans placering i en systemkamera enligt den här principen den bästa placeringen för till exempel en roterande mattad cd-skiva? Skulle det inte vara lämpligast att placera mattskivan efter prismat så att man får fokusera videokameran på mattskivan istället, som i alla andra hemmabyggen? Vidare, behövs verkligen en förminskningslins före prismat? EDIT: Okey, så spegeln och prismat gör så att bilden inte blir uppochner, men jag förstår dock fortfarande inte vad i en spegelreflexkamera som vänder bilden rätt i det andra ledet, dvs så att höger och vänster blir åt rätt håll. Det är inte spegeln, det har jag provat. Teoretiskt sett kan det inte heller vara prismat. Eller?[/citat] Jag har en bild ur en tysk tidning som visar hur P+S Technics mini35:a fungerar. Det är inte ett pentaprisma. Jag kan tänka mig att det finns liknande prisma i vissa kikare. Men jag tror att det krävs rätt storlek på prismat som motsvarar ytan på 35mm: ers film. OBS du ser inte hela prismat på bilden. Jag har också en ritning på den rörliga delen med mattskivan. Här finns mått och allt. Jag har letat på nätet och hitta väl en spansk tillverkare av ett sådant prisma jag tror ska funka men dom hade ingen lust att besvara frågor från mig. Kan tänka mig om jag beställer 1000 prismor så kan man få dom för en 50 lapp styck men ska man ha en så får man nog punga ut med 50 000kr. 0 Citera
Norbert Postad 9 november 2005 Postad 9 november 2005 Synd att man inte ser så bra på den första bilden hur det egentligen ligger till i området med prismat. Men har inte ett prisma från en 35mm SLR-kamera rätt storlek? 0 Citera
Stefan_holst Postad 9 november 2005 Postad 9 november 2005 [citat=Norbert]Synd att man inte ser så bra på den första bilden hur det egentligen ligger till i området med prismat. Men har inte ett prisma från en 35mm SLR-kamera rätt storlek?[/citat] Jag tror att det gäller att få en skarp bild på en yta 16x22mm. Detta är den normala 35mm filmens bildyta. Stillbidsfilmens bildyta är 24x35mm så den är av en annan storlek. Den är ju vriden 90 grader jämfört med den rörliga filmen. Stillbildskameran har vad jag kan förstå ännu kortare skärpedjup men det är väl marginellt. Jag har försökt att beskriva spegeln och prismat på den bifogade bilden så som det bör se ut i P+S Technics mini35:a. Ljuset kommer in i spegeln (1) och speglas in i prismat och träffar punkt (2). Ljuset stuttsar ner till (3) och vidare till (4) och kan sedan rättvänt stuttsa ut ur prismat (5). Spegelns storlek borde motsvara 16x22mm som är det minsta mått en mattskiva motsvarande en films bildyta kan ha. Ett pentaprisma skulle nog sedan funka men det förminskar ju bilden och det gör det ju svårare att fånga med videokameran. 0 Citera
krockis Postad 10 november 2005 Postad 10 november 2005 Börjar närma mig inspelning av en ny kortfilm, tänkte använda mig av en P+S Pro 35 Digital Converter adapter.... har någon testat denna och erfarenheter kring det hela??? Lite jobbigt om det blir för mkt pill kring installationen...så vad säger ni? 0 Citera
Norbert Postad 10 november 2005 Postad 10 november 2005 [citat=Stefan_holst]Stillbidsfilmens bildyta är 24x35mm så den är av en annan storlek.[/citat]Vilket borde göra det ännu lättare att fokusera med en videokamera eftersom det är en större yta än 16x22mm. Eller tänker jag fel? [citat=Stefan_holst]Ett pentaprisma skulle nog sedan funka men det förminskar ju bilden och det gör det ju svårare att fånga med videokameran.[/citat]Om bilden kommer rättvänd ur prismat på din skiss så behövs väl inte ens något pentaprisma? Det skulle behövas en förstoringslins om man blir tvungen att använda pentaprismat me andra ord. Föresten, var det det här prismat du hittade i spanien? 0 Citera
Stefan_holst Postad 10 november 2005 Postad 10 november 2005 [citat=Norbert][citat=Stefan_holst]Stillbidsfilmens bildyta är 24x35mm så den är av en annan storlek.[/citat]Vilket borde göra det ännu lättare att fokusera med en videokamera eftersom det är en större yta än 16x22mm. Eller tänker jag fel? Ja och nej, om du filmar direkt på mattskivan så är det enklare men upp och ner. Om du använder en pentaprisma så minskar ju bilden till en sökares storlek men bilden är rättvänd. Jag vet inte om det är möjligt att utan bildens utseende förändras att använda en förstoringslins? [citat=Stefan_holst]Ett pentaprisma skulle nog sedan funka men det förminskar ju bilden och det gör det ju svårare att fånga med videokameran.[/citat]Om bilden kommer rättvänd ur prismat på din skiss så behövs väl inte ens något pentaprisma? Det skulle behövas en förstoringslins om man blir tvungen att använda pentaprismat me andra ord. Föresten, var det det här prismat du hittade i spanien?[/citat] Nej något extra prisma behövs inte om du har ett liknande prisma som jag beskriver. Jag är inte alls kunnig i optik men i praktiken skulle det gå med speglar att vända bilden. Varför man istället använder prisma är nog något med högre kvalite på optik. Jag hittade på nån hemsida efter ett himla letande ett liknande prisma för ett år sedan men eftersom de aldrig hörde av sig har jag inget kvar. Det går väl att köra lite Google i en halv dag och hitta igen men man kommer ju till tillverkare och grossister som inte har någort intresse för styck leverans. Om någon vet var man kan få tag i ett bra prisma så är jag också intresserad att bygga en 35mm adapter. 0 Citera
Norbert Postad 10 november 2005 Postad 10 november 2005 Är man lite händig och fingerfärdig så är det ju inte omöjligt att bygga just det där prismat med enbart vanliga speglar. Okey, lyckas man så är bilden rättvänd i vertikal led, men hur är det då med det horisontella ledet? Istället för att fokusera på prismat kan man ju bara sätta mattskivan efter prismat och fokusera på den istället. Så ljuset som kommer ut från prismat träffar mattskivan. EDIT: Jag hittade en tråd på dvxusers som behandlade det här ämnet. Någon snackade om ett Porro-Abbe-prisma: http://en.wikipedia.org/wiki/Porro-Abbe_prism Det borde ju fungera, men ger inte det här prismat samma effekt som att bara vända kameran uppochner? Prismat vänder ju aldrig bilden i det horisontella ledet. Om man bara har en vanlig spegel som vänder bilden i det horisontella ledet och sedan vänder kameran uppochner får man väl en korrekt bild när man tar in filmen i datorn sedan. Men då ser man fortfarande bilden uppochner när man filmar. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.