Gå till innehåll

Från foto till 3d-objekt i datorn?


Haggan

Recommended Posts

Jag undrar om det finns något program, där man genom att ta några kort på en modell och sedan föra över dom till datorn kan få programmet att gör om modellen till 3d som man sedan kan animera. Finns det något sådant program? Det kanske är en dum fråga för den som är välbevandrad inom animation, men jag är tyvärr inte det...

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ifall jag har förstått dig rätt så vill du att programmet ska skapa 3D modellen själv genom bilderna. Det kan möjligtvis finnas något sådant program, fast jag har aldrig hört talas om det. Det ända jag kan komma på är då man med hjälp av laser scannar in ett objekt till 3D.

 

När jag vill göra ett 3D objekt utav ett värkligt objekt så brukar jag ta ett foto framifrån, uppifrån och från sidorna. Dessa bilder tar jag sedan in i 3Ds Max och lägger dom i dom olika vyerna. Sen så skapar jag ett objekt i 3D utifrån dessa bilder. Men detta kräver att man kan 3D programmet väl och har tålamod då det kan ta tid ifall det är ett komplicerat objekt. Ex en bil

 

Jag skulle gärna vilja veta ifall det fanns ett sådant program. Fast jag tror att det i så fall bara klarar av lätta modeller.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ett par sådana program faktiskt. De arbetar efter lite olika princip, men i slutändan får du det du är ute efter. Dock så finns det inga "magiska" lösningar, utan det kräver lite arbete själv också.. i princip kan man säga att det är program som ger användaren väldigt mycket stöd i att modellera efter foton ;-)

 

Processen kallas photogrammetry, och är ganska användbar. Har gjort det själv ett par gånger, och är väldigt effektivt när man vill göra 3d-animeringar med verkliga objekt. Har bl.a en liten film där min PDA först ligger på ett bord och sen börjar sväva. Med tanke på det arbete jag la ner på det så såg det helt okej ut. Lägger man sen ner mer tid på ljussättning och sådant så kan det bli nästan jobbigt snyggt.

 

Här kommer åtmintone lilla listan:

 

 

- Imagemodeller

http://www.realviz.com/products/im/index.php

 

- DSculptor

http://www.d-vw.com/dsculptor/about/about_d_sculptor.htm

 

- Photomodeller

http://www.photomodeler.com/

 

Hoppas det här hjälpte lite. Finns säkerligen fler

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Shield]Jag skulle gärna vilja veta ifall det fanns ett sådant program. Fast jag tror att det i så fall bara klarar av lätta modeller.[/citat]

 

Som jag skrev ovan... de program jag provat är inte "magiska", men med lite arbete kan man få fram förhållandevis komplexa modeller med hjälp av dem.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

Har varit borta över helgen, så jag har inte hunnit testa så mycket. Har lekt lite med 3dmenow vilket var ett trevligt litet program som dock inte uppfylde de kraven jag hade. (till största delen pga att den är skapad för människoformade huvuden) annars hade jag gillat det, dock dåliga exportfunktioner. Men visst vill man leka lite så är det ett kul och lätt program... Skall testa dom andra programen snart och kommer medela hur dessa är för dom som är intresserade

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har testat Realviz ImageModeler (version 3.5) lite och det funkar jätte bra och de var inte så svårt att lära sig grunden i hur det fungerar men sen när man behöver lite mer avancerade former än kuber, corner, cylindrar och liknande så fattar jag inte alls hur man ska bära sig åt.

men att bara göra t.ex en läskburk eller en tändsticksask var väldigt enkelt

 

ska försöka lära mig hur man gör svårare saker också (om det går)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Djungelsmurfen]jag har testat Realviz ImageModeler (version 3.5) lite och det funkar jätte bra och de var inte så svårt att lära sig grunden i hur det fungerar men sen när man behöver lite mer avancerade former än kuber, corner, cylindrar och liknande så fattar jag inte alls hur man ska bära sig åt.

men att bara göra t.ex en läskburk eller en tändsticksask var väldigt enkelt

 

ska försöka lära mig hur man gör svårare saker också (om det går)[/citat]

 

Man kan göra ganska mycket mer än så... på deras hemsida finns exempel

 

http://www.realviz.com/products/examples.php?product=im

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...