Gå till innehåll

Ett dialogdrivet kortfilmsmanus


Ed

Recommended Posts

När dom bär bort båren så kommer mannen fram bakom kvinnan och säger "så enkelt blir ni inte av med mig", sen blinkar han mot kameran ;)

Kvinnan tar fram sin tidning och säger "Du, jag läser nu. Kan du gå någon annanstans?" KLIPP TILL SVART

Varför kan jag aldrig skriva ett seriöst inlägg? Jo, jag har SLS, jag dör om jag skriver seriösa inlägg. Runs in the family.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att den nya inledningen är bra, men ändå inte nödvändig. Men visst funkar den. De nya dialogändringarna är till större delen jättebra. Däremot tycker jag inte att det nya slutet blev så bra. Det säger för mycket och blir lite uppstyltat, förutsägbart. Eds ursprungliga slut var mycket mer effektivt och oväntat. Där blev man överraskad och mer paff. Den VO-monologen känns intressantare, även om den skulle behöva justeras lite. Så jag tycker att du ska ta en allvarlig funderare över slutet, vilcans. För det skulle kunna bli en väldigt bra film.

 

En detalj: ordet "rivningshus" är nog ganska ovanligt i talspråket. Antingen tycker jag att du byter ut ordet helt, eller också låter du mannen säga det, men utan att kvinnan repeterar det.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan tillägga att det här var en första kladd på slutet. Det behöver jobbas på som ni mycket riktigt anmärkt.

 

Angående polisens replik "Ja. Mycket allvarlig." så är den tagen direkt från verkligheten. Det var vid Flemingsbergs station en förmiddag när jag skulle ta pendeltåget. Då stod det en polis och såg till att ingen gick in till perrongen. När jag frågade om det hade hänt något allvarligt så sa han precis så. Han uppträdde professionellt, men det märktes att han var tagen av situationen. En medelålders man hade tagit en genväg över spåret samtidigt som ett X2000 tänkte bränna förbi stationen i 200 knyck. I den hastigheten har ett X2000 en stoppsträcka på 1750 meter och mannen var inte särskilt snabb. Det slutade inte bra, om man säger så.

 

Men nu är det naturligtvis så att verkliga händelser kan kännas overkliga på film. Jag kanske ska låta polisen vara en skärrad stationsvakt istället.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...