Jump to content

SCI-FI Rulle (Science Fiction) på Engelska.


lwillyk
 Share

Recommended Posts

Hej på er alla manusskribenter.

Jag har skrivit ganska många manusskipt och tycker att det går mig på nerverna eftersom Sverige har gjort en regel att bara göra film av manus som bara personer som gått filmutbildning skrivit. Och tänkte jag vända mig till USA (Hollywood) alla drömmarnas land. Men på väg dit behöver jag en duktig skribent, troligen du.

 

Det jag ska göra är att skriva ett filmmanus på engelska vilket ska skildra Amagedon, AVP och Day after tomorrow.

I manuset ska mänsligheten straffas av varelser från någon annan planet med anledning att vi har syndathotas och inte förtjänar vårt planet, Jorden.

Amagedon och Day after Tomorrow var nära Jordens undergång medan AVP-Alien Vusus Predator var en bestraffning. Varför inte blanda ihop allt och skapa en rulle i stil med Världarnas krig?

 

Är du intresserad av att vara medförfattare? Kontakta mig, på min hemsida hittar du all information du behöver.

Du skall kunna skriva, läsa och förstå engelsa eftersom arbetet kan ske via e-post eller manuset skickad till dig via vanlig post.

Jag räknar med att skrivandet kommer ta ett helt år eftersom jag vill ha det så perfekt som möjligt.

 

Sen vänta med att fråga mig vad jag ska göra med manuset. Vi hörs mina herrar och damer.

 

http://www.willysmovie.tk

Link to comment
Share on other sites

För det första så är det ännu värre i USA än i Sverige. Detta på grund av den konstanta rädslan för att bli stämd. INGEN i USA rör nånting om det INTE kommit från en agentur. En legitimerad agentur, dessutom, godkänd av Screen Writers Guild of America. Så att få ett manus läst där är ännu svårare än här.

För det andra; I stil med Världarnas Krig? Som Spielbergs film som kommer i sommar? Lite sent ute kanske. Men Världarnas Krig är ju visserligen en remake av Independence Day som var en remake av Världarnas Krig 1953, som var en filmatisering av en radio pjäs av Welles som var löst baserat på boken... Och dom gjorde ju AVP som är det mest fantasilösa dravlet någonsin. Din filmidé är Bergman i jämförelse.

Link to comment
Share on other sites

Tackar.

Det visste man inte innan, men det ursäktar inte.

Det verkar nu som om man inte kommer säga något manus någon gång om det är så som du säger.

 

Men sverige är ett litet land och om varje bolad ska bara acceptera fem filmmanus per år när det finns tusentals duktiga manusförfattare då tänker man så här: Hur många filmbolag finns det i Sverige, och hur många skriver filmmanus utav de som jobbar på bolaget?

Jag kanske hamnade utanför min egen tråd men...

 

Tack för svaret.

Vi ses

PS: Men om ni fortfarande e är intresserade av att skriva på det manuset. Hör av er, man vet aldrig.

Link to comment
Share on other sites

[citat=lwillyk]...när det finns tusentals duktiga manusförfattare...[/citat]

Att det finns många manusförfattare tvekar jag inte ett ögonblick, men att de skulle vara duktiga tvivlar jag på. Jag tror det är mycket lätt att komma fram i Sverige om man är duktig författare, då konkurensen är snudd på obefintlig gämfört med hollywood. Men det kommer inte fram så många bra manus i Sverige och vad det beror på har jag en del teorier om.

 

Jag kom alltid sist i hundrameterslöpningen i skolmästerkapen. Så jag sket i skolmästerkskapen och anmälde mig till olympiska spelen nästkommande år istället. De skitstövlarna ville inte ha mig.

Link to comment
Share on other sites

[citat=gorse]

Jag kom alltid sist i hundrameterslöpningen i skolmästerkapen. Så jag sket i skolmästerkskapen och anmälde mig till olympiska spelen nästkommande år istället. De skitstövlarna ville inte ha mig.[/citat]

 

Jo jag håller med att det finns många men inte lika många som är duktiga, men om vi tar förra året filmer som var gjorda i Sverige: Varenda film handlade nästan om fjortisar med deras drick- och sexproblem. Det ser ut som om när en film lyckas bra i Sverige då börjar alla producenter och regissörer göra filmer av samma tema.

 

Men som du sa, jag ska först klara av hundrameterslöpningen i skolmästerskapen innan jag anmäller mig till olympiska spelen.

