Wallin Postad 16 juli 2005 Postad 16 juli 2005 Visste inte om jag skulle posta i specialeffekts-forumet eller här, någon trevlig moderator får ta hand om tråden om den inte passar.. Frågan är alltså simpel, vad gör en karaktär läskig rent fysiskt? Kattögon, spetsiga tänder, blomkålsöron? Något speciellt i beteendet man ska tänka på när man vill göra en läskig karaktär? Kom med egna synpunkter och berätta vad ni skulle tycka var läskigt! Det här kan ju bli den läskigaste tråden någonsin.. om inte annat så för att ordet läskigt redan nämnts fem gånger.. 0 Citera
Broman Postad 16 juli 2005 Postad 16 juli 2005 Till att börja med så måste ju stämmningen i scenen vara "läslig". Annars ser det ju bara töntigt ut om det hoppar fram en galning med "blomkålsöron",tex. 0 Citera
Santafantasma Postad 16 juli 2005 Postad 16 juli 2005 håller med inlägg ovan, stämmningen i scenen...men förutom det då, har du sett The Machinist med Christian Bale, annnars så kolla den! Jag tycker iaf att han är riktigt "läskig" i den filmen....plus att det är en jäkligt skön stämmning i hela filmen, plus att filmen är svinbra!!!;) 0 Citera
Wallin Postad 16 juli 2005 Författare Postad 16 juli 2005 Aight, ska kolla in den filmen. Ni tror alltså inte på överraskningmomentet, att man snabbt ska gå från en lugn, kanske intim, scen till en chockscen? 0 Citera
TDA Postad 17 juli 2005 Postad 17 juli 2005 Personligen tycker jag det är läskigt när man med små medel ändrar i det mänskliga. Tex som de japanska spökflickorna knyckiga gång. De är mänskliga men blir helt avhumaniserade av gången och hastigheten. Även i Sin City tycker jag Elijah Woods karaktär blir obehaglig just på grund av hans rörelsemönster. Samma sak med skurken Bob i Twin Peaks. Fast det kanske bara är jag... 0 Citera
Broman Postad 17 juli 2005 Postad 17 juli 2005 Nåt som däremot inte är läskigt är i the grudge när den där knatte-spöket går omkring och jamar hela tiden. Skrattretande... 0 Citera
Black Star Postad 17 juli 2005 Postad 17 juli 2005 Skulle gärna se the grudge och få ett gott skratt 0 Citera
gorse Postad 18 juli 2005 Postad 18 juli 2005 Det enda som gör en karaktär (och inte särkillt mycket annat) riktigt läskig är presentationen. Sen spelar det ingen roll om de har huggtänder eller spetsiga öron. Den tiden man kunde skrämma barn med hörntänder är förbi. Hanibal Lecter har varken vassa hörntänder eller spetsiga öron och det är den karaktär som åtminsone jag tycker är den särklass läskigaste karatären i film. Exakt hur presentationen skall göra är jag mindre säker på, men en bra start är en gärning. Om en man springer in i scenen och klappar en hund och nästa man som kommer in i scenen brutalt sparkar hunden så har man presenterat den andre mannen som elak till kontrast till den snälle. Men man får inte ta bort den snälle, för då blir inte den andre elak eftersom då skulle hunden kunna vara enbart folkilsken. Man kan förstärka effekten genom att låta den snälle ha ljusa kläder medan den elaka har mörka kläder. Detta listade man ut redan på stumfilmens tid. En "likare" i scenen ovan, tex en flicka som reagerar som publiken förväntas göra, dvs bli skärrad och upprörd över den elaka mannens tilltag förstärker den elake mannens drag. Ett subtilt ljud när den elaka mannen är i bild förstärket ytterligare den elaka mannen. Tex hörs ett dovt motorljud var gång Hanibal Lecter syns i bild eller handlingen befinner sig i hans närmiljö. Lite senare kan man hitta på fler drag till karaktären som förstärker hans elakhet, och till sist innan man kastar in konflikten så är den elake mannen mycket elak i publikens ögon. 0 Citera
Lasse_laser Postad 18 juli 2005 Postad 18 juli 2005 [citat=TDA]Personligen tycker jag det är läskigt när man med små medel ändrar i det mänskliga. Tex som de japanska spökflickorna knyckiga gång. De är mänskliga men blir helt avhumaniserade av gången och hastigheten. Även i Sin City tycker jag Elijah Woods karaktär blir obehaglig just på grund av hans rörelsemönster. Samma sak med skurken Bob i Twin Peaks. Fast det kanske bara är jag...[/citat] Elijahs roll är ganska läskig på så sätt. Det har med vad Gorse säger om presentationen tycker jag också. Man behöver inte se "freakad" ut för att skrämma någon. Elijah presenteras ganska skrämmande också. 0 Citera
e93mw Postad 18 juli 2005 Postad 18 juli 2005 [citat=TDA]Personligen tycker jag det är läskigt när man med små medel ändrar i det mänskliga. Tex som de japanska spökflickorna knyckiga gång. De är mänskliga men blir helt avhumaniserade av gången och hastigheten. Även i Sin City tycker jag Elijah Woods karaktär blir obehaglig just på grund av hans rörelsemönster. Samma sak med skurken Bob i Twin Peaks. Fast det kanske bara är jag...[/citat] Nej, det är verkligen inte bara du! Jag har funderat i precis de här banorna själv. Det är som om någonting djupt, djupt nere i reptilhjärnan vaknar till liv när vi upplever dessa karaktärer. Faktum är att en av mina favoritscener från Twin peaks är när Bob kommer krypande mot Lara Palmers kusin som sitter stel av skräck i en soffa. Jag mår illa bara jag tänker på det. En annan höjdarscen från "A tale of two sisters" är när mamman dyker upp för första gången. Där kan man snacka ryckiga rörelser! 0 Citera
Black Star Postad 18 juli 2005 Postad 18 juli 2005 [citat=Wallin]Visste inte om jag skulle posta i specialeffekts-forumet eller här, någon trevlig moderator får ta hand om tråden om den inte passar.. Frågan är alltså simpel, vad gör en karaktär läskig rent fysiskt? Kattögon, spetsiga tänder, blomkålsöron? Något speciellt i beteendet man ska tänka på när man vill göra en läskig karaktär? Kom med egna synpunkter och berätta vad ni skulle tycka var läskigt! Det här kan ju bli den läskigaste tråden någonsin.. om inte annat så för att ordet läskigt redan nämnts fem gånger..[/citat] Det som gör karaktären läskig är inte utsendet utan hur personen beter sig...:o 0 Citera
Gate13 Postad 19 juli 2005 Postad 19 juli 2005 Personligen tycker jag att om den "läskiga" personen ser ut som en helt vanlig kille fast mördar folk på ett omänskligt sätt är läskigt. Det ovanliga i det vanliga är läskigt enligt mitt tycke. Gorse sa ett exempel att dem onda hade mörka kläder och och dem snälla hade ljusa. Jag skulle tycka det skulle tex vara mer bissart om båda hade ljusa kläder och utan förvarningar så dödar den ena den andra. Sedan följer man personen under hela filmen, och ju mer filmen gå så blir han mer läskig eftersom man får reda på vem han är egentligen. Och grande finale skulle vara om det visade sig endå till slut att han endå inte va en ond grabb. Någon som itne fattade? 0 Citera
TDA Postad 19 juli 2005 Postad 19 juli 2005 [citat=e93mw][citat=TDA]Personligen tycker jag det är läskigt när man med små medel ändrar i det mänskliga. Tex som de japanska spökflickorna knyckiga gång. De är mänskliga men blir helt avhumaniserade av gången och hastigheten. Även i Sin City tycker jag Elijah Woods karaktär blir obehaglig just på grund av hans rörelsemönster. Samma sak med skurken Bob i Twin Peaks. Fast det kanske bara är jag...[/citat] Nej, det är verkligen inte bara du! Jag har funderat i precis de här banorna själv. Det är som om någonting djupt, djupt nere i reptilhjärnan vaknar till liv när vi upplever dessa karaktärer. Faktum är att en av mina favoritscener från Twin peaks är när Bob kommer krypande mot Lara Palmers kusin som sitter stel av skräck i en soffa. Jag mår illa bara jag tänker på det. En annan höjdarscen från "A tale of two sisters" är när mamman dyker upp för första gången. Där kan man snacka ryckiga rörelser![/citat] Precis den scenen från Twin Peaks jag tänkte på. Den har förföljt mig sen jag såg den första gången. Nu kom jag även att tänka på en scen i Jurtjyrkogården. Mamman har en mardröm om sin skelettsjuka syster som jagar henne...usch 0 Citera
Jimmy_p Postad 20 juli 2005 Postad 20 juli 2005 Jag instämmer med "Gorse". I sin spets har utseendet på den "läskiga" mannen ingen betydelse alls. En vanlig fin Svensson-pappa som är mördare är minst lika läskig som en ful smutsig mördare. (om inte mer) Allt handlar om presentationen och allt runt omkring. Hur filmen i sin helhet bygger upp läskigheten hos den här människan. Det som möjligtvis har med utseendet att göra är hur pass trovärdig karaktären är. Hur skådespelaren går in i sin roll. Gör han det realistiskt? Ju närmre verkligheten vi kommer med den här karaktären ju mer läskig blir han. 0 Citera
Black Star Postad 20 juli 2005 Postad 20 juli 2005 Omjivningen är också en viktig sak för att göra en person läskig. Tillexelmepel så blir det mycket läskigare om man ser att mödaren skrattar åt sina brutalt mördade offer än att han är på en biograf och skrattar åt en komedi film... 0 Citera
Black Star Postad 20 juli 2005 Postad 20 juli 2005 Kom att tänka på att ljussättningen och rekvisitan är väldigt viktig också... 0 Citera
Wallin Postad 20 juli 2005 Författare Postad 20 juli 2005 [citat=Black Star]Tillexelmepel så blir det mycket läskigare om man ser att mödaren skrattar åt sina brutalt mördade offer än att han är på en biograf och skrattar åt en komedi film...[/citat] Hahaha fan vilken rolig kommentar :D 0 Citera
jacobsteel Postad 24 juli 2005 Postad 24 juli 2005 Vad gör en karaktär läskig? --- först och främst trovärdighet. Även om det är en fullständigt befängd karaktär som Jason eller Alien så måste den vara fullständigt trovärdig i situationen. (hur man sedan åstadkommer det är en annan femma... ;) ) 0 Citera
gorse Postad 24 juli 2005 Postad 24 juli 2005 [citat=jacobsteel]...först och främst trovärdighet...[/citat]Och trovärdigt blir det med rätt presentation. Fast så är det väl egentligen med alla grejor på film. Med risk att upprepa mig som en papegoja, så är det inte en tillfällighet man har en sorts mall för hur man bygger upp en historia på film sk dramaturgi. Fast det är kanske inte så skitenkelt att följa alla trixen för att göra en figur skitläskig. Jag har tänkt mycket i dessa banor eftersom mitt eviga dagdrömsprojekt handlar just om att göra en person SKIT-LÄSKIG. Jag inser alltmer att min figur kommer antagligen inte nå toppkurvan av läskighet föränn filmen är slut. Men då j*vlar.... 0 Citera
Fresno Postad 3 augusti 2005 Postad 3 augusti 2005 Bra fråga - ett svar skulle kunna vara musik eller ljudeffekter. Man kan vara lite halvläbbig i sitt skådespel och få mycket hjälp på traven med nåt äckligt ljud. 0 Citera
gorse Postad 3 augusti 2005 Postad 3 augusti 2005 Nu är det ett tag sen jag var inne, men jag har hunnit med att vara en vecka på öland (de säljer b-skräck på borgholm skitbilligt föresten). Jag har hunnit med att se två filmer som kanske illustrerar denna fråga; jag såg exorsisten (skitfilm) och jag såg hide and seek på en och samma dag. Märkligt att exorsisten lyckades med konstycket att få mig att gäspa i minst trekvart och jag var på vippen att trycka eject. Hide and seek fick mina nerver att sitta utanpå skinnet så gott som hela filmen. Jag har föresten fått en ny film-idol: Dakota Fanning. Maken till unge.... Utan att spoila så måste jag säga att "skurken" var en djävligt otäck en, utan att ha varken spetsiga öron eller klyven tunga. Kolla gärna filmen, den föll mig i smaken och både filmerna kan illustrera vad som redan sagts i denna tråd. Presentation och trovärdighet kan lyfta till himmlen. 0 Citera
Apeman90 Postad 3 augusti 2005 Postad 3 augusti 2005 Gillar du henne kan du ju passa på att se "Man On Fire" rättså bra film något långtråkig. Håller med om att Exorsisten e en skitfilm. Jag skrattade faktist när jag såg den=D 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.