Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hittade ett ruskigt billigt, nytt batteri till min videokamera på ebay!

Jag la aldrig något bud för jag tyckte att det verkade "för billigt". Detta var på Ebay-Storbritanien. Är det någon som vet vilka mer avgifter som tillkommer

förutom frakten? Vad jag förstod skulle frakten kosta ca £ 10:-.

Finns det någon med erfarenhet av detta..?

Vänligen

Anders

Posted

Jag vet inte hur mycket det är från UK men köper man från USA och varans värde överstiger $50 så får man betala tull och moms. Men köper du av en privatperson brukar man alltid kunna be dem att, på paketet, skriva att det är en gåva eller att värdet på varan är mindre än det du betalat.

Jag har bara fått betala tull och moms en enda gång av de ca 50 köp jag gjort från USA.

Kolla tullverkets hemsida. Det borde stå info där.

Posted

egentligen skall man betala tull och moms på alla paket som kommer utanför EU-gränsen, men hanteringen kostar en del så små paket med ringa värde brukar passera utan åtgärd. Hur mycket värdet eller storleken är inte definierat med exakthet. Runt 50$ eller under 500 kronor verkar slinka igenom ofta. Man skall betala tull och moms på varans värde inklusive frakten. Nu kommer jag inte ihåg om man betalar moms på tullenavgiften också men det skulle inte förvåna mig. Att kryssa "gåva" skulle kunna funka, men är ingen garanti på att det slinker igenom. Står det "Bronsons jr Hi-tech video" som avsändare och innehåller fraktsedel så lär det bli moms i alla fall. När svärmor som bor i Mexico skickade en konfirmationskostym och lite presenter för ca 5000 spänn så klarade vi oss med gåvo-krysset.

Att köpa från UK kostar inget extra alls förutom frakten. bra att veta om man hittar saker på amazon då amazon UK säljer samma grejor (oftast).

Dock är frågan om tokbilliga saker på ebay är riktiga annonser. Bara på blocket finns det "tokbilliga" flång nya datorer och kameror, som jag tvivlar på att det kommer några grejor efter det man betalat.

Posted

Jag har gjort precis samma sak som du tänkte och för mig gick det vansinnigt bra. Jag skulle beställa ett batteri till min vx-2100 som i Sverige gick för 1900, jag passade sedan på att hitta ett batteri på ebay för 55£. När jag hade betalat via paypal så kom batteriet hem till mig direkt i brevlådan och allt jag behövde betala var just 55£.

Anledningen till att jag inte behövde betala tull var att han som skickade batteriet la det i ett vanligt vadderat kuvert och skickade det till mig.

För mig fungerade det smärtfritt men var noga och kolla så det är en seriös säljare.

Posted

skriva att det är en gåva

Det spelar ingen roll om det är gåva eller ej, jag har handlat mycket från USA och Asien och är värdet över 500kr så får man betala tull.

Men detta brukar oftast ske med stora paket, mindre paket slinker förbi ganska lätt.

Och Storbritannien tillhör ändå Europeiska kontinenten så det är ingen tull om du handlar därifrån, jag köpte min kamera därifrån för 10 000kr utan problem. :)

Posted

Appråpå gåva bläddade jag på tullverket för en annan tråd och hittade detta om gåvor;

"För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från någon utanför EU gäller att:

*det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och

*försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.

Om försändelsen innehåller gåvor till flera personer kan du också slippa betala tull och moms om:

*gåvorna från varje givare till varje mottagare har ett värde av högst 500 kronor och

*det klart framgår, genom t.ex. adresslappar på respektive gåva, vem som är givare och vem som är mottagare av gåvan.

"

Så gåvan kanske kan vara för hela familjen? Men det räcker kanske inte för en kamera...

Posted

Ebay är ju bra då man kan kolla feedback... har dom typ 100% feedback så är det ju inget problem.. många säljer ju kameror på löpande band och det sista dom vill ha är dålig feedback...

Men att man kan åka på tull är ju en annan sak... på ebay.co.uk finns en hel hel PAL XL2or med softa priser, men dom skickas från hong kong... Är chansen tokstor att paketet åker dit i tullen... Dom flesta har som service att skriva gift på paketet.... Men jag menar, ett sånt stort paket kanske är för frestande för tullverket.

Någon som beställt billigt från Hong Kong? Hur gick det med tullen? Fortfarande billigare än i sverige iofs...