crapboot Posted July 31, 2005 Share Posted July 31, 2005 Passar på att visa upp våran klassiker, Godmorgon Sven. Jag och killarna i Russian Production gjorde den här som slutproduktion vid Molkoms folkhögskola våren 2004. Den blev uppskattad på våran visning och på de festivaler vi skickat den till. Den ska visst visas vid Novemberfestivalen i år. Det är roligt. Det är en film om frihet, som ger vårkänslor. I huvudrollen ser vi Sven Olof Molin, den största naturbegåvningen någonsin, och en fisk. Hoppas att den ska smaka! Filen är rätt stor, 138mb och sedan är det nog Xvid. (spara som, gott folk) http://www.crapboot.se/filmer/godmorgonsven/russian_productions_godmorgon_sven.avi 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crapboot Posted August 2, 2005 Author Share Posted August 2, 2005 Mmm. Ingen som laddat ned? :( Är filen för stor tycker ni? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davio Posted August 3, 2005 Share Posted August 3, 2005 Jag har laddat ner den och sett den. För att ge mitt omdöme så ska du veta att detta är bara min åsikt, men jag tyckte den inte var så speciell men samtidigt inte dåligt. Kameran i sig själv var inte dålig, det var ingenting jag fann dåligt och det var bra rytm i filmens klippning. Dock belysningen på många ställen i filmen var dålig, ibland försvann hans ansikte i skugga och man kunde inte se. Ljudet var också lite halvdan på sina ställen, var svårt att höra vad han sade tyckte jag men sett filmer som är värre. Det som föll mest på var dramaturgin, att personen inte mötte några utmaningar eller hinder. Hela filmen kändes som en resa, där han fick fisken och han lämnade fisken. Ingenting hände direkt på vägen, och efter att ha lämnat fisken.. ärligt talat, det kändes som han inte heller utvecklades som person. Det som var enda intressant i filmen var hans skådespeleri, och hur han hanterade fisken som en nära vän. Tips hur man gör en bra berättelse, återberätta det vissentliga som det hände dig själv. Filmen hade berättats såhär "Jag fick en fisk av en granne, som jag sedan släppte ut i det fria", men en mer intressant berättelse hade varit om man hade kryddat med lite hinder som man överkommer. "Jag såg en guldfisk hos grannen, den såg så ensam ut så jag smög mig in och tog den. Grannen ropade efter mig och jag blev jagad ut ur huset, men jag var fast besluten att släppa lös fisken i det fria..." 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted August 10, 2005 Share Posted August 10, 2005 Jag tycker att filmen var bra - ljudet var bra (lät naturligt), fotot var snyggt, skådespeleriet var bra, musiken passade in = filmen var bra :) Jag hade inga svårigheter att höra vad han sade (men jag är ganska van med värmländskan ;)) Cool film! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crapboot Posted August 18, 2005 Author Share Posted August 18, 2005 Tackar tackar! Vårat mål var att göra en mysig, fin och glad film. Som man mådde fin fint av. Tack för era synpunkter. Riktigt kul att folk tar sig tid och laddar ned den. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BA2 Posted August 18, 2005 Share Posted August 18, 2005 Den är helt klart skön, med sina fina musik och tyska och ryska radioteater. :P Har jag rätt när jag säger att ni sträckte ut bilden för att få cinemascope? Det ser förjävligt ut iaf, då är det bättre att klippa av bilden senare. Och ja, man ska vara medveten om vilket format man väljer redan i början. Det hände inte så mycket, men är man beredd att acceptera det så fungerar det helt klart. Vissa filmer har inga direkta konflikter. Dock så kunde man kortat ner t ex bussresan och lite andra saker. Den skulle gott kunna kortas ner till en 14-15 min och ändå vara lika mysig. Nu, lite frågor. ;) Vad sprang ni med i skogen för att få det så stadigt? Padlade någon i rivern i den sista scenen med en kamera? Bar ni med er den jäkla dörren och fasaden överallt? Och vad fan handlade filmen om egentligen? :P Btw, om ni vill läsa ett manus om frihet så kan ni ju alltid kolla in A Nights Pkay. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
borta Posted August 19, 2005 Share Posted August 19, 2005 Tyckte det var schysst på alla sätt. Håller inte med om det där som sades att det borde varit en massa hinder med i filmen o att vissa scener skulle kortas o så, tyckte det var skönt att filmen bara är lugn o soft och att saker tog sin tid. Mysig o trevlig film, mer sådant! :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crapboot Posted September 11, 2005 Author Share Posted September 11, 2005 Haha, det är roligt att många tycker så olika om filmen. Vi skulle egentligen vilja klippa ned filmen lite, försöka få den smidigare. Men ändå är vi rätt nöjda med tempot och resultatet som det är. Skulle ju bli en mys-film. Nu till frågorna! Vad sprang ni med i skogen för att få det så stadigt? Vi sprang inte, utan körde bil. Sven fick springa längs en väg i skogen. Padlade någon i rivern i den sista scenen med en kamera? Vi padlade ut med en kanot, om jag inte minns fel. Hade även tillgång till en båt! För den scenen spelades in i en liten vik, till en större sjö. Bar ni med er den jäkla dörren och fasaden överallt? Nej inte överallt, men dörren hängde med bakom en kärra i typ 20 mil, sen ut på en båt också. :) Och vad fan handlade filmen om egentligen? :P Frihet. En man som mot sin vilja får ta hand om en fisk och hur de bygger upp en vänskap och att Sven förstår att fisken vill ha frihet och att han hjälper Rebecka Ruben med det. Kan man nog säga. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krockis Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Okej, vi kan börja med att språket i nyhetsinslaget till er produktionsbolag är bosniska/serbiska/kroatiska och absolut INTE ryska. Kan ju i alla fall ha rätt språk eller detta kanske var meningen bara för det "låter" likadant? Sen så tycker jag att ni har en bra grundidé, bra skådespel, snyggt foto mellanåt men allt faller på det ni gör sen med det. Gillar scenen när han sitter vi middagsbordet i början men jag blev besviken för filmen förmedlar ingenting till mig i slutet. Den väcker liksom inga känslor. Om vi prata amatörfilm så är det en lyxig förpackning med massor av potential men med ett intetsägande innehåll. Ni saknar helt konflikt, hinder och allt vad dramaturgi handlar om och det resulterar bara i en svagt sammanlänkad massa. Jag ser att ni har potential att göra det bra men ni måste jobba mer med manus. Vad är budskapet? Vad vi vill förmedla? osv. osv. Ps. Det kan låta hårt och som att jag rådissar eran rulle men jag är bara ärlig. Jag vill också höra hård kritik när jag gör film. Det får iallafall mig att utvecklas. Ds. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asterix Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Det jag reagerade på var hur han behandlade guldfisken, att han bara tog upp och bar runt på den, är inte det djurplågeri? Jag tyckte det såg ut som om han bara stoppade ner fisken i fickan. Han kunde väl åtminstone ha tagit något att förvara fisken i under resan? Annars tyckte jag filmen var ok, lite skakig kamera emellanåt. Sedan håller jag med om vad ni andra har skrivit. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puss Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 Jag gillade "Godmorgon Sven". Det var en himla trevlig saga med rolig dialog, som klarade sig alldeles utmärkt en konflikt. Jag tycker dock att det skulle varit nice om man fått se vänskapsbandet mellan Sven och Rebecka växa lite starkare innan han skickade hen i sjön. Jag tänker inte kommentera det tekniska för jag kan ingenting om sånt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael_hs Posted January 31, 2006 Share Posted January 31, 2006 Det mesta är sagt... Bra film med många snygga detaljer, men som gärna kunde ha låtit oss få reda på lite mer om karaktären. Behöver inte nödvändigtvis vara "konflikt", även om det är det billigaste (och oftast effektivt) sättet att gripa en publik, men något mer som skulle ge filmen t.ex. mer symbolisk mening. En guldfisk, guld, värdefullt, något man släpper iväg till slut, kill your darlings? osv osv. Vad vet jag. Summa sumaris: jättebra film, tyckte musiken var riktigt skön, men vissa saker kunde varit bättre. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Disco Volante Posted February 1, 2006 Share Posted February 1, 2006 Riktigt skön film! Mycket bra jobbat! :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts