Gå till innehåll

Komprimera till webben?


frehåk

Recommended Posts

Tjena!

Har gjort en film på 30 sek. Den ligger på 112 mb okomprimerad alltså direkt nersparad från premiere till hårddisken. Vilket format ska jag spara der den i från premiere för att den ska vara lämplig (lagom filstorlek) att se på webben?

Eller ska jag komprimera den filen jag har på hårddisken (112mb)?

/F.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Skaffa QuickTime Player gratis - om ni inte har den redan...den kommer med iTunes till PC.

 

Ett nummer som förvandlar QT-player till QT PRO kostar några hundringar - detta nummer finns också att finna på annat sätt ;-)

 

När ni har QuickTime Pro så blir erat liv enklare och ni blir lyckligare. Nu kan ni tillverka nästan vilka filer ni vill...alla möjliga och omöjliga format...bl.a. mpeg4 som är framtidens format - helt överlägset allt annat som finns. Det är ett ISO-format. ALLA spelare (även Real) kan spela detta format...utom Bill Gates Windows MediaPlayer. Skit i Bill - han hänger inte riktigt med i utvecklingen :-D.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

jag använder Sorenson video3 och QDesign Music 2. Har kommit fram till att de är bra. Går att streama. Dessutom kan de som har äldre versioner av QuickTime se filmen. mp4 är ganska nytt i QuickTime. Min tanke här är att fånga så många tittare som möjligt, men är kvaliten viktigare är mp4 bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=coffe]Jag prövade att exportera en film med QT pro fick den från 2Gb till 17Mb men inget ljud och dålig kvalite, gjorde jag nåt fel vid exporteringen?[/citat]

 

Packar man 2Gb till 17 Mb så blir det som det blir...liksom...det KAN inte bli bra. Att ljudet inte kom med är dock något "fel" som hänt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=coffe]Jag prövade att exportera en film med QT pro fick den från 2Gb till 17Mb men inget ljud och dålig kvalite, gjorde jag nåt fel vid exporteringen?[/citat]

 

2GB -> 17MB, är ju mindre än 1% av ursprungsfilens storlek!!!!! När du exporterar så gå in i Exportera -> Alternativ. Se till att rutorna för både bild och ljud är markerade. Gå in under varje meny, både bild och ljud och förändra det du vill förändra. Se till att du använder dig av H.264 som komprimeringstyp.

 

Jag skulle tro att det du gjorde fel ang. storleken var att du valde (x) Begränsa till ___ kbit/s i rutan Datahastighet under alternativen för bild och sen missa trycka in sista siffran du tänkt dig. Exempel kanske 110kbit/s i stället för 1100kbit/s. Bara en tanke, behöver ju inte varit det. Men det låter som det.

 

Ang ljudet så se till att du kryssat för båda rutorna för bild och ljud. Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Om jag har förstått allt rätt som jag läst här på forumet så skall även QT PRO 7 kunna komprimera till Mpeg4, men hur gör man då? Hittar inte valet i Premiere 1.5, har köpt och installerat QT Pro 7. Det enda jag får ut är .mov filer?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Tippler]Om jag har förstått allt rätt som jag läst här på forumet så skall även QT PRO 7 kunna komprimera till Mpeg4, men hur gör man då? Hittar inte valet i Premiere 1.5, har köpt och installerat QT Pro 7. Det enda jag får ut är .mov filer?[/citat]

 

Ladda in .mov i Quicktime Player och göra Save As... borde fungera iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä, gick inge bra, vart inga andra val än movie.

 

Gjorde mpeg4 film ochså och den blev bra storlek på, dock så klarar Windows Media Playern inte av att visa den, någon som vet vilken codec man skall ha?

 

Filmen är gjord i Premiere 1.5 där jag har valt Microsoft AVI som filetype och sedan XviD MPEG-4 Codec som Compressor. Vad behövs för att tex en Windows Media Player skall fixa det?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Tippler]Nä, gick inge bra, vart inga andra val än movie.

 

Gjorde mpeg4 film ochså och den blev bra storlek på, dock så klarar Windows Media Playern inte av att visa den, någon som vet vilken codec man skall ha?

 

Filmen är gjord i Premiere 1.5 där jag har valt Microsoft AVI som filetype och sedan XviD MPEG-4 Codec som Compressor. Vad behövs för att tex en Windows Media Player skall fixa det?[/citat]

 

Sorry Arkiv->Exportera... i Quicktime Player skulle det vara såklart! Provade precis att exportera en .mov-film kodad med Sörensen 3 till MPEG-4 Film.

 

För mig funkar det fint i Media Player. För en .mp4-film jag gjort så använde mediaspelaren ffdshow MPEG-4 Video Decoder och MatrixMixer ljud-codec för att jag hade det installerat men det finns en ffdshow ljud-codec också. Har inte fått klart för mig om nya WMP10 ska klara .mp4 standalone eller inte...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=wääuu]aha tack för svaren! jag ska nog fixa det snart.

shit jag upptäckte att jag inte varit på voodoofilm på sjukt länge! om nu det kan vara till intresse att veta[/citat]

Antecknar... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...