Men en fråga bara: Vad menar de när de säger att de "Ditt manus är spännande och har all förutsättningarna att bli en film. Men vi kan tyvärr inte ta och utveckla ditt manus. Du är välkommen att skicka in nya idéer i framtiden" Ljuger dem? Eller vill de bara snå våra idéer, man får ju alltid samma svar, och det har hänt att jag har sett minst fyra scener som jag hade skrivit i mitt manus, i en annan film som jag inte kan avslöja.

 

Är det någon härinne som lyckats sälja sitt manus och blivit filmatiserad, hur svarade de? Fick de skriva om manuset på deras sätt? Är det mycket de ändrar och hur mycket rättigheter har man på manuset efter att man sålt filmatiseringsrättigheterna?

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

ok. jag har inte skrivigt något långt manus, längsta var en nattsvart samuraifantasytragedi på 13 sidor(kom aldrig längre än manusstadiet)... men jag har lite att göra och tänkte yttra mig...

 

 

Vi kan nog alla vara överens om att SciFi är något som den svenska filmindustrin aldrig har försökt med... varför vet inte jag... vi hade väl aldrig samma kommunistskräck och så som i usa.

 

att sno dina idéer, jag läste på Wordplay en gång, och där fanns en intressant artikel som menade att manusförfattare och producenter och regissörer som lite då och då blir pådyvlade manus att läsa ibland kanske står i duschen och brottas med en passage i filmen de håller på att göra, och VIPP! så finns det där i huvudet , varifrån vet han inte, men han tar chansen och skriver ner det. Möjligheten är stor att det han just skrev var något han läste i ett manus som någon nu anonym stackare har kämpat för att få till i flera år... om ni förstår vad jag menar...

 

Luc Besson skrev 5e Elementet redan som tonåring, men gjorde flera stora (och troligtvis massor små) filmer med lite större verklighetsanknytning innan han hade pengar och förtroende för att få göra 5e Elementet... jag tror du har lättare att gå den vägen... visst din idé kan bli snodd under tiden, men när du väl gör den så får du se till att den blir den bästa versionen. för du tänker väl göra den bästa?

 

gorse: det var nog den bästa liknelsen på länge...

Link to comment
Share on other sites

Vad man ska ha i Hollywood är en agent. En agent får du om du har ett bra manus. Det som är bra med Hollywood är att du inte behöver bosätta dig där för alltid. Lyckas du få ditt manus läst av ett par människor som vill träffa dig kan du åka ner och sen kan du åka hem igen om projektet svalnar eller efter att du sålt ditt manus. Det man måste tänka på är att Sverige och Hollywood är två helt skilda världar. Där är det jätte viktigt att ha ett high concept, här är det inte lika viktigt verkar det som.

 

Hur vet du att dem bara tar emot manus av personer med rätt utbildning? Jag har hört detta förut. Finns det någon grund för detta? Någon som sagt det?

 

Det är trist att det produceras så få manus i Sverige men det mesta som kommer upp på bio i Sverige är skit så det är ju en lättnad. Men om det är dåliga specs eller om dem blir förstörda under produktionen vet jag inte.

 

Det värsta med Sverige är att det finns så otroligt lite pengar till att göra film. Dem flesta filmer som produceras skulle kallas för lågbudget i Hollywood. En film kostar och jag kan tänka mig att en liten budget kräver en del rewrites av specs så där försämras kvalitén en del.

 

Jag vill gärna se mer pengar, producenter som vågar och internationellt sammarbete. Jag vill veta mer om den svenska marknaden. Hemligheter. Hur mycket svenska manus sålt för. Allt känns så oseriöst här medan Hollywood har tävlig på tävling, WGA, böcker på böcker om marknaden mm. Vart är våra svenska manusförfattare? Varför har ingen en hemsida om hur man skriver? En tidning? Varför finns det inte fler böcker?

 

Flera som skriver manus regisserar sina egna filmer också. Flera andra gör adaptions. Många filmer blir lågbudget. Stor chans att sälja ett bra manus utan att behöva regissera eller göra en adaption eller skriva för lågbudget. Sen känner jag inte till många författare som skrivit många producerade manus. Kjell Sundvall är den ända jag kan komma på som skrivit ett flertal manus.

 

Det vore kul med mer intresse från politiker men framför allt från filmindustrin. Jag känner inte till många manus relaterade events i detta land.

