maxv Posted October 16, 2005 Share Posted October 16, 2005 Hur gör jag om jag vill ta endast en del av bilden i ett klipp och förstora upp den till helbild? Kan man göra detta i Pinnacle 9? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted October 16, 2005 Share Posted October 16, 2005 Då du fixade mellan 4:3 och 16:9 formaten var du ju ungefär på rätt ställe. Tänk så löser det sig! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxv Posted October 16, 2005 Author Share Posted October 16, 2005 Tyvärr, det har inte löst sej... Fattar fortfarande inte var man gör det??? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted October 16, 2005 Share Posted October 16, 2005 Det handlar alltså om att zooma eller töja i bilden så att den blir större. Använd t.ex. ett Plugin från JPs Effects. Jag tror dom du kan använda heter Zoom och Zoom2. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxv Posted October 16, 2005 Author Share Posted October 16, 2005 Okej, jag har hämtat dessa plugin nu. hur går man till väga i själva programmet (Har aldrig använt mej av plugins). 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dakine Posted October 16, 2005 Share Posted October 16, 2005 kan inte ditt redigeringsporgram zooma en bild måste jag säga att det är dags att byta... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxv Posted October 16, 2005 Author Share Posted October 16, 2005 Ja, dankie.. Det är det jag inte vet, det är därför jag frågar förstår du... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dakine Posted October 16, 2005 Share Posted October 16, 2005 Men alltså, jag menar att om det nu visar sig att det inte går så borde du tänka över något annat. Är bara så helt slut i huvudet idag. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fox Posted October 16, 2005 Share Posted October 16, 2005 [citat=maxv]Hur gör jag om jag vill ta endast en del av bilden i ett klipp och förstora upp den till helbild? Kan man göra detta i Pinnacle 9?[/citat] Har för mig att jag läst nånstanns att det ska gå att använda zoom/pan funktioner osv, men är inte alls inne på det där programmet =/ Kolla på deras hemsida eller nått, eller nån "guide"-fil brukar alltid finnas. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted October 16, 2005 Share Posted October 16, 2005 brukar inte hjälpfunktionen kunna nås via F1-tangenten? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted October 17, 2005 Share Posted October 17, 2005 Så här är det: Du har ju hittat JPs Effects-pluggen, så välj den bild du vill förstora och dra den till tidslinjen, om du inte redan har den där. Välj nu JPs Effects och där hittar du bl.a. Zoom2. Dubbelklicka på den. Dra ALLA fyra reglagen mot höger så att värdena i rutorna till höger visar t.ex. 30.00. Kolla nu bilden i monitorrutan längst till höger. Bra va? Klart! Det var dessa reglage jag menade att du skulle använda då du gjorde om från 4:3 formatet fast då bara "Left margin" och "Right margin" till ett lagom minusvärde (reglagen mot vänster). Men annars finns det en annan effekt, Transform2, den finns också under JPs Effects. Där kan du välja flera olika effekter. Dutta t.ex. på "1.Effect" och välj "Zoom". Där kan du dra i ett enda reglage och du ser resultatet i monitorn till höger. Lätt som en plätt! Men som jag nämnt tidigare är jag osäker på bildkvaliteten på resultatet. Kör hårt och redigera snyggt!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxv Posted October 17, 2005 Author Share Posted October 17, 2005 Asså, det ända ja inte fattar är hur jag ska välja dessa plugins? Hur får jag in dom i programmet... Sorry, ja måste vara dum ... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted October 17, 2005 Share Posted October 17, 2005 Nä, du är inte dum! Däremot är du ju nybörjare vad gäller redigering med dator. Men det man inte vet måste man ju lära sig nånstans. Nå, om du nu har programmet framför dig ser du till vänster ovanför tidslinjen en liten väska. För muspekaren över väskan till vänster, där syns då en liten videokamera. Klicka på den! Nu öppnas en ruta med diverse knappar på vänstra sidan. Längst ner finns en som ser ut som en stickkontakt - klicka på den! Nu har du kommit fram till plugin-sidan. Nu borde det vara enkelt. Pröva dig fram bland alla pluggarna och kolla vad du kan göra med dom. För övrigt är det nog läge att hämta hem handboken till Studio 9. Finns på Pinnacle's hemsida. Lycka till! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxv Posted October 17, 2005 Author Share Posted October 17, 2005 Jaa, jag trodde väl att det borde ligga där, men problemet är att när jag går in där så hittar jag bara standard effekterna i pinnacle 9, så som cleaning effects, time effects osv. Och jag hittar inget från JPs effects alls. Jag har installerat Jp-paketet på datorn så det borde ju funka. Är det så att jag ska lägga in dom i nån speciell mapp i i pinnaclemappen??? Vad det gäller manualen till Pinnacle så har jag den, men inte här hemma för tillfället. _____ MaxV 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted October 17, 2005 Share Posted October 17, 2005 Jaha, oj! Pluggar ska ligga i mappen "Plugins". Jag hämtade installationsanvisning från JPs Software's hemsida. Den är visserligen på engelska, men ..... To install the plugin just download and execute the installation Program1 (see below). For a manual installation open the Source-ZIP-Archive and copy JPsEffects.fex into the directory Plugins\RTFx below your Studio 9 path (Usually this will be C:\Program Files\Studio 9\Plugins\RTFx). Copy every .xml-files included in the archive (eg. JPsEffects.xml) to the directory XML just below the RTFx-directory (just if you want to use that effect). Also copy JPsEffects_EN.chm into this XML-directory. After restarting Studio 9 you will see the new video effects. (Attention: you will see the new effects only with Studio version 9.0.8.5 (beta) or later!) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxv Posted October 17, 2005 Author Share Posted October 17, 2005 Ok, tack.. Ska prova. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxv Posted October 17, 2005 Author Share Posted October 17, 2005 Nu har ja prövat detta, funkar fortfarande inte, jag har ingen aning om vad jag gör för fel?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted October 17, 2005 Share Posted October 17, 2005 Har du version 9.0.8.5 av Pinnacle eller senare som readme-texten säger? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted October 17, 2005 Share Posted October 17, 2005 Ja, just det, kolla vilken version du har. Nå, hur som helst. Vi tar det väl på svenska: Så vi antar att du har alla filer nånstans så du ser dom och kan flytta dom med Utforskaren. Då ska du markera alla filer med ändelsen FEX och lägga dom i mappen RTFx. Sedan tar du alla filer med ändelserna XML och CHM och lägger dom i mappen XML (undermapp till RTFx). Starta om datorn. Funkar inte detta vet jag inte vad som är fel. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxv Posted October 17, 2005 Author Share Posted October 17, 2005 I dom filer som ja laddat ner finns bara XML-filer + en massa andra som inte nämns. Ja hämtade filerna på http://www.jpseffects.de eller når liknande... Och hur ser jag vilken version jag har? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted October 17, 2005 Share Posted October 17, 2005 [citat=maxv]Och hur ser jag vilken version jag har?[/citat] I Pinnacle, gå till menyn Hjälp eller Help och välj något i stil med "Om Pinnacle..." eller "About Pinnacle...". 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted October 17, 2005 Share Posted October 17, 2005 Just det! Nu hann du före, Roger. Jag kollade tvärt att ladda ner JPs Effects. Men nu gick ju inte det eftersom jag inte har Studio 9 på min internet-dator. Men programmet vill ju genast köra en egen installation och kollar att Studio 9 finns installerat. Alltså bör väl alla filer lägga sig ordentligt på rätta platserna. Så det borde faktiskt fungera. Så mitt sista tips är att ladda ner JPs Effects på nytt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxv Posted October 18, 2005 Author Share Posted October 18, 2005 Fungerar inte, antar att jag har fel version då. Jag ger upp. Tack ska ni ha arvid och rogge ______ MaxV 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted October 18, 2005 Share Posted October 18, 2005 Nej men, så lätt får du inte ge upp! Fixa en nyare version! Och är det så att du nu kör med en kopia så tycker jag att du ska köpa nytt. Det medför faktiskt vissa fördelar och programmet är ju inte särskilt dyrt. Ha de' !! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxv Posted October 18, 2005 Author Share Posted October 18, 2005 Ja, har funderat på det nya pinncle stido plus... Men är det några avgörande skilnader mellan studio plus och studio 9? Någon som vet? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts