Rydén Posted September 15, 2005 Share Posted September 15, 2005 Hej! Jag har nyligen införskaffat en Panasonic nv-gs150. En smidig och bra kamera! Men... När jag kopplar upp den mot datorn så vill inte datorn hitta kameran! jag har usb2.0 som kameran kräver, det är inget fel på usb'n, Kör windows xp pro. Angående programvaran som följde med. Allt är installerat förutom video stream drivers, när jag försöker installera dem så klagar datorn på att filen inte är kompatibel med mitt operativsystem =/? Datorn hittar kamerans sd kort men inget annat. Snälla hjälp mig! Jag vet inte vad jag ska göra. Lite tråkigt att ha en kamera när man inte kan tanka in materialet på datorn.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ior Posted September 15, 2005 Share Posted September 15, 2005 Varför inte köra med Firewire, som garanterat har bättre stöd? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rydén Posted September 15, 2005 Author Share Posted September 15, 2005 För att jag har inte skaffat någon sådan ännu. Körde på en bekants dator och då fungerade usb finfint att tanka in med! Blir det någon skillnad på kvalité när man tankar med usb jämfört med firewire? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted September 15, 2005 Share Posted September 15, 2005 En 4pins>6pins Firewirekabel kostar 100-lappen.Då kommer säkert datorn att hitta din kamera.Programvaran för det finns redan inbyggt i WinXP 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Posted September 17, 2005 Share Posted September 17, 2005 [citat=Rydén]Hej! Jag har nyligen införskaffat en Panasonic nv-gs150. En smidig och bra kamera! Men... När jag kopplar upp den mot datorn så vill inte datorn hitta kameran! jag har usb2.0 som kameran kräver, det är inget fel på usb'n, Kör windows xp pro. Angående programvaran som följde med. Allt är installerat förutom video stream drivers, när jag försöker installera dem så klagar datorn på att filen inte är kompatibel med mitt operativsystem =/? Datorn hittar kamerans sd kort men inget annat. Hej Snälla hjälp mig! Jag vet inte vad jag ska göra. Lite tråkigt att ha en kamera när man inte kan tanka in materialet på datorn..[/citat] Jag har nästan samma kamera, NV-GS 140. Du fick med en skiva med ett redigeringsprogram"Motion DV studio 5.3E LE" med kameran!? Detta program har stöd för USB överföring av videomaterialet till datorn. Det är inte alla "captureing" progam som har stöd för mottagning genom USB. Installera detta progam och prova och återkom med hur det gick! Lycka till!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Posted September 17, 2005 Share Posted September 17, 2005 [citat=Rydén]För att jag har inte skaffat någon sådan ännu. Körde på en bekants dator och då fungerade usb finfint att tanka in med! Blir det någon skillnad på kvalité när man tankar med usb jämfört med firewire?[/citat] Om du tittar i detta forum så är de flesta övertygade om att Fire Wire ger bättre kvalité. Jag kan dock inte se någon skillnad. Det pratas om att USB 2.0 har teoretiskt högre överföringshastighet men i praktiken lägre än Fire Wire. Jag tycker att man kan testa och se själv. Sedan har Fire Wire en o-omstridd fördel med flest programvaror som stöder Fire Wire. Jag använder Adobe Premiere 6.0 och den kan inte ta imot med USB utan bara med Fire Wire eller analogkort. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rydén Posted September 17, 2005 Author Share Posted September 17, 2005 [citat=Stefan_holst][citat=Rydén]Hej! Jag har nyligen införskaffat en Panasonic nv-gs150. En smidig och bra kamera! Men... När jag kopplar upp den mot datorn så vill inte datorn hitta kameran! jag har usb2.0 som kameran kräver, det är inget fel på usb'n, Kör windows xp pro. Angående programvaran som följde med. Allt är installerat förutom video stream drivers, när jag försöker installera dem så klagar datorn på att filen inte är kompatibel med mitt operativsystem =/? Datorn hittar kamerans sd kort men inget annat. Hej Snälla hjälp mig! Jag vet inte vad jag ska göra. Lite tråkigt att ha en kamera när man inte kan tanka in materialet på datorn..[/citat] Jag har nästan samma kamera, NV-GS 140. Du fick med en skiva med ett redigeringsprogram"Motion DV studio 5.3E LE" med kameran!? Detta program har stöd för USB överföring av videomaterialet till datorn. Det är inte alla "captureing" progam som har stöd för mottagning genom USB. Installera detta progam och prova och återkom med hur det gick! Lycka till!![/citat] Har provat det. inte äns det programmet hittar kameran. xp hittar den och installerar några drivisar. Men kameran syns ändå inte när man kollar på "den här datorn" efter panasonic. