Gå till innehåll

Konvertera till 16:9?


Mr Burns

Recommended Posts

Hallå!

Jag är ny på detta forum och har en fråga. Är det någon som vet om man på något sätt kan konvertera ett 4:3 matrial till 16:9 i redigeringen? Jag använder mig av Avid pro just nu, men har även tillgång till Premiere 6.

Alltså, jag redigerar ett matrial som är filmat i 4:3 och jag vill inte bara sätta svart "över och under" bilderna, utan om det finns något program eller dylikt som kan dra ut bilderna som på en riktig widescreen, utan att själva bilderna blir "feta", fel proportioner? Jag ska redigera ett extra matrial till en DVD produktion och vill ha matrialet i 16:9, då det övriga matrialet kommer att vara i det formatet.

Jag kikade runt lite på nätet lite hastigt och hittade något program som tydligen kunde göra det, men finns det något något annat sätt exempelvis om man exporterar matrialet från Avid?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Blir inte bilden oproportionell, utdragen?

Jag vill veta om det finns ett sätt där man får rätta proportioner, i widescreen. Jag vet att det enklaste sättet är att filma i 16:9, men frågan gäller om det finns ett sätt att lura programmet eller om någon kan rekommendera något konverteringsprogram. Det är gamla bilder som ska användas och de är filmade i 4:3...

Länk till kommentar
Share on other sites

Sorry, jag redigerade mitt svar innan jag läst ditt svar.

Vet du hur man ändrar aspect ratio i Avid, jag vet hur man gör i Premiere, men inte i Avid. Kan alltid leta själv, men vet du på rak arm hur man gör. Har precis börjat använda Avid så det tar en stund att hitta alla funktioner...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag måste göra är alltså: Tanka in mitt 4:3 matrial, klippa osv. Exportera filen och där göra de ändringar "dra ut bilden" 34 %, sedan importera igen i ett 16:9 projekt? Rätta mig om jag har fel.

Jag hittar inte någon funktion i Avid xpress pro 4 att öppna ett 16:9 projekt. Är det möjligt? Eller måste jag använda mitt gamla Premiere 6 för att öppna ett 16:9 projekt? Många frågor...

Länk till kommentar
Share on other sites

För att få äkta 16:9 så måste man ha filmat med en kamera med äkta 16:9, annars är letterbox eller utdraget på bredden enda möjligheten. Datorn kan ju inte veta vad som ska vara på kanterna eftersom att det inte har filmats.

Länk till kommentar
Share on other sites

Går det att byta till ett 16:9 projekt i Avid Xpress pro 4, även om det är ett 4:3, någon?

Så det du säger är att det absolut inte finns något sätt? År 2005? Om jag hade alla pengar i världen och tillgång till George Lucas postpruduction studio? Något program måste det ju finnas. Nu tjatar jag...

Länk till kommentar
Share on other sites

nja... helt hopplöst är det ju inte. Om du inte vill göra avkall på upplösning genom att klippa bort uppe och nere och om filmen bygger på stillastående kameror och om du känner någon konstnärligt begåvad och har tid så kan du/ni alltid helt enkelt måla in det som fattas på sidorna med "enkla" matte-paintings som de gjorde på den gamla goda tiden, innan 3d.

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv använder jag Pinnacle Studio 9 och där är detta skitenkelt.

Men resultatet blir lite väl pixligt. Men om det handlar om kortare snuttar kan det fungera i alla fall. Du importerar bara filmen, markerar sedan att den ska vara 16:9-format och sedan är det bara att börja redigera. Visserligen måste du också sedan använda en plugin för att töja ut bilden uppåt och neråt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nejhej du. Äkta 16:9 är det visst frågan om. Inga svarta kanter nånstans. Fast visst är det fusk på sätt och vis. Det handlar ju i princip om att zooma in 4:3-bilden i 16:9-rutan och radera lite i över- och underkant. Men på nåt annat sätt kan man ju bara inte göra - i nåt program.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=arvid]Nejhej du. Äkta 16:9 är det visst frågan om. Inga svarta kanter nånstans. Fast visst är det fusk på sätt och vis. Det handlar ju i princip om att zooma in 4:3-bilden i 16:9-rutan och radera lite i över- och underkant. Men på nåt annat sätt kan man ju bara inte göra - i nåt program.[/citat]

njaeo, man kan göra som "smart zoom"-funktionen på en del widescreenteveapprater, det vill säga stretcha bilden mer på sidorna än i mitten, helst så steglöst som möjligt. då kan funka rätt bra beroende på vad det är för bild. går att göra manuellt med lite pill, annars håller jag på att utveckla en sådan plugin till final cut. stay tuned.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vidhåller vad jag har sagt tidigare. Det funkar visst i Studio 9!

Det blir en korrekt 16:9-bild utan att det är smart-zoomat åt nåt håll. Och det fungerar alldeles utmärkt att smyga in sådana bilder i en film som i övrigt är filmad i 16:9-formatet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=arvid]Jag vidhåller vad jag har sagt tidigare.[/citat]

Håller du fast vid "Nejhej du. Äkta 16:9 är det visst frågan om" så är det ju som att kapa av taket på en Volvo till och vidhålla att det är en äkta Saab Cabriolet och inte en ombyggd Volvo...

 

4:3 kan inte bli äkta 16:9.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Förstår folks tankegångar runt det här med 16:9 - 4:3 men förstår inte riktigt vad som är så heligt med äkta 16:9. Man kan ju fånga samma område med en äkta 16:9 kamera som man kan om man filmar med 4:3 och sedan gör om det i något program. Har det något med upplösningen att göra eller vad är det viktiga med äkta?

Länk till kommentar
Share on other sites

det är upplösningen.

 

om man ska göra cinemascope 2,35:1 av en 4:3 bild måste man kasta bort ungefär hälften av bilden om man inte 1: kör äkta anamorphisk(som inte sträcker ut upp och ned utan istället klämmer in mer från sidorna), gäller inte äkta 16:9, som faktiskt ökar antalet pixlar på bredden men om man vill ha cinemascope måste man antingen ha anamorphisk eller klippa bort. eller 2: målar in det som fattas...

 

Lyxalternativet är ju fortfarande 70 mm bred film i 2,35:1 vistavision (då filmen går horisontellt genom kameran), resulterande i negativ med dimensionerna 164,5 mm x 70 mm. vet ej om det gjorts filmer i det formatet, men det låter spännande. IMAX kör med något liknande, men inte så brett som jag skulle vilja köra. Då vore det väl f*n om jag stötte på problem med upplösning. Men en sån kamera skulle bli så otymplig att ingen skulle vilja använda den, ja jag vet det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=arvid]Tack Hane! Äntligen nån som jag uppfattar vara på "min sida".[/citat]

Hehe.. Så lite så.

[citat=jmalmsten]det är upplösningen.[/citat]

Men då är väl den naturliga följdfrågan den angående att upplösningen på kameror väl varierar. Så har man en 4:3 kamera med hög upplösning som man konvertera till 16:9 borde den väl kunna vara väl så bra som en äkta 16:9 kamera med lite lägre upplösning, eller?

 

För upplösningen på kameror varierar väl? Man brukar ju få en uppgift om CCD netto eller CCD brutto. Detta är väl en indikation på upplösningen hos kameran?

Länk till kommentar
Share on other sites

Allting handlar om pixel aspect ration. Filmar du i "äkta" 16:9 får du en aspect ratio på 1.422 vilket ger dig en faktist square-upplösning på; (720*1.422)x576 = 1024x576 i PAL.

 

Däremot filmar du i 4:3 har du en pixel aspect ratio på 1.067 vilket ger dig en faktist square-upplösning på; (720*1.067)x576 = 768x576 i PAL.

 

Det som är skillnaden mellan "äkta" 16:9 och vice versa är att det filmas just som rätt aspect direkt i kameran och klipper inget av informationen. Många kameror gör just som ni diskuterat här och klipper i en 4:3 frame och zoomar för att fylla en 16:9-vy.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kom vi inte lite från ämnet? Det var ju frågan om man över huvud taget KAN göra om 4:3 till 16:9.

Se bifogad bild där 1 är originalbilden i 4:3 format.

I Studio 9, som jag använder, kan man alltså enkelt göra bilden till 16:9 men då blir den naturligtvis utdragen åt sidorna, bild 2.

För att den ska se bättre ut kan man töja ut på över- och undersidan, bild 3.

Visserligen förlorar man ju lite information, men det är smft (smällar man får ta).

4-3-16-9.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...