Gå till innehåll

Ta delar av bilden


maxv

Recommended Posts

[citat=maxv]Hur gör jag om jag vill ta endast en del av bilden i ett klipp och förstora upp den till helbild? Kan man göra detta i Pinnacle 9?[/citat]

 

Har för mig att jag läst nånstanns att det ska gå att använda zoom/pan funktioner osv, men är inte alls inne på det där programmet =/

 

Kolla på deras hemsida eller nått, eller nån "guide"-fil brukar alltid finnas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så här är det:

Du har ju hittat JPs Effects-pluggen, så välj den bild du vill förstora och dra den till tidslinjen, om du inte redan har den där. Välj nu JPs Effects och där hittar du bl.a. Zoom2. Dubbelklicka på den. Dra ALLA fyra reglagen mot höger så att värdena i rutorna till höger visar t.ex. 30.00. Kolla nu bilden i monitorrutan längst till höger. Bra va? Klart!

 

Det var dessa reglage jag menade att du skulle använda då du gjorde om från 4:3 formatet fast då bara "Left margin" och "Right margin" till ett lagom minusvärde (reglagen mot vänster).

 

Men annars finns det en annan effekt, Transform2, den finns också under JPs Effects.

Där kan du välja flera olika effekter. Dutta t.ex. på "1.Effect" och välj "Zoom". Där kan du dra i ett enda reglage och du ser resultatet i monitorn till höger.

Lätt som en plätt!

Men som jag nämnt tidigare är jag osäker på bildkvaliteten på resultatet.

 

Kör hårt och redigera snyggt!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä, du är inte dum! Däremot är du ju nybörjare vad gäller redigering med dator. Men det man inte vet måste man ju lära sig nånstans.

 

Nå, om du nu har programmet framför dig ser du till vänster ovanför tidslinjen en liten väska. För muspekaren över väskan till vänster, där syns då en liten videokamera. Klicka på den! Nu öppnas en ruta med diverse knappar på vänstra sidan. Längst ner finns en som ser ut som en stickkontakt - klicka på den! Nu har du kommit fram till plugin-sidan.

Nu borde det vara enkelt. Pröva dig fram bland alla pluggarna och kolla vad du kan göra med dom.

 

För övrigt är det nog läge att hämta hem handboken till Studio 9. Finns på Pinnacle's hemsida.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaa, jag trodde väl att det borde ligga där, men problemet är att när jag går in där så hittar jag bara standard effekterna i pinnacle 9, så som cleaning effects, time effects osv. Och jag hittar inget från JPs effects alls. Jag har installerat Jp-paketet på datorn så det borde ju funka. Är det så att jag ska lägga in dom i nån speciell mapp i i pinnaclemappen???

Vad det gäller manualen till Pinnacle så har jag den, men inte här hemma för

tillfället.

_____

MaxV

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha, oj! Pluggar ska ligga i mappen "Plugins".

Jag hämtade installationsanvisning från JPs Software's hemsida. Den är visserligen på engelska, men .....

 

To install the plugin just download and execute the installation Program1 (see below).

For a manual installation open the Source-ZIP-Archive and copy JPsEffects.fex into the directory Plugins\RTFx below your Studio 9 path (Usually this will be C:\Program Files\Studio 9\Plugins\RTFx). Copy every .xml-files included in the archive (eg. JPsEffects.xml) to the directory XML just below the RTFx-directory (just if you want to use that effect). Also copy JPsEffects_EN.chm into this XML-directory. After restarting Studio 9 you will see the new video effects. (Attention: you will see the new effects only with Studio version 9.0.8.5 (beta) or later!)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, just det, kolla vilken version du har.

 

Nå, hur som helst. Vi tar det väl på svenska:

Så vi antar att du har alla filer nånstans så du ser dom och kan flytta dom med Utforskaren. Då ska du markera alla filer med ändelsen FEX och lägga dom i mappen RTFx. Sedan tar du alla filer med ändelserna XML och CHM och lägger dom i mappen XML (undermapp till RTFx).

Starta om datorn.

 

Funkar inte detta vet jag inte vad som är fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Just det! Nu hann du före, Roger.

 

Jag kollade tvärt att ladda ner JPs Effects. Men nu gick ju inte det eftersom jag inte har Studio 9 på min internet-dator. Men programmet vill ju genast köra en egen installation och kollar att Studio 9 finns installerat. Alltså bör väl alla filer lägga sig ordentligt på rätta platserna. Så det borde faktiskt fungera.

Så mitt sista tips är att ladda ner JPs Effects på nytt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej men, så lätt får du inte ge upp! Fixa en nyare version! Och är det så att du nu kör med en kopia så tycker jag att du ska köpa nytt. Det medför faktiskt vissa fördelar och programmet är ju inte särskilt dyrt.

 

Ha de' !!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...