Jump to content

En liten´idé

Gate13

Recommended Posts

Satt på tåget idag och läste tidningen, fick då en ganska bra idé som man kunde göra ett manus av.

En ung man har just släppts ut från ett psykhem på prov, då läkarna befarade att han är frisk. Väll ute från psykhemmet sätter han sig på tåget och åker utan något mål. Hans mål är att fixa en plats att bo på och en inkomstkälla så han kan anpassa sig. Plötsligt läser han en artikel där det står att Veckans Nyhet/Tips belönas med en viss summa pengar.

Killen ser det som en möjlighet att tjäna ihop lite pengar och skickar in lite smånyheter utan att resultat.

Besviken och ledsen söker han jobb på en mack, där han träffar en tjej redan första dagen och förför henne. Första problemet var löst, att hitta en lägenhet.

En dag när han jobbar nattskift blir han rånad av två maskerade män, mannen varken gråter eller blir rädd, utan tackar rånarna. Det första han gör är att skicka videokasseten till tidningen och till nyheterna.

Han får pengar för veckans nyhet, samtidigt som han får sparken av sin chef då han sett på videobandet i efterhand att han var glad under rånet.

Den unge mannen går vidare utan att bry sig om att han har fått sparken och startar en rån-odyssé. Han börjar råna butiker med kameror så han kan ta med sig banden och skicka in dem till olika mediakällor och tjäna pengar, på ett ärligt sätt enligt honom.

Kommentera och kom gärna med idéer :]

Kul idé. Vad jag tror du bör göra är bestämma dig för vad det egentligen handlar om. Handlar det om att killen ska skaffa lägenhet och bostad som du säger i början? (rätt trist mål i en film om jag får säga vad jag tycker) Eller handlar det om hur han ska lyckas råna banker och tipsa media, utan att själv bli gripen för rånen? Lite olika vinklar här. Den senare låter mer spännande (enligt mig).

Andra små funderingar. Vad gör han med pengarna han snor från bankerna? Inser han att det är ett mycket bättre sätt att bli rik på, än att tipsa media? Eller vill han helt enkelt bli kändis via media och struntar i pengarna - leker robin hood och ger pengarna till välgörenhet? För att sedan gäcka polisen när han tar sig an fler och fler banker? Är han duktig på detta eller åker han fast?

Bara lite funderinga som sagt.. skulle vara kul att höra mer. Rolig idé.

Som sagt det var en liten idé, kommer att spinna vidare på den, eftersom jag tyckte den va skön.

Så Sandra oroa dig inte, det kommer mer och jag ska hålla er informerade, några andra tips till själva handlingen, bi handlingar osv?

• 4 months later...

Har du glömt den här tråden, Diktator? Vi andra är ju nyfikna på hur det går för dig! Bra idé, enligt min åsikt. Givetvis ska killens mål i längden inte vara att skaffa lägenhet, utan kanske att genomföra mer och mer spektakulära kupper.

TV-bolaget han sänder nyheterna till får antagligen ensamrätt på de exklusiva inslagen med hans egna videoupptagningar och han blir på så vis en viktig "uppmärksamhetsinkomstkälla", vilket leder till att bolaget ser det som viktigt att beskydda honom från polisen. Filmen kan bli någon sorts blandning mellan en skärskådning av det mörka mänskliga psyket och den smutsiga mediebranschen. Bara ett förslag.

• 2 years later...

Har prioriterat andra filmer nuförtiden, men idéerna finns kvar. Dock finns inte tiden för att utveckla ett fullständigt manus. Om någon som är intresserad utav ett sammarbete och utveckla det här manuset så är jag tacksam.

Idén verkar har fångat er och jag tror det blir en annorlunda film än vad som visas nuförtiden.

Några andra idéer är att alltind ska utspela sig ett par decennier bakåt i tiden och istället för att han släpps från något psykhem så släpps han efter att han har genomgått en operation för att vissa psykiska störningar ska släppa. Lobotomi.

Jag har även målat upp en polis/kommisarie som ska va hack i hälarna på honom. En typ som Kojak typ.

Tror att hela retro känslan skulle piffa upp hela idén.

:]

Min personliga åsikt är att "Retro" perspektivet skulle förstöra idén som är bra om den spelas i nutid. Ur producent perspektivet måste ett 100% färdigt manus finnas annars är det bara en flummig idé som du inte kan hävda upphovsrätt på.

Jag tror det skulle bli skitcoolt om den utspelade sig på typ 60/70 talet. Ända problemet där är väl att det fanns väl inte så mycket övervakningskameror på den tiden? Men det går ju att lösa.

Om det utspelades i nutid skulle det kunna bli intressant kritik på övervakningssamhället. Spec med FRA lagen och allt som satt igång nu.

Säg att han planerar ett bombdåd över internet. Sedan ringer han nån TV kanal och tipsar om att FRA's råstyrka kommer slå till när som helst;)

Slänger bara ur mig lite tankar som kommer upp medans jag skriver^^

Diktator.

Kul idé!

Men allt faller tyvärr på att det inte finns något att vinna för mannen. Av tre skäl:

1. Han lär tjäna mer på rånen, än vinstpengarna.

2. Att visa upp sig själv som rånare (oavsett maskering) för offentligheten ökar bara risken till en olönsam grad.

3. Han kanske vinner priset för veckans nyhet en gång, realistiskt. En rånad butik är inte så kul, och speciellt inte flera gånger.

Men det är en kul idé som sagt. Fortsätt spåna. Utgångsläget med en man som släpps ut från psyket och inte har något speciellt mål, är spännande. Går att göra mycket av.

Raffe:

Har också tänkt på din första punkt att han lär tjäna mer pengar på sina offer och rån MEN som jag skrev i tidigare inlägg. Han ska ha genomgått lobotomi, av det jag läst iallafall så förändrades människor sjukt mycket.

Att det inte fanns lika mycket kameror som då kanske det går att lösa.

Usarpe89:

Håller med att frågan just nu om FRA är väldigt stor och kunde lika gärna utspela sig idag. Samt att det ger filmen fler möjligheter att gå runt vissa saker.

FAST om man fick lite retrokänsla som 70 tal skulle kunna bli mörkare, samtidigt att Lobotomi var en samhällsfråga på den då. De opererade hejvilt upp i Norrland på 60-70 talet om jag inte misstar mig.

Tror som sagt att man kan få ut mycket ur idén, bara klämma tvättsvampen så kommer skiten ut.

Vill du ha någon som helst trovärdighet hos en äldre filmpublik så var försiktigt att lägga en handling så långt tillbaka i tiden. På den tiden var det otänkbart och politiskt helt ute med sånt som vi idag är vana vid i vårt samhälle. Videoövervakning på en mack på 60-70talet? ?

På den tiden fanns 2 TV kanaler! Köpte de nyheter? Butiker och Banker med kameror???

Historien är bra också utan lobotomi. Huvudpersonen behöver bara vara "lite" störd. Betona psykiska problem hos omgivningen istället..

Ponera då att du låter honom inte råna stället, utan helt enkelt låtsas som att han gör det men utföra något fränt trick istället. Fortfarande en huvudnyhet, men han skulle inte bli haffad eftersom han inte utför något direkt rån. Bara lite fräckt sisådär.

Ponera då att du låter honom inte råna stället, utan helt enkelt låtsas som att han gör det men utföra något fränt trick istället. Fortfarande en huvudnyhet, men han skulle inte bli haffad eftersom han inte utför något direkt rån. Bara lite fräckt sisådär.

Kul idé, men jag har hört att man inte får göra practical jokes på banker som antyder rån.

Man får inte komma in på en bank iklädd rånarluva. Man får inte gå in på en bank, hålla upp ett smörgåsrån, och säga "Det här är ett rån".

Fast man kan förmoda att straffet är mildare än vid ett riktigt rån.

Nej, det är klart. Precis som att man inte får vifta leksakspistoler på allmänna platser(vilket jag fick veta från dussintalet brutala polisgubbar från Södertörns polisdistrikt i våras). Men sen borde ju protagonisten vara lite kriminell också, annars får du en halv Spiderman/Supermanripoff på händerna där protagonisten jämt har exklusiva foton från sig själv.

Riktigt kul idé! Frågan är bara hur man utvecklar idén till historia som skulle hålla en

hel film. En tanke skulle kunna vara att göra det till en rom-com.

Något i stil med:

Benny, en manodepressiv, tvångsneurotisk 20+, lever för en sak i livet, hans bästa vän, Mr Prozac. Trots att han befinner sig på gränsen till sammanbrott lyckas han dock lura till sig ett jobb på en mack. Macken blir rånad och Benny ler under hela rånet.

Han skickar videon av rånet till en tidning, för att få lite nyhetspengar. Istället blir den stora nyheten att han rånas under pistolhot - OCH LER. Plötsligt blir han lokalkändis över en natt.

Josefin, en medarbetare på macken som också går på Prozac, blir imponerad och småkär - och Benny mår bättre än någonsin. De bägge slår sig samman och de kan inte få nog. De bägge gör allt för att komma i nyheterna - simmar till Danmark, protesterar nakna mot FRA, kastar paj på Christer Fuglesang.

Och det fungerar. De är ständigt i nyheterna. Och deras romans blomstar. Och plötsligt börjar de bli kändisar på rikigt, blir kända som Nyhetsparet. De blir bjudna till premiärer, minglar med kändisar (som, visar det sig, är precis lika galna som dem). Josefin blir avundsjuk på Agneta Sjödin som flirtar med Benny.

Men det räcker inte. De måste hela tiden ha mer för att hålla sina inre demoner borta och Prozacdosen nere. När kameraljuset börjar slockna inser Benny att han måste göra något desperat. Josefin vill inte ha något med detta att göra. Benny RÅNAR dock en bank, och ler hela tiden. Han hamnar åter i strålkastarljuset, fast på sämsta tänkbara sätt.

Den här gången börjar pressen rota i deras förflutna, och tar reda på deras mentala problem. Josefin orkar inte längre, ser Benny som lögnare och extremt kändisk*t och lämnar honom.

Nu, med paparazzis som jagar varenda steg de tar måste han övertyga Josefin om att han insett sina misstag, och vinna henne tillbaka. Men det går inte, den ständiga bevakningen gör att Josefin drar sig undan, och han kan inte nå henne.

I ren desperation klättrar Benny upp för Turning Torso, all media är där, det hela sänds i direktsändning, alla fruktar att han ska ramla ner. Han lyckas dock ta sig till toppen, där han rullar han ut en text: Josefin, du är Prozacen i mitt liv!

Polis hämtar ner honom i helikopter.

På marken väntar Josefin på honom. Inför TV-kameror och fotoblixtar, smask, smask. Stråkar och violiner.

FADE OUT

Argh, lite lagom smörigt, lite idéer bara.

Lycka till med skrivandet, hoppas du hittar tiden att jobba med det!

/M

Riktigt kul idé! Frågan är bara hur man utvecklar idén till historia som skulle hålla en

hel film. En tanke skulle kunna vara att göra det till en rom-com.

Något i stil med:

Benny, en manodepressiv, tvångsneurotisk 20+, lever för en sak i livet, hans bästa vän, Mr Prozac. Trots att han befinner sig på gränsen till sammanbrott lyckas han dock lura till sig ett jobb på en mack. Macken blir rånad och Benny ler under hela rånet.

Han skickar videon av rånet till en tidning, för att få lite nyhetspengar. Istället blir den stora nyheten att han rånas under pistolhot - OCH LER. Plötsligt blir han lokalkändis över en natt.

Josefin, en medarbetare på macken som också går på Prozac, blir imponerad och småkär - och Benny mår bättre än någonsin. De bägge slår sig samman och de kan inte få nog. De bägge gör allt för att komma i nyheterna - simmar till Danmark, protesterar nakna mot FRA, kastar paj på Christer Fuglesang.

Och det fungerar. De är ständigt i nyheterna. Och deras romans blomstar. Och plötsligt börjar de bli kändisar på rikigt, blir kända som Nyhetsparet. De blir bjudna till premiärer, minglar med kändisar (som, visar det sig, är precis lika galna som dem). Josefin blir avundsjuk på Agneta Sjödin som flirtar med Benny.

Men det räcker inte. De måste hela tiden ha mer för att hålla sina inre demoner borta och Prozacdosen nere. När kameraljuset börjar slockna inser Benny att han måste göra något desperat. Josefin vill inte ha något med detta att göra. Benny RÅNAR dock en bank, och ler hela tiden. Han hamnar åter i strålkastarljuset, fast på sämsta tänkbara sätt.

Den här gången börjar pressen rota i deras förflutna, och tar reda på deras mentala problem. Josefin orkar inte längre, ser Benny som lögnare och extremt kändisk*t och lämnar honom.

Nu, med paparazzis som jagar varenda steg de tar måste han övertyga Josefin om att han insett sina misstag, och vinna henne tillbaka. Men det går inte, den ständiga bevakningen gör att Josefin drar sig undan, och han kan inte nå henne.

I ren desperation klättrar Benny upp för Turning Torso, all media är där, det hela sänds i direktsändning, alla fruktar att han ska ramla ner. Han lyckas dock ta sig till toppen, där han rullar han ut en text: Josefin, du är Prozacen i mitt liv!

Polis hämtar ner honom i helikopter.

På marken väntar Josefin på honom. Inför TV-kameror och fotoblixtar, smask, smask. Stråkar och violiner.

FADE OUT

Argh, lite lagom smörigt, lite idéer bara.

Lycka till med skrivandet, hoppas du hittar tiden att jobba med det!

/M

om man ser det hela ur den synvinklen så skulle jag nog inte se den filmen

------------------------------------------------------------------------------------

man kan ju göra den i 2 delar som 2 filmer att han kommer ut. letar jobb o.s.v. och filmen slutar med att han får jobb på macken.

i nästa film blir macken rånad och han släljer filmen o.s.v.

det skulle nog kuna bli en bra action/komedi