Gå till innehåll

Hur ritar ni storyboards


Nicklas

Recommended Posts

Hej

 

Jag har en liten fundering angående att rita storyboards. Hur gör ni? Ritar ni upp hela filmen klipp för klipp. Eller ritar ni upp de vinklar och åkningar som behövs i varje scen, och lämnar de mer exakta valen av klipp till just klippningen av filmen. Gör ni storyboard för hela filmen, eller är det bättre att nöja sig med att göra storyboard för vissa utvalda scener.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag och ett par kompisar ska snart göra ett storyboard till en kortfilm vi ska spela in. Då ska vi rita en eller flera rutor för varje klipp. Man kan ju i och för sig komma på vinklar vid inspelningsplatsen men jag tror inte att det är säskilt lyckat. Har gjort på det sättet och det blir inte bra.

 

Jag tror att det är bättre att rita detaljerade storyboards för varje scen. Sen ändrar man ju så klart på inspelningsplatsen när det visar sig att miljön inte tillåter vissa kameravinklar eller att en bättre vinkel dyker upp.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

jag håller med det är alltid bättre att rita upp ett komplett bildmanus innan. Det får en också att sätta sig ner ordentligt och tänka igenom allt och hur man verkligen har förseställt sig allt visuellt sätt utan några begränsningar. Sedan är det självklart att mycket kommer förendras under själva inspelningen men det är oftast bara possitivt....

 

men det är bra att ha en bra grundstomme att stå på

Länk till kommentar
Share on other sites

Rita bildmanus är ruskigt tråkigt, men faktum är att det är förbaskat bra att ha. Kan dock vara jobbigt om man inte har riktigt koll på platsen man ska spela in på, men ett bra förarbete betalar tillbaka sig så otroligt mycket sen.

 

Mitt tips är att åka ut med en liten kamera och testfilma lite vinklar på plats samtidigt som ni diskuterar bilder. Skådespelare brukar vara VÄLDIGT tacksamma om de slipper vara med under sådana diskussioner och så slipper de bli så störda under sitt agerande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det är väldigt användbart med bildmanus. Jag kommer på vinklar och lösningar som jag antagligen inte hade kommit på på inspelningsplatsen.

 

Jag håller med om att det är svårt att rita bildmanus innan man har sett inspelningsplatsen. Därför brukar jag åka dit med en stillbildskamera och fota lite.

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet med bildmanus är att det ofta blir lite önsketänkande. Man får bättre kompositioner och vinklar när man ritar än vad som kanske blir i verkligheten. Bildmanus hjälper inte heller övriga teamet speciellt väl eftersom man inte får in sceneriet eller riktning.

Bildmanus kan dock vara bra för att få flytet mellan utsnitt; när lämpar sig närbilder, halvbilder osv.

Två bra alternativ är för det första arkitektskisser där man kan rita ut sceneriet och kameravinklar. Det hjälper både fototeamet och scenograferna då det blir mer exakt. Kolla in ett exempel på http://www.questmedia.se/scen14_markus.pdf

Andra alternativet är att man skissfilmar innan. Tar en DV-kamera och spela igenom alla scener och klipp i kameran. Man får då en grov uppskattning om flyt och hur bilderna sitter ihop.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 4 år senare...
Hej

 

Jag har en liten fundering angående att rita storyboards. Hur gör ni? Ritar ni upp hela filmen klipp för klipp. Eller ritar ni upp de vinklar och åkningar som behövs i varje scen, och lämnar de mer exakta valen av klipp till just klippningen av filmen. Gör ni storyboard för hela filmen, eller är det bättre att nöja sig med att göra storyboard för vissa utvalda scener.

 

Jag ritar själv varenda klipp i stort sett. Ibland fuskar jag genom att skriva till bredvid en ruta KLIPP TILL, nytt nummer och en kort beskrvning av det som syns i nya klippet, oftast när det är något litet som t.ex en CU på någon eller något. Kan skicka med några exempel jag ritat ur vår pågående produktion.

 

Jag tycker personligen att storyboarding både är roligt och givande.

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

På novellfilmen Den Inneboende ritade jag upp hela filmen med bildmanus i förväg, scen för scen, en stooor hjälp vid inspelning och klippning, för mig är det där filmen växer fram, en mycket kreativ fas. Dock så bör man rita/skriva så noggrant att blidutsnittet framgår tydligt, likaså om kamerans placering kräver extra utrustning eller förarbete. Att se inspelningsplatsen i förväg förenklar och gör att man undviker omarbete och snabbar upp tagningarna. Vi missade några gånger pga att det blev för trångt på plats. Någon enstaka scen hann/orkade vi inte storyboarda utan då gjorde vi som i dialogscener i allmänhet att jag ritade bara kamerapositionerna och sen filmade vi allt från tre vinklar. Nästa gång kommer jag ta mer stillbilder istället och provfilma med rätt brännvidd i förväg. Ska också testa att jobba mer med blocking diagram där man ritar ut positionerna för kamera, ljus och skådisar.

Länk till kommentar
Share on other sites

På senaste filmen ritade vi varenda ruta. La inte ner för lång tid på att det skulle se snyggt ut, utan själva processen man gör när man ritar: tänker, analyserar, är kretiv är det viktigaste. Spelade även in all dialog med tillfälliga skådespelare och klippte det ihop med storyboarden. Hade alltså hela filmen framför mig innan jag började filma. Väldigt användbart, man ser de svaga bitarna i filmen.

 

I efterhand ser jag att jag nog borde ha ritat bilderna liiiite nogrannare eftersom när man filmat ser man att klippen kanske inte passar 100% med varandra när det gäller placering av personer och saker. Är något i högra hörnet i ena klippet kanske det var lite mer mot mitten i andra osv....

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan nog bara stämma in med kören; bildmanus är en kreativ och nödvändig process för att tänka mer detaljerat över sitt projekt. Jag brukar som andra locationscouta först, sen sätta mig ner vid platsen och fota lite i snygga vinklar (med en hjälpsam person som stand-in aktör). Det viktigaste för att få bitarna att falla på plats är för mig färgschema, jag älskar att experimentera med olika färger. Därför tycker jag planeringen av en film är lika rolig som utförandet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej på er alla.

Nu måste jag ställa en fråga.

På vilken sida eller vilken "kurs" man än befinner sig i filmvärlden så står det att i manus får det absolut inte finnas några tekniska instruktioner för det hämmar både regisören och fotografen i det kreativa arbetet.

Nu till den självklara frågan.

Vem ritar man storyboarden för, om inte fotograf eller regisör får störas i sin kreativitet?

 

Music

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej på er alla.

Nu måste jag ställa en fråga.

På vilken sida eller vilken "kurs" man än befinner sig i filmvärlden så står det att i manus får det absolut inte finnas några tekniska instruktioner för det hämmar både regisören och fotografen i det kreativa arbetet.

Nu till den självklara frågan.

Vem ritar man storyboarden för, om inte fotograf eller regisör får störas i sin kreativitet?

 

Music

för mig så är ett storyboard nästa steg, idealt sätt ett samarbete mellan regissör och fotograf. utöver det så kan man behöva mer översiktliga bilder från t ex en scenograf.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

Jag brukar ofta rita upp hur scenen ska se ut på ett ungefär. Tråkigt nog är jag inte så haj på att rita. Men det brukar bli ett okej resultat ändå, du kan ju alltid använda dig av streckgubbar med stora huvudet, där man kan se om de är lessna/glada etc. Det kan nog fungera bra :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt senaste storyboard var en specialare som funkade skitbra. Vi byggde om ett av våra förråd till en legoateljé. Inredde med två stora bord, mysiga lampo, affischer, julpynt m.m. Sen fyllde vi ett av borden med allt lego vi kunde hitta, sorterat efter färg, och använde det största bordet för att bygga upp alla världar. Sen filmade vi alla scener med legogubbar med hjälp av en webbcam direkt in i datorn. Den kreativa processen man kan ha med en kamera och en fysisk värld ger jättemycket enligt mig, så resultatet blev mycket bättre än vad vi först hoppades på. Sedan tog vi filmen till produktionsbolaget vi skulle filma åt och pitchade idén.... och de köpte det totalt. Tyckte det var skitsmart och nu kunde de förstå exakt vad vi ville göra!

 

Kan man inte rita så får man vara kreativ!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...