Link to comment
Share on other sites

tomasz1985:

Jag har nog samma frågor som du, men jag tror att Sverige satsar bara på de som en gång gjort succé. Men alla verkar inte bry sig längre så länge de vet att de kan få pengar till sina filmer. Om vi tar Lucas Moodysson till exempel: vad hände med honom, regisörrer gör filmer som inte borde göras nuförtiden. Filmer utan budskap, men det verkar som om det är det den svenska filmindustrin vill ha. De vågar inte satsa på nya talanger och förlora "sina pengar" vilka vi betalar i biokassorna.

 

Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor om varför Sverige är så snål med filmpengar (om jag nu inte svarade en del ovan).

Anledning till att det inte finns så många som skrivit producerade manus kan delvis bero på att "Vi" kanske skriver alldeles för dyra filmmanus här i sverige. Vad jag menar med dyr är att bolaget räknar ut hur mycket det kommer kosta att spela in det. om det krävs specialeffekter eller avancerade kameraåkningar.

Sedan räknar de ut vinsten i förväg, de gör detta med hjälp av tidigare filmer de gjort. (Action, Komedi mfl) t.ex vad de tjänade på deras sista actiorulle.

 

På din fråga om hur jag vet att filmbolagen tar enbart emot manuset från personer med rätt utbildning svarar jag så här: Titta på alla filmer som gjorts i Sverige och läs vem som skrivit den. Om du vill kan du slå upp namnet på internet och då kan du se vad personen gjort tidigare eller vad den här för utbildning.

 

Jag vet inte heller om det kommer att finnas några speciella tävlingar i sverige som i hollywood, det är bara så. Tyvärr. Men böcker kan man hitta på engelska. En bra bok jag läst hittills heter "Filmmaking for dummies" den är en bra bok om hur man kan göra en film utan en enda krona till en Hollywood film för bara några tusen lappar. (Inte för att filmen kommer slå kassarekord eller vinna en oscar för bästa foto men...)

Det finns tips och kontakter, agenter och till och med information om ställen där du kan hyra utrustning helt gratis.

 

Mer än så kan man inte hoppas på här i Sverige, vi får väl bara skriva och hoppas på några bättre filmer i fortsättningen.

För mig handlar det inte om pengar, du kan filma mitt manus utan att ge mig en slant. Bara du inte dödar mitt manus först.

 

Sverige vakna och gör något bättre med era pengar. Vi vill ha filmer och inte teater på bio. Vi måste gå framåt vi också. Slå upp dörrarna för nya talanger om ni vill gå i vinst.

 

Tack för mig, och sluta inte kämpa för bättre filmer i sverige för det är du som betalar allt.

Link to comment
Share on other sites

I Sverige gör det bara barnfilmer, drama, komedi och en del deckare. Andra filmer går inte att göra pga att filmer i sverige är lågbudgetfilmer. Aktionkomedier/SF eller stora historiska kostymdrama kostar helt enkelt för mycket för att de skall spelas in i Sverige.

 

Även om jag tycker att enklare konstymdrama kanske är något Sverige borde kunna spela in - tänk en film om Gustav Vasa, Drottning Kristina eller Karin Månsdotter - skulle säkert kunna dra publik.

 

Det finns iofs några aktionfilmer som Tredje Makten och Coq Rouge-filmerna - men de är i princip undantagen som bekräftar regeln.

Link to comment
Share on other sites

Böcker som finns på engelska täcker bara Hollywoods marknad. Jag tycker bara att det är underligt att ett land med nio miljoner invånare inte har några större storytellers. Dem manusförfattare vi har i Sverige kan väl dela med sig av sin erfarenhet och kunskap om att skriva filmmanus i Sverige.

 

Vilka producenter finns det i Sverige? Vad har dem för tips till nya manusförfattare? Vad har producenterna själva för kunskap om att skriva manus? Vilka manus skrivs om och av vem? En svensk tidning så som Scr(i)pt eller Creative screenwriting med artiklar och intervjuer skulle ju inte vara fel i dessa dagar. Jag tycker att SFI borde kunna ta initiativet till ett sådant projekt och rätt billigt producera en tidning inriktad på endast manusförfattande i Sverige.

 

Jag vet inte vad andra känner men för mig känns det som att många i Sverige förlitar sig för mycket på sin så kallade talang och skiter i att läsa böcker och manus och att lära sig grunderna för hur man skriver. Ignoransen leder till dåliga manus i framtiden och att inte många riktigt vet hur man skriver (inte bara manusförfattare utan även producenter, lärare mfl). Jag har egentligen ingen aning,det är bara en teori jag har så ta det med en nypa salt.

