Gå till innehåll

Hur gör jag ett lasersvärd (lightsaber) i Adobe After Effects och andra program?

Recommended Posts

Postad

jag antar att du kopierade den första soliden, men de ska du vänta med tills efter att du har gjort alla rörelser med den första som är utan fether!! då är de ju bara att kopera den med alla ändringar och lägga in 3 till med feather!!

är för trött för att tänka efter vad du menade i den där sista långa frågan men om de är som jag fick för mig att du menade så borde de gå att göra där du ser de!!

Postad

Hehe...Men jag vet inte om jag gör rätt. Allså ska man ta ett klipp med där man bara står å viftar. Å sedan typ hundra solider eller nåt efter som de går ju åt sen så lägger man dom jätte tätt precis på varandra. Eller ska man inte göra så. I så fall behöver jag lite tips. För när jag gör så så typ ser de as hackigt åt och man ser dyp att det är bilder som hackar sig lixom. Finns det något lättare sätt så skriv gärna ner de då. Och gärna hur man gör på de sättet med :P

Postad

Nu har jag inte gjort det i AE, utan jag använde Digital Fusion, men principen är ungefär densamma (jag använde en AE-tutorial när jag lärde mig hur man skulle göra).

Det behövs inte 100 solider, utan en 4 stycken på sin höjd för att få en bra effekt. Som tidigare skrivits så gör man inte dem på en gång, utan man börjar med att göra 1 solid som man animerar. Därefter kopierar man den när man är helt klar. Då följer rörelserna med automatiskt.

Nästa tips är variera formen på klingan. När svärdet rör sig fort kommer klingan bli "utdraget". Enklast är faktiskt om du använder en svärdsattrapp med klinga. Då ser du hur du ska rita upp formen på klingan för att få det att se bra ut. Svårt att berätta i text. Titta på de tutorials som nämnts, där beskrivs det ganska bra.

Slutligen, för att få färgen (och detta är beskrivet i en tidigare tråd här på forumet i samma ämne). Lägg samman alla lager med solider till ett lager när du känner dig nöjd. Ge detta lager en svart bakgrund. Då får du ett vitt svärd med grå glöd på svart bakgrund. Koppla sen en color corrector till det hela (dvs svärdseffekten med den svarta bakgrunden). Color corrector fungerar så att om du ställer in den på t.ex röd så blir allting vitt vitt, allting svart blir svart, och allting däremellan blir rött, mörkt eller ljust beroende på hur mörkt eller ljust grått det var från början.

Slutligen använder du Screen för att lägga samman svärds-lagret med den filmade filmen.

McWolfe

Postad

Jag fatta så mkt tills man skulle lägga färg på allting Det fatta jag ingenting av. Finns det inget annat sätt?

EDIT: Hehe kom på en sak. Hur gör man allting då. Allså när man har skapat en vit solid som ska vara laser-svärdets inre grej så går man väll till precis början av klippet å sedan in till mask å har mask-shape in trycket...Efter de vet jag inte hur man ksa göra. Allså ska man göra så att man Först tar fram klippet en jätte liten bit. Och då ligger ju svärdet kvar där de börja. Så då flytar man laser-svärdet dit där t.e.x. trä-pinnen är som man kanske har spelat in klippet med. Gör man så. För de funkar inte för. Jag gjorde så en gång jätte nogrant. Sen när jag klickade på play så var bara laser-svärdet på samma ställe? Allså måste man göra alllting ut i det grå utanför bild eller. För då funkar de ju. Men då ser man ju inget å vet inte var saker å ting är?

Är jätte tacksam för svar MvH/ Timmy :P

Postad

de där låter lite konstigt tycker jag!! menar du att soliden inte blir rörlig om du har den ovanpå filmklippet även fast du har tryckt in att mask-shape ska ändras??

för de är så du ska göra iaf!! om du använde videotutorialen så rekomenderar jag att du pausar efter varje moment och gör likadant själv, sen kollar du lite till och gör nästa grej. sen håller du på så där tills hela sekvensen är klar!!

Postad

Men allså läs det långa som "Crazy Pictures" har skrivit på :http://www.sprocket.se/forum.php?amne=282&page=1

Sedan står de ju något med färg där. Ni kan ju läsa mitt inlägg (de sista) heter ymmit där med. Det är bara det att jag ej fattar de. Men svara gärna där eller här

Vore as bra...Om ni svarar kan jag göra laser-svärd :)

Postad

[citat=ymmit]Men allså läs det långa som "Crazy Pictures" har skrivit på :http://www.sprocket.se/forum.php?amne=282&page=1

Sedan står de ju något med färg där. Ni kan ju läsa mitt inlägg (de sista) heter ymmit där med. Det är bara det att jag ej fattar de. Men svara gärna där eller här

Vore as bra...Om ni svarar kan jag göra laser-svärd :)[/citat]

Jag har läst forumet på sprocket och man blir bara ledsen.

Jag förstår att du gärna vill skapa en liten film där du svingar ljussabeln men det är inte lätt att lära sig på ett forum. Särskilt om inte alla som svarar vet hur man gör, det blir förvirrat då.

Har du ingen kompis som har liknande intresse? Då kan ni hjälpas åt!

Det blir lättare då.

Postad

[citat=ymmit]men lol det enda jag inte kan är ju att ljus-sätta svärdet. Så det är ju bara en simpel fråga?[/citat]

fattar inte frågan!!

den är väl redan vit å de går väl inte att få de så mycket ljusare en vitt?

om du menar de lite glödande som kommer från själva svärdet, så är ju de feathern som du har på kopiorna iaf!!

Postad

[citat=Djungelsmurfen][citat=ymmit]men lol det enda jag inte kan är ju att ljus-sätta svärdet. Så det är ju bara en simpel fråga?[/citat]

fattar inte frågan!!

om du menar de lite glödande som kommer från själva svärdet, så är ju de feathern som du har på kopiorna iaf!![/citat]

Hehe nej allså det jag menar är hur man färgar dom två sista soliderna längst ut på svärdet till e.x blått. Allså man kopierar dom från tidigare solider som kanske är 3 vita solider med 2 feather , 10 feather och 20 feather. Men om man kopierar det 2 gånger till då det blir 5 solider vill jag att dom 2 ska vara i en annan färg. Eller är det inte så det går till. Iaf det var frågan höhö...

tacksam för svar MvH / Timmy :P

Postad

[citat=ymmit][citat=Djungelsmurfen][citat=ymmit]men lol det enda jag inte kan är ju att ljus-sätta svärdet. Så det är ju bara en simpel fråga?[/citat]

fattar inte frågan!!

om du menar de lite glödande som kommer från själva svärdet, så är ju de feathern som du har på kopiorna iaf!![/citat]

Hehe nej allså det jag menar är hur man färgar dom två sista soliderna längst ut på svärdet till e.x blått. Allså man kopierar dom från tidigare solider som kanske är 3 vita solider med 2 feather , 10 feather och 20 feather. Men om man kopierar det 2 gånger till då det blir 5 solider vill jag att dom 2 ska vara i en annan färg. Eller är det inte så det går till. Iaf det var frågan höhö...

tacksam för svar MvH / Timmy :P[/citat]

Nope.. det är inte så det går till :-)

Eller.. jo, det är klart man kan göra så.. alla sätt som ger ett bra resultat är rätt sätt.. och det finns säkerligen flera sätt att göra det på.

Men jag förstod att min förra förklaring inte var helt tydlig, plus att jag kollat upp mer specifikt för vad saker heter i AE så jag ska försöka igen. Säg till när det blir för komplicerat.

Låt oss säga att du nu har en vitglödande klinga utan färg som rör sig som du vill. Den klingan består av flera shapes med varierande feather som beskrivits ovan. Fördelaktigt är om du har klingan i en egen compisition.

Skapa sen en ny composition och lägg till en ny solid med den färg som glöden ska ha, t.ex röd.

Dra sen in din kling-composition till din nya comp. lägg den över färg-lagret i timelinenen och sätt Blending mode till Luminosity. Om du gjort rätt nu har du en svart bakgrund och en klinga med glöd med rätt färg.

Sen drar du in hela din nya comp. till den comp. där du har ditt filmnade material. Lägg svärd-lagret överst, och använd screen som blend mode.

Överlag.. lär dig använda lager och blending mode för den här typen av effekter. Förståelse av det är hyfsat viktigt för att kunna göra den här typen av effekter.

Hoppas det här hjälpte lite åtminstone.

McWolfe

Postad

jo de stämmer att du bör ha svärdet i en egen komposition men jag rekomenderar att du gör så här istället

först gör du som du har gjort tidigare med att lägga in soliden/soliderna högst upp i samma komposition som klippet för att de ska bli enkelt att se vart kanterna är när du ändrar mask-shape sen tar du bort filmklippet ur komposition och lägger istället in en helt svart solid som understa lager i kompositionen

sen har du en till komposition med filmen i understa lagret och där lägger du in lightsaber-kompositionen över och väljer screen som blending mode

nu går du in på effect > adjust > color balance och ändrar inställningarna tills du är nöjd med färgen!!

lycka till

Postad

vad i helvete är komposion. Kan ni förklara så man fattar...

Kanske lät lite arg men jag vill kunna göra denna effekt.

Allså ska ju bara ändra färgen längst ut på svärdet..Kan ju inte va så kompliserart...lr?

Postad

[citat=Djungelsmurfen]

nu går du in på effect > adjust > color balance och ändrar inställningarna tills du är nöjd med färgen!!

lycka till[/citat]

Ah.. det är så den heter. Är så jag gör i DF också.. där kallas den color corrector. Hittade inte den i AE.. därför körde jag "fusket" med ytterliggare en solid för att ge färgen.

McWolfe

Postad

[citat=ymmit]vad i helvete är komposion. Kan ni förklara så man fattar...

Kanske lät lite arg men jag vill kunna göra denna effekt.

Allså ska ju bara ändra färgen längst ut på svärdet..Kan ju inte va så kompliserart...lr?[/citat]

En komposition är det mest grundläggande i AE. Alltid när du arbetar med filmklipp i AE så arbetar du i en eller flera compositions.

Läs lite vad de olika delarna på skärmen heter, annars blir det svårt att ge dig tips och råd.

McWolfe

Postad

Jag vet vad det är nu. Men fatta inte endå. Har försökt i 2 timmar nu :( fan vill ju kunna det här. har spenderat hela kvällen på det här skiten...så har de inte gett någe. Så snälla förklara lite lättare :P

Postad

vet inte om de går å förklare så mycke enklare än vi har gjort nu!!

har du testat mitt lilla tips tidigare om att kolla på videotutorialen och pausa så fort han har visat en liten grej och göra precis lika och sen fortsätta så tills den är helt klar??

Postad

Fick en märklig ide på hur man kan göra laser svärd. Man spelar ju oftast in med en stav av något slag och sen lägger dit lasern. Istället kan man väll färga pinnen blå och sedan keya bort det blåa och lägga en stor laser platta bakom klippet när du viftar med svärdet. Så blir pinnen i laser stil. Hoppas ni förstår vad jag menar, Tror det kan funka

Postad

men är inte bakrunden i laser-stil då med? lr menar du att maska...

Iaf jag har en fråga med:

När jag spelar in ett klipp där jag viftar med en vanlig pinne. Sedan skapar jag en composion med 1 frame. Där efter ska man ju iaf flytta solidern man har skapat på pinnen så den rör sig i samma rörelser som pinnen. Men när jag har gjort de en bit in i klippet å trycker på play för å se hur de blev så ser de skit kass ut. Allså man ser ju att det är flyttat å allting. Har ni något förslag eller tips till mig vore fint...

För när man flyttar solidern så den ska hänga med pinnen blir den ju olika tjock å allting. Tacksam för svar...

Annars var den där tutorlsien as bra. tack för den MvH/ Timmy...

• 3 månader senare...
Postad

[citat=Magnuz]jag har gjort som det som det står åvan och jag undrar om man måste göra samma sak för varige hundradel om inte skriv.[/citat]

Nej, när du animerar med dator är det fina att datorn kan göra det jobbet åt dig.

Du har ett nästan obefintligt kort ljus på startrutan som är första nyckelpunkten och och flyttar fram till den ruta där ljuset är fullt framme.

Där drar du ut ljuset och detta är din andra nyckel.

Nu räknar datorn ut själv hur ljuset kommer ur svärdet och utvecklar sig till det slutliga utseéndet vid andra nyckelpunkten.

När jag skriver nyckel så menar jag samma som de som kallar det keyframe!

• 4 veckor senare...
  • 5 veckor senare...
Postad

Tja, här är ett klipp på mitt första försök med Lightsaber effekten och lightning som den onde härskaren anväder sig av.

http://dragonfire.dagisdata.se/~linus/rolfsw.avi

Jag följde denna tutorial. http://ryanw.michaelfrisk.com/ryan-w/tutorials.html

Väldigt jobbigt frame by frame arbete. Finns det inget lättare sätt att göra lightsabers? typ nått program där man kan sätta ut punkter på staven man använder, sedan sätta den animerade laserns rörelse efter punkterna man satt ut på staven, så att rörelsern sker av sig automatiskt.

Tacksam för svar.

// May the force be with you

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...