Gå till innehåll

Riskkapital


Yadis

Recommended Posts

Vore det inte smutt med en sida där man skriver in sitt film-projekt och vilken budget man tänkt sig och sen kan vem som helst köpa andelar. En andel är lika med att man hamnar i eftertexterna samt får del av alla eventuella framtida inkomster. Kanske inte går på småprojekt, men borde funka på lite större där man har en kommersiell chans, om än så liten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, finansiärerna(låter tungt, kan vara kalle 19 som satsar 500 mot 1% av intäkterna plus sitt namn i eftertexterna) hittar mitt projekt på nån sida som listar alla projekt man kan satsa pengar i. Typ så här:

 

Titel genre Start 1% Andel mer info

Mean Guy Skräck 2005-12-01 500 kr klicka här

My Film Drama 2006-03-01 900 kr klicka här

Länk till kommentar
Share on other sites

Om någon finnansierar riskkapital i en film är det väl knappast för att få se sitt namn i eftertexten? Det är för att få ta del av vinsten naturligtvis. Annars är det att kasta pengarna i sjön.

 

Jag har en annan fundering; OM man tror att man kan få ihop en film för femtiotusen, och man verkligen tror på iden och att man kan tjäna tillbaka dem, varför inte förhandla med banken om ett lån? Om det är en dålig ide, så är det en dålig ide även för riskkapitalplacerare.

Länk till kommentar
Share on other sites

du kan nästintill aldrig vara säker på att tjäna in något i sverige med kortfilm, speciellt inte 50 000:- i bästa fall går du + - 0 men tjäna några pengar är väldigt svårt med kortfilmer. säg att filmen är 10 min lång: ditt budget är 50 000:-, du får ju sälja den till svt och kanske få 30 000:- tillbaka, sen är det kört ifall det inte är en reklamfilm eller någon annan oraginsatione som vill ha den. personligen skulle jag nog inte palla ha så många småfinansiärer i filmen heller. aja bra tanke annars yadis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men varför göra en film för ynka 50 000, gör en för 5 000 000 a 1000-100 000 per andel. Sen kan man skriva in att finansiärerna inte har nån makt över det konstnärliga, att filmen kommer skickas som bidrag till Cannes festivalen etc. Allt för att övertyga om att det kommer blir en kommersiell hit.

Blir ingen rolig press att jobba under, men så här har det nog dom stora grabbarna i hollywood det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Om någon finnansierar riskkapital i en film är det väl knappast för att få se sitt namn i eftertexten? Det är för att få ta del av vinsten naturligtvis. Annars är det att kasta pengarna i sjön.

 

Jag har en annan fundering; OM man tror att man kan få ihop en film för femtiotusen, och man verkligen tror på iden och att man kan tjäna tillbaka dem, varför inte förhandla med banken om ett lån? Om det är en dålig ide, så är det en dålig ide även för riskkapitalplacerare.[/citat]

 

Det är alltid en dålig ide att riskera sin personliga ekonomi, hur mycket man än tror på iden. Därför det finns riskkapitalister - hörs ju i namnet att man tar en risk och i gengäld kan man få grymt bra avkastning. Ska man låna på banken så ska man låta sitt eget aktiebolag låna pengarna och inte stå som personlig garant för lånet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Yadis, hörde du vad du nyss sa?

Varför är det en dålig ide att riskera det egna kapitalet men inte andras? (jo, jag vet svaret). Skall du övertyga riskvilliga kapitalplacerare att riskera sina pengar i ett projekt som du själv inte inte tror 110% på, som du nästan på förhand vet att det inte kommer gå ihop sig? Att satsa på högriskprojekt innebär inte att man skänker bort sina pengar. Sen spelar nog inte mängden pengar någon roll. 50 000 eller fem mille, det är samma. Det måste finnas lite rim och reson i riskbeteendet. Hemskt ledsen, jag bidrar nog hellre mina pengar till svenskt filminstitut för att låta Modesson göra ännu en beck-film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Därför att det är en himla skillnad på företagspengar och privata pengar när det gäller att finansiera en hel film. Att förlora 1000 kronor klarar dom flesta, men att förlora 500 000 eller 50 000 kronor är det få som klarar privat(men en hel del riskkapitalister som klarar). Så även om man tror på nåt till 110 % så är det idioti att låna 500 000 eller 50 000 kronor PRIVAT och satsa dom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad skiljer det sig från någon annan företagsamhet? Jag tar naturligtvis för givet att filmandet sker under någon form av företagande/bolag/förening.

Inte ens en riskkapitalplacerare lägger riskkapital på något som man redan på förhand räknar med att förlora pengarna, varken man har råd med det eller inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...