Jump to content

Ett dialogdrivet kortfilmsmanus

Ed

Recommended Posts

Det ska vara tråkigt att åka tåg, och om någon äcklig MAN skulle fråga "varför inte prata lite?" så skulle man nog gå å sätta sig på en annan plats. För vem vill samtala med en äckelgubbe? hehe

Jo och det var ju det andra! Döp om filmen till "samtal med äckelgubbe".

Den backstoryn ser man ingenting av så

han SKULLE lika gärna kunna uppfattas som en äckelgubbe. Tycker du "På tåget hem" är bättre än "samtal med äckelgubbe"? Ok vi möts halvvägs: "Äckelgubbe på tåget",

Eller kanske "tragisk äckelgubbe åker tåg"

uppföljare: "Äckelgubben åker igen".

Blir det bra så äckelgubbe? =)

Jag tycker den är skitbra. Den skulle funka bra som en kort teaterpjäs också. Jag gillar att studenten är tyst länge, för att sedan bryta in med en klockren kommentar.

Jag gillar VO:n i slutet eftersom den får en att tänka efter, men det är ju bättre om man lyckas få samma känsla genom att visa en scen. T.ex. att kvinnan kommer till tågstationen och möts av en polisavspärrning. En polis säger att det har hänt en olycka. Sen får tittaren själv fundera på vad som har hänt. Det tråkiga är att en enscensfilm har en viss charm, så det är synd att paja det...

Synd också att en man inte får tilltala någon han inte känner på tåget utan att folk tror att han är en äckelgubbe...

• 3 months later...

Det var helt klart intressant, men något som jag tänkte på var om det verkligen känns naturligt att mannen helt plötsligt säger att han är döende till några som han knappt pratat med förut. Hade han redan från början försökt leva sin sista tid fullt ut så hade det kännts mer troligt än nu.

Bara en tanke, den kan ju diskuteras så klart.

Annars var det fin-fint ;)

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Bra manus! Jag tycker inte att det ska läggas till någon polisavspärrningsscen eller liknande i slutet, möjligen justera monologen lite. Effekten blir större om monologen kommer direkt, eventuellt efter att kvinnan börjat titta ut genom fönstret.

Detalj: i första scenen står: "Det är eftermiddag och de är på väg hem från jobb och skola. De känner inte varandra." Nu är inte jag så bra på manusskrivande (ska bli), men är det inte så att man inte ska skriva något som man inte kommer att kunna se i bild? Dvs, det kommer inte att framgå av bilden varifrån de kommer, inte heller direkt att de inte känner varann. (Det framgår ju dock sedan av dialogen).

Men gör nåt av det här!

Ursäkta men vad är det som är så great med det här manuset tycker det känns lite mycket som att någon försöker göra något djupt med bra dialoger men jag tog inte till mig något alls, fick ingen känsla för karaktärerna och vissa saker låter helt onaturliga.

"Mannen sitter och tänker. Studenten har tagit upp en snusdosa och stoppar in en stor snus." Jag får direkt en känsla av någon som inte bryr sig... otroligt opassande enligt mig.

Idéen kanske fungerar om man har bra skådespelare.. men jag ser ingen meningen med den, tyvärr.

/A.

Håller med Opus, jag känner inte att dom bryr sig om honom någon av dom. Kvinnan slänger moralkakor på honom och studenten ignorerar. Och sen känns allt så bortkastat, här har hon suttit och snackat med sjuklingen och försökt få honom på bättre tankar, sen går han och tar livet av sig (kanske). Jag känner inte att man får en payoff i slutet direkt. Och så den där klichén; "jag såg honom aldrig igen", den funkar inte för mig -Och det har ju jag klargjort i tidigare inlägg.

Smaken är som baken ... eller? ;-)

MANNEN

Fattar ni hur stor del av livet man bara slösar bort

på att göra ingenting. Sammanlagt har jag suttit

flera dygn på det här tåget. Vi skulle kunnat haft många

och långa intressanta diskussioner under den tiden.

KVINNAN

mm...Nej. Vad är det för tråkig livssyn du har?

Jag tycker det var ett riktigt schysst manus och jag tycker iden med boken var bra. Angående slutmonolgen håller jag med vad många skriver om att det skulle vara snyggt att ersätta det med en scen där kvinnan kommer till tågstationen och får höra om olyckan. Då skulle det även vara schysst om hon redan från början går på samma station och det blir som att hon är huvudpersonen, vilkets skulle vara bra, eftessom många nog identifierar sig med hennes sunda tankar om livet.

Bara en ide.

Idén med boken är bra, men det är ju bara en liten detalj.

Apropå Opus kommentar om att de inte bryr sig... Jag tror att kvinnan bryr sig? Här börjar en okänd man prata med henne. Hon ser att han inte är någon äckelgubbe :e men det är ju märkligt att börja prata sådär. Hon blir nyfiken, och när det kommer fram vad det är frågan om så vill hon hjälpa till. Klart hon blir berörd, men samtidigt är det en helt okänd hon pratar med, och vad fan kan hon göra? Hur mycket ska hon lägga sig i? Det är en sak jag gillar med det här manuset, att det ställer frågan "Vad hade du gjort i den här situationen?"

• 2 months later...

OK, nu är det dags att ta upp den här tråden igen. Jag har inte kunnat släppa det här manuset, och jag har fått tillåtelse från Ed att filma det. Jag har gjort lite ändringar i manuset, främst en inledning och ett slut som jag hoppas poängterar kvinnans dilemma. Och så har jag ändrat formuleringar i dialogen på ett sätt som jag tror gör att den flyter bättre.

Det vore kul med lite kommentarer på den här nya versionen.

tåget.PDF