Jump to content

Xl1 eller XM2?

Anhool

Recommended Posts

Nu är det så här att jag väljer mellan en ny Canon XM2 och en begagnad XL1 och jag vill veta vad ska jag ta? Inget tjafs om att det beror på det och det och det :D. Jag har redan en rätt så bra uppfattning om båda vad dom har och sånt. Jag vill veta vilken är den bästa kameran?

Måste jag tilläga att jag inte är specielt kunnig inom området?

Hmmm, svårare att hantera? Hur menar du då?

Menar du eftersom den är större och man har den på axeln? Skulle jag anse gör det lättare att hålla den stadigt. I övrigt så är den lika enkel och har ett läge för helautomatik, om du tänkte att den bara var manuell.

En rak fråga, vilken är den bästa kameran? Lätt XL1. Varför skulle den annars sälja överhuvudtaget, när den är mer än 50% dyrare i nypris? ;)

[citat=Uppsala BildTeknik]. I övrigt så är den lika enkel och har ett läge för helautomatik, om du tänkte att den bara var manuell.

[/citat]

det är sant att det finns autofunktioner på den, men mina erfarenheter utav den är att de inte ska användas om det absolut inte fins några andra alternativ. autofokusen spelar som den vill och den fuckar upp allt. så den bör köras på manuella inställningar i så stor utsträckning som möjligt!

i övrigt håller jag med, xl1:an är en bättre kamera men jag förstår vad de menar med mer svår hanterlig, det finns ingen Lcd display på den vilket kan innebära problem om man ska filma i en knepig vinkel och inte har tillgång till scripta monitor eller annan extern monitor.

xm2:an är heller inte att underskatta, den har bra funktioner och är mindre och smidigare. men i detta valet så håller jag med om att om man kommer över en xl1:an i bra skick och i liknande pris som en ny xm2:a så skulle jag också välja xl1:an!

/bleckert

Har nån sett min rörtång?

[citat=Bleckert]......men i detta valet så håller jag med om att om man kommer över en xl1:an i bra skick och i liknande pris som en ny xm2:a så skulle jag också välja xl1:an!

/bleckert

Har nån sett min rörtång?[/citat]

Ehhrmm... Kika in på forumet för annonsering. :)

Jag ber för övrigt om ursäkt för smygreklamen på fel forum, men frågan passar så bra in! :D

Pratar du för övrig om XL1 eller XL1S? XL1S är en nyare modell, jag har aldrig filmat med en XL1 så jag vet inte om det är någon skillnad i fokuseringen mellan de 2.

ska låta det va osagt men det är möjligt att det var den äldre modellen vi använde då! den vi hade var i alla fall kassa auto funktioner på men annars var den ju grymm!

/bleckert

Har nån sett min rörtång?