Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

MANNEN

Jag antar att jag skulle sitta kvar och prata. Jag tog ju initiativet till dethär skitsamtalet era otacksamma skitungar, skit på er.

 

Det var väl lite barskt?

Postad

Det var faktiskt bättre än det ursprungliga. Det var väldigt fräckt. Som tittare skulle man nog bli mer överraskad än det förutsägbara slutet som finns nu...

Postad

Jag tycker det var intressant!

 

Jag har själv funderat på hur tyst det kan vara när man åker tåg.. Alla sitter och tittar ut genom fönstret eller ser allmänt flummiga och uttråkade ut

Postad

Det ska vara tråkigt att åka tåg, och om någon äcklig MAN skulle fråga "varför inte prata lite?" så skulle man nog gå å sätta sig på en annan plats. För vem vill samtala med en äckelgubbe? hehe

Jo och det var ju det andra! Döp om filmen till "samtal med äckelgubbe".

 

Postad

Den backstoryn ser man ingenting av så

han SKULLE lika gärna kunna uppfattas som en äckelgubbe. Tycker du "På tåget hem" är bättre än "samtal med äckelgubbe"? Ok vi möts halvvägs: "Äckelgubbe på tåget",

Eller kanske "tragisk äckelgubbe åker tåg"

uppföljare: "Äckelgubben åker igen".

Blir det bra så äckelgubbe? =)

Postad

Jag tycker den är skitbra. Den skulle funka bra som en kort teaterpjäs också. Jag gillar att studenten är tyst länge, för att sedan bryta in med en klockren kommentar.

 

Jag gillar VO:n i slutet eftersom den får en att tänka efter, men det är ju bättre om man lyckas få samma känsla genom att visa en scen. T.ex. att kvinnan kommer till tågstationen och möts av en polisavspärrning. En polis säger att det har hänt en olycka. Sen får tittaren själv fundera på vad som har hänt. Det tråkiga är att en enscensfilm har en viss charm, så det är synd att paja det...

 

Synd också att en man inte får tilltala någon han inte känner på tåget utan att folk tror att han är en äckelgubbe...

Postad

Äh han var ju bara 23 år så äckelgubbe kanske var en överdrift. Sen kan man ju ha olika synpunkter på om man tycker innehållet är intressant eller inte. (jag högg direkt)

  • 3 månader senare...
Postad

Det var helt klart intressant, men något som jag tänkte på var om det verkligen känns naturligt att mannen helt plötsligt säger att han är döende till några som han knappt pratat med förut. Hade han redan från början försökt leva sin sista tid fullt ut så hade det kännts mer troligt än nu.

Bara en tanke, den kan ju diskuteras så klart.

 

Annars var det fin-fint ;)

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Postad

Bra manus! Jag tycker inte att det ska läggas till någon polisavspärrningsscen eller liknande i slutet, möjligen justera monologen lite. Effekten blir större om monologen kommer direkt, eventuellt efter att kvinnan börjat titta ut genom fönstret.

 

Detalj: i första scenen står: "Det är eftermiddag och de är på väg hem från jobb och skola. De känner inte varandra." Nu är inte jag så bra på manusskrivande (ska bli), men är det inte så att man inte ska skriva något som man inte kommer att kunna se i bild? Dvs, det kommer inte att framgå av bilden varifrån de kommer, inte heller direkt att de inte känner varann. (Det framgår ju dock sedan av dialogen).

 

Men gör nåt av det här!

Postad

Ed, jag tycker definitivt att du ska göra nåt med det här. Annars gör jag det. Allvarligt. Jag försökte skicka ett meddelande till dig här på Voodoo om det, men det verkar du inte ha läst.

Postad

Ursäkta men vad är det som är så great med det här manuset tycker det känns lite mycket som att någon försöker göra något djupt med bra dialoger men jag tog inte till mig något alls, fick ingen känsla för karaktärerna och vissa saker låter helt onaturliga.

 

"Mannen sitter och tänker. Studenten har tagit upp en snusdosa och stoppar in en stor snus." Jag får direkt en känsla av någon som inte bryr sig... otroligt opassande enligt mig.

 

Idéen kanske fungerar om man har bra skådespelare.. men jag ser ingen meningen med den, tyvärr.

 

/A.

Postad

Håller med Opus, jag känner inte att dom bryr sig om honom någon av dom. Kvinnan slänger moralkakor på honom och studenten ignorerar. Och sen känns allt så bortkastat, här har hon suttit och snackat med sjuklingen och försökt få honom på bättre tankar, sen går han och tar livet av sig (kanske). Jag känner inte att man får en payoff i slutet direkt. Och så den där klichén; "jag såg honom aldrig igen", den funkar inte för mig -Och det har ju jag klargjort i tidigare inlägg.

Smaken är som baken ... eller? ;-)

 

MANNEN

Fattar ni hur stor del av livet man bara slösar bort

på att göra ingenting. Sammanlagt har jag suttit

flera dygn på det här tåget. Vi skulle kunnat haft många

och långa intressanta diskussioner under den tiden.

 

KVINNAN

mm...Nej. Vad är det för tråkig livssyn du har?

Postad

Jag tycker det var ett riktigt schysst manus och jag tycker iden med boken var bra. Angående slutmonolgen håller jag med vad många skriver om att det skulle vara snyggt att ersätta det med en scen där kvinnan kommer till tågstationen och får höra om olyckan. Då skulle det även vara schysst om hon redan från början går på samma station och det blir som att hon är huvudpersonen, vilkets skulle vara bra, eftessom många nog identifierar sig med hennes sunda tankar om livet.

 

Bara en ide.

Postad

Idén med boken är bra, men det är ju bara en liten detalj.

 

Apropå Opus kommentar om att de inte bryr sig... Jag tror att kvinnan bryr sig? Här börjar en okänd man prata med henne. Hon ser att han inte är någon äckelgubbe :e men det är ju märkligt att börja prata sådär. Hon blir nyfiken, och när det kommer fram vad det är frågan om så vill hon hjälpa till. Klart hon blir berörd, men samtidigt är det en helt okänd hon pratar med, och vad fan kan hon göra? Hur mycket ska hon lägga sig i? Det är en sak jag gillar med det här manuset, att det ställer frågan "Vad hade du gjort i den här situationen?"

  • 2 månader senare...
Postad

OK, nu är det dags att ta upp den här tråden igen. Jag har inte kunnat släppa det här manuset, och jag har fått tillåtelse från Ed att filma det. Jag har gjort lite ändringar i manuset, främst en inledning och ett slut som jag hoppas poängterar kvinnans dilemma. Och så har jag ändrat formuleringar i dialogen på ett sätt som jag tror gör att den flyter bättre.

 

Det vore kul med lite kommentarer på den här nya versionen.

tåget.PDF

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...