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woxaz Posted September 17, 2005 Share Posted September 17, 2005 USB-funktionen är bara till för att man ska tanka in stillbilder. Det är antagligen därför din dator bara hittar sd-kortet. Jag tycker som andra att du ska ta och skaffa dig en firewire-kabel istället för att strula med USB. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Posted September 18, 2005 Share Posted September 18, 2005 [citat=woxaz]USB-funktionen är bara till för att man ska tanka in stillbilder. Det är antagligen därför din dator bara hittar sd-kortet. Jag tycker som andra att du ska ta och skaffa dig en firewire-kabel istället för att strula med USB. ;)[/citat] Va F***N, sluta nu! Du har helt fel när det gäller en Panasonic NV-GS 150! Förlåt men jag blir arg när du inte vet och skriver hur det fungerar. Normalt så är i de flesta fall USB:n bara för stillbildsöverföring men INTE för denna kamera. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Posted September 18, 2005 Share Posted September 18, 2005 [citat=Rydén][citat=Stefan_holst][citat=Rydén]Hej! Jag har nyligen införskaffat en Panasonic nv-gs150. En smidig och bra kamera! Men... När jag kopplar upp den mot datorn så vill inte datorn hitta kameran! jag har usb2.0 som kameran kräver, det är inget fel på usb'n, Kör windows xp pro. Angående programvaran som följde med. Allt är installerat förutom video stream drivers, när jag försöker installera dem så klagar datorn på att filen inte är kompatibel med mitt operativsystem =/? Datorn hittar kamerans sd kort men inget annat. Hej Snälla hjälp mig! Jag vet inte vad jag ska göra. Lite tråkigt att ha en kamera när man inte kan tanka in materialet på datorn..[/citat] Jag har nästan samma kamera, NV-GS 140. Du fick med en skiva med ett redigeringsprogram"Motion DV studio 5.3E LE" med kameran!? Detta program har stöd för USB överföring av videomaterialet till datorn. Det är inte alla "captureing" progam som har stöd för mottagning genom USB. Installera detta progam och prova och återkom med hur det gick! Lycka till!![/citat] Har provat det. inte äns det programmet hittar kameran. xp hittar den och installerar några drivisar. Men kameran syns ändå inte när man kollar på "den här datorn" efter panasonic.[/citat] Jag vet vad du gör för fel! Om du går in i "Den här datorn" så ser du dina hårddiskar, DVD/CD enheter, brännarenheter och dikett enhet. Du ser också eventuella flyttbara diskar. Om du ställer in kameran på "PC" och kopplar in den via USB:n så får du fram den flyttbara enheten som är SD kortet på kameran. Du kan inte nå DV bandet här! Du måste starta "Motion DV studio 5.3E LE" och där ta in dina video klipp från kameran . 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Film-Erik Posted December 26, 2005 Share Posted December 26, 2005 Rydén. Jag vet inte om du har löst problemet, men det är iallafall så att du måste installera Video Stream Drivers för att det ska funka. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sodah Posted December 26, 2005 Share Posted December 26, 2005 [citat=Film-Erik]Rydén. Jag vet inte om du har löst problemet, men det är iallafall så att du måste installera Video Stream Drivers för att det ska funka.[/citat] Har precis samma problem som Rydén, bara det att jag använder 140. Att installera drivrutiner till Video Stream hjälper inte om du redan kör med Service Pack 2 eftersom drivrutinerna redan finns då. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wääuu Posted December 26, 2005 Share Posted December 26, 2005 jag köpte 4-6 pin sladd 3 meter har jag för mig för typ 60 kr på netonnet tror jag, min kamera har ej usb men är inte usb begränsat typ att man inte kan spola fram och bak och sånt via datorn? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted December 26, 2005 Share Posted December 26, 2005 Hade MYCKET sånna problem för nåt år sen när jag arbetade på ett project. Min dator accepterade inte Sony´s enchippare av nån ding anledning. Den tvärvägrade ha att göra med någon av dom, men både min gamla VX1000, en XL-1 & en Panasonic DV funake fint. Jag vet fortfarande inte redigt varför det var så, men för mig löste sig allt när jag fimpade hela datorn & ominstallerade från grunden. FireWire kontra USB: Det ska inte bli någon direkt kvalitetsskilnad om inte kameran är skumt byggd (men har tyvärr faktiskt endå råkat ut för just det). Den huvudsakliga orsaken att köra på FireWire som jag ser det är framför allt att den uppkopplingen oftast är säkrare (mindre risk för drop-outs) pga den högre bandbredden (mindre risk för overflow), & att FireWire inte på långa vägar belastar processorn lika äckligt mycket som USB gärna kan göra. Har du verkligen inte råd så är det inget att vare sig göra eller nödvändigtvis hänga läpp för, men ett FireWire-kort kostar inte många hundringar Tror jag gav ungefär 250 för mitt gamla Q-Tek för två år sen, & då ingår oftast minst en kabel. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts