Gå till innehåll

Vad tänka på vid DVD-spelare köp?


ragnjj

Recommended Posts

för vanlig svensson duger det med standard basic region-2 spelare, bra precis alla dessa har stöd för VCD, SVCD och MP3.

 

men om du vill ehh.. host host ladda hem filmer eller göra egna och bränna ut dem på skiva för att titta på den med TV-n som ofta är lite större än skärmen, bör du nog titta på såna finesser som DIVX, Xvid, m.m.

 

för mig var stora kravet på dvd'n regionfriheten. Jag köper ofta anime och sånt från USA och Australien...

 

om ljudet är viktigt för dig så bör du inte ha en anläggning på mindre än 5.1 kanaler.

 

så som sagt... Vilka filmer vill du titta på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker DivX och sånt är passe sen det finns DVD-brännare och DVD-images. När jag köpte familjens hemmabio så var största kravet att spelaren kunde bli regionsfri (utan extra kostnad) eftersom vi har mycket film från mexico. Så innan jag slog till googlade jag efter modellen och lite nyckelord som regionfree. När jag hittade instruktioner hur det går till, så slog jag till.

 

Det jag tycker man skall kolla på är om fjärrkontrollen verkar stryktålig och begriplig. Att apparaten är väl isolerad från elektiska störningar. Jag hatar bakgrundsbrum, eller när ejekt-motorn hörs i högtalarna. Dessa grejor kan vara svåra att märka i en bullrig affär. Åsså bra ljud, DTS och 5.1 och allt vad det heter. Min apparat har optisk sladd till förstärkaren.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Jag tycker DivX och sånt är passe sen det finns DVD-brännare och DVD-images.[/citat]

Inte om man betänker nedladdningstiden för en 700MB DivX-fil kontra en DVD-image på 4,7GB. Att bränna ut DivX-filen känns dock onödigt om man kan koppla TV:n till datorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

"I Want It All" Nej men skämt å sido, regions fri är ett måste, bra ljud, kunna spela *host* "hem brännt" *host* och sen får ni gärna tipsa om andra funktioner som är bra att ha.

 

Tippsa gärna om bra dvd spelare om ni vet någon.

 

MVH Jake

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får skriva lite mer om vilken utrustning du har först. Är det till en projektor, Plasma, eller vanlig bildrörs-TV? Har du någon förstärkare? Och vad har du för ingångar på det du har? Har du tänkt dig externa högtalare eller koppla ljudet till TV:n?

 

Ska du ha en billig och mångsidig DVD skulle jag tipsa om Centrum Gemini 350 utan att själv ha testat den. Den har det mesta man kan tänka sig behöva. JPEG, MP3, brända skivor, både PAL och NTSC, optisk ljudutgång (till förstärkaren), komponentutgång med progressiv uppspelning i både PAL och NTSC, DivX m.m.

 

Till det priset är det svårslaget, men jag har som sagt inte testat den själv så jag går bara på specarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Se upp med dom som spelar upp mp3, jag hade otur och brydde mig inte heller så mycket eftersom jag inte använder mp3funktionen så mycket. Ljudet kan hoppa, störande tycker jag, men enligt manualen är det normalt. Även bilden kan förvrängas vilket också är normalt enligt manualen. Det har jag också märkt när jag bränner skivor själv. Ungefär en gång i minuten fryser bilden i två sek. Detta händer på flera spelare då jag har levererat lite DVDer.

 

Vill du ha DVD med inspelningsfunktion har jag inte hittat nån bra. De jag sett och har hört talas om kan man bara spela upp inspelade skivorna i den spelare man spelade in på, eller just den modellen/märket. Alltså spelar du in en DVD som du vill ge bort till en vän med en DVD från ett annat märke, kan han inte se din film. Hoppas dom löser det här, är förvånad över att de lyckas sälja dessa spelare.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mickels]Vill du ha DVD med inspelningsfunktion har jag inte hittat nån bra. De jag sett och har hört talas om kan man bara spela upp inspelade skivorna i den spelare man spelade in på, eller just den modellen/märket. Alltså spelar du in en DVD som du vill ge bort till en vän med en DVD från ett annat märke, kan han inte se din film. Hoppas dom löser det här, är förvånad över att de lyckas sälja dessa spelare.[/citat]

 

Då tror jag bara du har haft otur. Så länge din väns DVD-spelare kan läsa formatet (+ eller -) så ska det inte vara några problem. Har bränt en del med Philips lite äldre DVDR75 och det har aldrig varit några problem, det ska t.o.m. funka med DVD+RW. Givetvis måste man dock göra en finalize på skivan innan man spelar den i någon annan spelare.

 

http://www.dvdforum.nu är en väldigt bra resurs vid DVD-köpet. De flesta frågor har redan ställts i deras forum, så sök där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...