Gå till innehåll

Lära sig skriva dokumentärmanus?!


Adam88

Recommended Posts

Hej hej!

 

Vet att man har pratat om dokumentärmanus i en annan tråd, men har inte fått tillräckligt svar så jag startar en ny...

 

Jag hittade utskrifter häromdagen från voodoofilms filmskola, den gamla (om den har uppdaterats sen jag blev medlem)... där stod att man skrev dokumentärmanus på ett annat sätt än en spelfilm, vilket jag kan förstå...

Men då undrar jag; Hur är det där andra sättet? Hur kan jag lära mig? Något tips på nåt man kan få tag på och läsa?

Och varför finns det inte ett exempel med förklaringar på voodoofilms huvudsida?? Dokumentär genren är väl också en slags filmkonst som lika väl som spelfilm borde behandlas där... (tcyker jag) :P

 

Hade! Adam

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför inte bara koncentrera dig på vad du vill göra dokumentärfilm av? Skriv manus hur du vill. Manuset till "Dom kallar oss mods" var två sidor text. Att göra dokumentärfilm skiljer sig oftast från att göra spelfilm på det sättet att du samlar så mycket material som möjligt, och under så lång tid som möjligt, och sedan klipper det. Manuset har inte en lika betydande roll som i spelfilm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Adam, du måste vrala om vad du vill göra för typ av dokumentär - det finns många olika sätt att göra dokumentär. Berättar du inte först vad du är ute efter, så kan ingen människa på detta, eller något annat forum, hjälpa dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej okej...

Vill inte avslöja vad det är för typ av dokumentär riktigt än...

Att jag måste ha massa fakta och sådana grejer förstår jag... (Är reporter på en av Sveriges lokaltidningar)... Så sånt kan jag...

 

Jag tänkte bara om det fanns några tips på dok. manus jag kan läsa... Som någon vet att de går att få tag på...

 

Men jag fattar vad ni menar och haer ju fått en del tips ändå... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det går inte att skriva manus till en dokumentärfilm.

 

(Såvida inte du redan har allt material du behöver. T .ex. om du ska berätta om din farfar med hjälp av all gammal film som ligger på din vind.)

 

Charmen med att göra en dokumentärfilm är att möta verkligheten i nuet. Du vet inte vad som ska hända. Du vet bara vart du vill. Vad du vill berätta. Du har en idé. Idén i sig är densamma som spelfilmens. Men du vet inte hur den färdiga dokumentär-filmen kommer att se ut.

När du sedan känner att du har materialet börjar det spännande med att sortera ut, välja, rannsaka ...börja gräva fram utseendet och historien (manuset).

 

I dokumentärfilmarens värld kan ett skrivet manus bygga upp murar som bara hindrar dig att nå längre. Våga istället ta ett steg i taget mot det okända skrivna manuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Klart det går att skriva manus till en dokumentär. Det är bara att skriva ner din ide och från vilket perspektiv du hade tänkt göra filmen ifrån. Som jag har förstått det så gör man forskningar kring ämnet innan man ger sig ut på intervjuer, det kan du ha med. Då visar du även på ett sätt hur din ide skiljer sig från andra i liknande ämne. Det handlar ju om att positionera sin ide och förklara varför just du ska ha stöd (antar att du ska söka stöd hos regionala resurscentrum). Jag skulle kontakta ett regionalt resurcentrum, be de om nummer till regionala dokumentärfilmare och sen är det bara till att ringa och fråga. Som alla säkert redan har märkt, kan man inte vara blyg om man är amatörfilmskapare....ha d

Länk till kommentar
Share on other sites

Är i planeringstadiet för en dokumentärfilm just nu, dock är tidsramen extremt tight; 8 veckor undrar jag verkligen om det kan bli något vettigt utav. Känns som att utrymmet för experimentell anda är lika med noll. Tre filmer i förproduktion och en i efterproduktion... jag behöver semester! :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...