Yadis Posted August 27, 2005 Share Posted August 27, 2005 Såg filmen(tycker den var bra), men ville fråga om en "effekt" i filmen. I början så ser man tjejen i en mycket ljus bild(i hans dröm), svängandes sitt hår och är så där underbart vacker. Hur får man fram den där ljusskimmereffekten, är det lite överexponering + mycket ljus? Gå o se filmen o berätta sen :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dreeze Posted August 27, 2005 Share Posted August 27, 2005 Förmodligen har dem gjort som du säger, fast jag tror dem har post-processat det oxå. Tyckte också att den var okej. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yadis Posted August 28, 2005 Author Share Posted August 28, 2005 Glodde runt lite på nätet. Kan det inte vara ett filter helt enkelt(se länk)? Skulle man kunna använda ett sånt här filter på t.ex en super 8 kamera: http://www.photax.se/kmrt/filter/tiffen/Pro_Mist/proMist.htm 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Santafantasma Posted August 28, 2005 Share Posted August 28, 2005 nu har jag inte sett filmen än, men kan det inte vara så att dom har öppnat bländaren väääldigt mycket, så att det kommer in väldigt mycket ljus? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 pro mist är ett härligt filter att jobba med, men ger en subtilare effekt. ett nät är troligare (svart nylonstrumpa funkar bra), och en digital effekt ännu troligare, och en kombination allra troligast. har ingen förstahandsinfo om just the island, men till exempel i galdrielscenen i lotr har de använt såväl promist som nät, bakom linsen, och en digital effekt. att öppna bländaren gör ju bara att bilden blir överexponerad. visst kan man få lite överstrålning på det sättet, men det låter som en rätt dålig idé när det finns filter. /mattias 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 Flyttas från Filmteknik och döps om från "The Island". 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yadis Posted August 29, 2005 Author Share Posted August 29, 2005 Mattsand, har du sett filmen? Så en svart nylonstrumpa ger "mer" ljus? Måste exponeringen ökas som kompensation för strumpan? En sak till, så det är bara att köpa sig ett filter(t.ex pro-mist) o trycka på framme på super 8 kameran? Det funkar? Edit: Såg nu att du inte sett filmen, gå o se så du vet vad du uttalar dig om ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alpha60 Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 "[Michael Bay] maintains that the DI is most useful when it’s used to achieve what can’t be achieved photochemically: 'In The Island, we’ve got dream sequences that we were able to really twist and defocus and just wack out [digitally]. You just can’t do that kind of thing any other way.'" (American Cinematographer augusti -05) Sen har de säkert kört nät och grejer på plats också. http://www.theasc.com/magazine/aug05/island/ /Fredrik 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yadis Posted August 30, 2005 Author Share Posted August 30, 2005 Tack för kanonlänken! Intressant läsning! Såg bland annat att en del utomhusscener i stort sett inte använde annat ljus än solen+reflektorer. Nån som har en länk till såna där "nät"? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 du behöver ingen länk för att testa nät. ta en bit svart nylonstrumpa, trä den över baksidan av gluggen, fäst med gummisnodd, kör. hur mycket du sträcker den avgör hur mycket effekt du får och också hur mycket ljus den snor. har du en kamera där det inte går att ta bort gluggen går det att sätta nätet fram också, men då får du se till att det inte är det minsta i skärpa för det blir fult. plus att alla inslag blir väldigt hårda. ha det så kul. /mattias 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 [citat=Yadis]Mattsand, har du sett filmen? Så en svart nylonstrumpa ger "mer" ljus? Måste exponeringen ökas som kompensation för strumpan?[/citat] har sett trailern, så jag vet vilken effekt vi pratar om. svart nylonstrumpa ger glow på alla highlights men lämnar skuggorna ifred. samma effekt som black pro mist ungefär. %2$s skrev: En sak till, så det är bara att köpa sig ett filter(t.ex pro-mist) o trycka på framme på super 8 kameran? Det funkar? absolut. kör hårt. black pro mist är bäst tycker jag för det minskar inte kontrasten lika mycket. tänk dock på att filtret kostar lika mycket som en normal super 8-kamera. ;-) /mattias 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alpha60 Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Här har ni en länk till: http://millimeter.com/mag/video_bay_method/ Arri 235 verkar kul. Nån som testat? Mattias? /Fredrik 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 har aldrig fotat 35 själv. har b-fotat med en gammal arri av det mindre slaget en gång men aldrig hållt i en 235:a. de verkar dock som sagt extremt coola och jag ska absolut försöka få använda en någon gång. fotar mycket "gerilla" och då är ju de vanliga 35-kamerorna inte aktuella, även om vi egentligen har budget för 35mm. /mattias 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gremanz Posted September 3, 2005 Share Posted September 3, 2005 det här med "glow-effekt" som Mattsand har beskrivit väl i tråden verkar högst intressant att prova på, dock är jag inte riktigt med i svängarna. Ska man bara sätta en svart nylonstrumpa framför kameralinsen eller vad? Är inte riktigt med på alla ord och begrepp :P Eller finns det mjukvara för att uppnå liknande effekter? (finns ju stillbildsprogram för att få just glow-effekt så man tycker ju att något redigeringsprogram borde kunna hantera det.) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted September 3, 2005 Share Posted September 3, 2005 [citat=Gremanz]Ska man bara sätta en svart nylonstrumpa framför kameralinsen eller vad?[/citat] japp. helst bakom, men det går ju bara på kameror som har utbytbar lins. /mattias 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted October 25, 2005 Share Posted October 25, 2005 hej, plockar upp en gammal tråd lite. gjorde ett litet test för en kortfilm jag ska plåta snart. har använt min sunkkamera och rätt kasst ljus, men det visar effekten. svarta strumpbyxor för 29 kronor från pressbyrån stretchade framför gluggen. /mattias 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eraserhead Posted November 20, 2005 Share Posted November 20, 2005 najs, bra att du tog dig tid och lade upp ett exempel (även som sagt inte kvalitén är den bästa =) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munthe Posted November 21, 2005 Share Posted November 21, 2005 Effekten brukar kallas "instant sex". Jag använde Arri 235 mycket på min första långfilm. I grund och botten en modifierad IIC. Låter nåt in i helvete högt (vi snackar borrmaskin). 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts