Planit_in Posted August 28, 2005 Share Posted August 28, 2005 vad behövs om jag vill ha en extra monitor till datorn, jag har alltså skärmen, men vill ha en extra monitor som visar bara filmsekvenserna jag klipper., Svara gärna med vad som behövs, och vart det kan införskaffas. TAck 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted August 28, 2005 Share Posted August 28, 2005 om du vill använda en tv som extra monitor så behöver du ett grafikkort med tv utgång men om du bara vill använda två stycken dataskärmar så räcker de med ett till grafikkort kolla upp så att du har en ledig APG port i datorn annars får du skaffa ett PCI-grafikkort 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Planit_in Posted August 28, 2005 Author Share Posted August 28, 2005 Jag har tv-out, men om jag kopplar till teven så hamnar ju samma bild på teven som på dataskärmen.,, vill bara ha REdigerimngs programmets Output på tv monitorn.. Kan man ställa in det i programmet?? Jag använder Premiere PRo.. tack för svar 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diabubblo Posted August 28, 2005 Share Posted August 28, 2005 Många grafikkort har stöd för en extra bildskärm och då är det bara att göra om inställningarna i kontrollpanelen till dual scree. Men sedan måste man "dra" in det fönster man vill ha i den andra monitorn på samma sätt som man flyttar ett fönster på skrivbordet... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polytrop Posted August 28, 2005 Share Posted August 28, 2005 Någon som har tips om hur jag ska få ut "Monitor Window" till en TV? Vanliga PC--->TV -kort lägger ju ut hela skärmen till tv:n. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted August 28, 2005 Share Posted August 28, 2005 de ska gå att ställa in så att videofiler visas i helskärm på TVn iaf så de borde väl gå att ställa in så att ställa in på nå sätt så att de blir så medan man redigerar också!! kanske går i vissa redigeringsprogram 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted August 28, 2005 Share Posted August 28, 2005 många videokort har nått som heter "fullscreen overlay" som man måste slå på. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomgrejs Posted August 28, 2005 Share Posted August 28, 2005 det ska gå att göra så i vegas vet jag, men jag har inte fått det att fungera än.. :( får trixa lite mer så kanske det komme rigång tillslut.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted August 28, 2005 Share Posted August 28, 2005 ni får köra firewire-kameran-tvn det som krävs är att kameran har dv in. bilden kommer ligga efter så kör ljudet geom kameran också 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomgrejs Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 jojag har läst om att man ska göra så, men det måste väl finnas nått mer sätt att fixa det på också. är väl inte minegen att man med dyra redigeringsprogram lär koppla samman kameran med en skärm för att sen inte få ett bra ljud ändå.. ?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polytrop Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 [citat=walfridson]många videokort har nått som heter "fullscreen overlay" som man måste slå på.[/citat] Hum, jaha, men på vilket sätt besvarar du min fråga? Videokort? Menar du kortet till datorns monitor, eller tänker du på ett (video-) capturekort? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 jo, i vegas e det meningen att man ska göra så eftersom det står i programmets hjälp. i premiere kan du flytta över video fönstret till den andra skärmen.. det finns även ett pinnacle paket(hårdvara) som man kan köpa så man får bild direkt på tvn. men att köra direct show/video overlay tror jag inte det finns nåt program som kan än vad menar du med att ljudet blir dåligt? det ligger ju bara före bilden eftersom den går igenom kameran.. därför kör du ljudet genom den också så e det syncat 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 varför går det inte att ta bort inlägg? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomgrejs Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 faskien vad ruttet. jag som kör med vegas och inte har dv in på kameran.. :( men, det går gasnka enkelt att lösa.. köpa en ny kamera eller köra i ett annat program... för det skull enog underlätta nå enorm att ha två datorskärmar att kolla på.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted September 2, 2005 Share Posted September 2, 2005 Du behöver ett speciellt grafikkort, t ex från Matrox. Har själv ett Matrox Parhelia som jag är nöjd med. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted September 2, 2005 Share Posted September 2, 2005 Går att få ut videobilden till TV eller monitor med t ex Matrox Parhelia. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kemikal Posted September 2, 2005 Share Posted September 2, 2005 i premiere pro 1.5, behöver man göra nån speciel inställning ? jag har dubbla skärmar (monitor och sen tv) och det funkar att "dra bilden" när man tex kollar på dvd film i power DVD, men i premiere så får jag inte dra monitor delen utanför premieres "ruta" den tar lixom stop? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boxin Posted September 3, 2005 Share Posted September 3, 2005 [citat=Ronnie]Du behöver ett speciellt grafikkort, t ex från Matrox. Har själv ett Matrox Parhelia som jag är nöjd med.[/citat] Vad kan man förvänta sig att få betala för Matrox Parhelia? Och ser man vad man klipper i realtid på tv skärmen? Typ färgredigering. Jag söker även febrilt ett videokort som passar mina behov. Mao. Klipper i Premier Pro.. vill se färdiga resultatet direkt på en tv skärm. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polytrop Posted September 3, 2005 Share Posted September 3, 2005 Matrox Parhelia med 256 MG eget minne kostar mellan 3000-6000 SEk om man kollar Pricerunner. Kortet har ingen videoingång. Jag föreställer mig att ett renodlat PC-->TV-kort borde platsa för att få ut Premieres Monitor-bild på en TV kopplad till detta kort. Men grejen är väl att dessa kort i allmänhet släpper ut hela skärmbilden från datorn till teven om man inte lyckas få APP att prata med kortet? (Springande punkt!) Vi vill ju bara se Premieres monitorfönster. Finns det inga "tv-kort" som passar för detta? Måste man verkligen köpa ett dyrt grafikkort typ Matrox? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted September 3, 2005 Share Posted September 3, 2005 har två datorer med nvidia geforce 4 där det funkar perfekt. kostar ca 400:- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boxin Posted September 3, 2005 Share Posted September 3, 2005 [citat=walfridson]har två datorer med nvidia geforce 4 där det funkar perfekt. kostar ca 400:-[/citat] Men ser du verkligen allt i tvn då som du klipper för tillfället? Orkar kortet med? Måste vara säker på att man får det rätta, vill inte gå på en nit. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted September 4, 2005 Share Posted September 4, 2005 Funkar kanon. Det är ju inget värstingkort annars när det gäller spel etc. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boxin Posted September 4, 2005 Share Posted September 4, 2005 [citat=walfridson]Funkar kanon. Det är ju inget värstingkort annars när det gäller spel etc.[/citat] Kan du köra tex färgkorrigering och se det i real tid på tv skärmen? Håller kortet för det? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted September 5, 2005 Share Posted September 5, 2005 Slog ihop Polytrops ämne med detta, därför ser det ut som att jag svarat två gånger efter varandra. MvH Ronnie 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boxin Posted September 5, 2005 Share Posted September 5, 2005 detta med videokort tyx vara en vetenskap i sig. Nu har jag vänt mig till en datafirma som ska installera ett videokort där jag kan koppla till en extra dataskärm + en tv-skärm. matrox videokort. Kostade 400 euro. alltså typ 4000kr. Ska meddela en ny dag när jag testat hur det fungerar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts