Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan..

jag är en kille, 14 år från Malmö som har sysslat med film i några år. Jag är väldigt intresserad och har utrustning som vanlig videokamera, dataredigering, mikrofon, ljus m.m.

Gör film på fritiden med kompisarna.

Hur gör jag om jag vill ställa upp och visa någon kortfilm på en festival? Finns det festivaler i min åldersgrupp?

Kan ingen tipsa mig lite är ni jätteschyssta!

Är inte med i någon filmklubb sådär, men... prenumererar på SFV:s tidning Filmkrets.

Känner några inom filmbranschen och på SVT.

Tack på förhand.

Postad

Tja... finns ju en del videofestivaler där alla är välkomna hur ung man än är. kika på :

http://hem.passagen.se/sfv/ Minutfilmstävling i November bl.a.

http://www.nollbudget.net

http://www.geocities.com/nollbudgetfilm/arrangorer.htm Nollbudget listar andra videovisningar.

http://www.ungfilm.nu Usel uppdatering... men har haft en ganska välorganiserad festival.

http://www.kulturhuset.stockholm.se Lava har ett videotek dit man kan skicka filmer. Visar även lite film då och då.

Tja... bara att skicka in :)

Postad

fast det kanske är lite av en grej... :)

glömde fråga.... säg att jag gör en film som heter "the action movie".

Skulle jag kunna skicka in "the action movie" till flera olika festivaler?

Postad

Tja, jag ser ingen anledning till varför du inte skulle få göra det. Enda grejer vore väl att försöka se till att de inte hålls samtidigt, det kan ju vara kul att kunna ta emot priset på plats. :)

Och nu ser jag att det här är mitt 100:e meddelande. Undrar om man får någon dyr premie för det :bire

• 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...
Postad

Satan vad unga människor det var här då, jag är 18 och trodde jag var ung. Fjorton, då gick man typ i 8an, iofs gjorde jag min första film då, en lerfilm, men ni verkar vara mer intriktade redan nu =). Började seriöst när jag var 17, och kan inte säg att det direkt varit en dålig utveckling jag haft. Nu är film det enda som gäller i mitt liv, (nästan).

Men som sagt tror jag inte åldern, egentligen spelar så stor roll för hur bra man blir, fast det är ju en fördel att börja tidigt =). Hitchcock slutade lära in sig sina tågtidtabeller när han var 35-36, så jag menar... =P. (Om jag inte minns helt fel).

Till er yngre så tycker jag bara att det är bra att ni håller på, och skit i om någon tycker ni suger, det gör vi alla i början =). Det är bara att kämpa vidare....

Postad

Tack till din uppmuntran och jag är beredd på att få ta skit, men man måste kämpa fram!

Och till er i min ålder, kul att ni finns, skulle va lite trist annars, att va yngst.

• 10 månader senare...
Postad

Kommer alltid finnas unga filmare hur skall dom annars bli gamla .. hehe..Det finns massor av festivaler.. Jag har bara vart på några men det finns grymt många.. Och sen så var det nån som gjorde en fantastisk uppfinning som heter internet oxå.. Där kan man sprida ut sin film och få feedback.. Som shakespere säger The world is your oister... Go for it.. Be crazy and make movies..

• 5 månader senare...
Postad

Ja är man ung så är man. Själv hör jag till klanen som är under 18 år.

Jag var jury i film festivalen junior i mars och jag vet att de har en tävling varje år då man får skicka in sin kortfilm. Den är för barn upp till 16 år. Fast det är olika klasser såklart. 15 åringar tävlar inte mot 6 åringar... Alla ungdomar här kan ju ställa upp nästa år.

Postad

Ja, om det är sthlm filmfestival junior du menar så har de en minutfilmstävling. Som är jättetrevlig. ´Jag hade med en film där detta året, Mad World heter den, jag hade med en i 2003 års upplaga av festivalen med, den heter Vattenpojken. (Ja, jag är den enda som har varit med 2 ggr i rad ). Har du sett någon av dessa filmerna? De är väldigt konstiga eller udda kanske man skall säga. Mycket trevlig festival iallefall, en rekomendation till alla yngre filmskapare.

Postad

Jag var på prisutdelningen i år då filmerna som hade gått vidare visades. Om din film visades då på skandia har jag sett den. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad filmerna hette med tanke på att de alla visades på rad, ca 10-15 filmer tror jag. Vad handlade din film om? Jag hade själv även skrivit ett manus men tyvärr så bangade mina skådisar så jag han inte göra klart den. Jag vet att det var en minut filmer som skulle vara med. Men de flesta var ca 3-4 min, detta irreterade mig för själv visste jag inte om att de kunde vara så långa och om jag hade gjort min film hade jag antagligen klippt den till en minut. (Hoppas du greppade nånting av allt detta pladder som står skrivet i mitt inlägg).

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...