Jump to content

Dator + skärm + monitor

Planit_in

Recommended Posts

Många grafikkort har stöd för en extra bildskärm och då är det bara att göra om inställningarna i kontrollpanelen till dual scree.

Men sedan måste man "dra" in det fönster man vill ha i den andra monitorn på samma sätt som man flyttar ett fönster på skrivbordet...

[citat=walfridson]många videokort har nått som heter "fullscreen overlay" som man måste slå på.[/citat]

Hum, jaha, men på vilket sätt besvarar du min fråga? Videokort? Menar du kortet till datorns monitor, eller tänker du på ett (video-) capturekort?

jo, i vegas e det meningen att man ska göra så eftersom det står i programmets hjälp. i premiere kan du flytta över video fönstret till den andra skärmen.. det finns även ett pinnacle paket(hårdvara) som man kan köpa så man får bild direkt på tvn. men att köra direct show/video overlay tror jag inte det finns nåt program som kan än

vad menar du med att ljudet blir dåligt? det ligger ju bara före bilden eftersom den går igenom kameran.. därför kör du ljudet genom den också så e det syncat

i premiere pro 1.5, behöver man göra nån speciel inställning ?

jag har dubbla skärmar (monitor och sen tv)

och det funkar att "dra bilden" när man tex kollar på dvd film i power DVD, men i premiere så får jag inte dra monitor delen utanför premieres "ruta" den tar lixom stop?

[citat=Ronnie]Du behöver ett speciellt grafikkort, t ex från Matrox.

Har själv ett Matrox Parhelia som jag är nöjd med.[/citat]

Vad kan man förvänta sig att få betala för Matrox Parhelia? Och ser man vad man klipper i realtid på tv skärmen? Typ färgredigering.

Jag söker även febrilt ett videokort som passar mina behov. Mao. Klipper i Premier Pro.. vill se färdiga resultatet direkt på en tv skärm.

Matrox Parhelia med 256 MG eget minne kostar mellan 3000-6000 SEk om man kollar Pricerunner. Kortet har ingen videoingång.

Jag föreställer mig att ett renodlat PC-->TV-kort borde platsa för att få ut Premieres Monitor-bild på en TV kopplad till detta kort. Men grejen är väl att dessa kort i allmänhet släpper ut hela skärmbilden från datorn till teven om man inte lyckas få APP att prata med kortet? (Springande punkt!) Vi vill ju bara se Premieres monitorfönster. Finns det inga "tv-kort" som passar för detta? Måste man verkligen köpa ett dyrt grafikkort typ Matrox?

[citat=walfridson]har två datorer med nvidia geforce 4 där det funkar perfekt. kostar ca 400:-[/citat]

Men ser du verkligen allt i tvn då som du klipper för tillfället? Orkar kortet med?

Måste vara säker på att man får det rätta, vill inte gå på en nit.

detta med videokort tyx vara en vetenskap i sig. Nu har jag vänt mig till en datafirma som ska installera ett videokort där jag kan koppla till en extra dataskärm + en tv-skärm. matrox videokort. Kostade 400 euro. alltså typ 4000kr. Ska meddela en ny dag när jag testat hur det fungerar.