Link to comment
Share on other sites

Det har du rätt i det du säger. Böcker borde finns och det är SFIs uppgift att se till manusförfattare får så mycket information som möjligt om vad de vill ha för manus, vad som händer i filmbranchen och vad de planerar inför framtida projekt.

Storytellers finns men de eller vi också sitter i samma båt som alla andra. Vi vet liksom ingenting om vad som händer. Vi bara skriver och skriver manus som blir refuserade gång på gång, därför vågar ingen säga att det är det här som behövs, så här skall du skriva eller du ska göra så här om du vill att det ska bli så här. Ingen vet. Till och med producentena styrs av SFI och i detta fall vill jag säga att SFI bär hela ansvaret.

 

Låt mig säga att DU är en duktig manusförfattaren, du vill gärna dela med dig kunskapen med andra. Hur skall du börja med det? Du kanske tänker på att trycka en bok som alla kan köpa, det kommer att kosta dig tid att skriva den men du vet inte ens om något förlag kommer ta emot den. Det är därför du lägger ner idéena för boken och fortsätter att skriva ett manus du ska tjäna en slant på. Men om man bli uppmanad att skriva en sådan bok mot betalning, då skulle det finnas en manusbok i varenda hylla i bokhandeln.

 

Sveriges producenter är som privata företagare, de är anonyma. De nästan bara kända för de som har sin fot i filmbranschen.

Det grymmaste är att även om du skickar in ditt manus till dem, de säger inte vilka manus de vill ha när de tackar nej. De bara säger till dig att skicka in nya.

Men jag har I alla fall skicka in mina 15 filmmanus till ett förlag med hopp att de ska tryckas som en bok. (Så att man kan köpa manusen som en bok).

Hoppas de nappar.

 

Du är inte ensam om den här saken, många skriver säkert bra historier men i dåliga manus. De vet inte längre hur man skriver ett manus, om man nu tänker på strukturer och själva upplägget. Regissörer är värre på den här saken, jag tar ett exempel på en filminspelning där regissören skrev manuset hur han ville bara för att det var han som skulle regissera det.

Och du som är skådis, om du vill börja skriva manus då tar du direkt hans still att skriva.

Jag vet inte ens om dagen producenter vet hur man skriver ett filmmanus. De anlitar ju oftast en manuskunnig person att läsa materialet. Och detta fall kan man säga att det en vanlig person som bestämmer vilka filmer som ska göras.

 

PS: Josef Fares producenter lär inte läsa genom hans kommande manus på grund av hans talang. De tar för givet att allting blir bra om det är från samma regissör som lyckats. Detsamma var det för snubben som gjorde en stor flopp förra året.

Bolaget trodde att han skulle slå kassarekord och truntade i att läsa genom hans manus, resultaltet blev nära konkurs för bolaget. "Kom med mig då" heter floppen

Link to comment
Share on other sites

Alltså det skulle inte behövas allt för mycket monetärt stöd för en sådan tidning jag skrev om. Det är inga enorma summor som krävs och man behöver inte trycka i färg och inte heller enormt många ex. Den kan vara gratis. Eller om intresse finns så kan man trycka upp en vanlig tidning som säljs i affärer men jag vet inte om det finns ett så stort intresse för en sådan tidning. Om pengar till detta bör komma från politiker eller om SFI bör omprioritera vet jag inte men det hade varit trevligt om det hände något.

 

Sen tror jag inte att kombinationen bra historier och dåligt manus går ihop. Du kanske menar att bra historier är talang och dåligt manus, struktur om jag tolkar dig rätt. Jag har svårt att tänka att det finns många bra storys som är skrivna med dålig struktur.. manus är struktur.. ett manus med dålig struktur är en dålig story.

 

Det finns 1000 tals saker att lära sig för att maximera sin kreativitet och chansen att man vet allt detta utan att ha läst böcker om hur man skriver eller studerat manus eller lärt sig på något annat sätt är nog rätt liten. För att skriva manus krävs inte bara sunt förnuft utan det finns verktyg och fakta för hur man skriver bättre som personer med kunskap och erfarenhet sammanställt.

 

Sen att det är tidskrävande att skriva en bok och svårt att sälja den är en sak men jag är mer intresserad av en tidning. Det vore för övrigt skoj om folk kunde dela med sig av sin erfarenhet och kunkap om marknaden i Sverige.

 

lwillyk:

Jag har hör värre historier än så och det du beskriver är vanligt, iaf i Hollywood. Läs Adventures in the screentrade av William Goldman, han har mycket erfarenhet av den underliga filmbranschen. Den är för övrigt väldigt underhållande.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig "tomasz1985":

Jag vill gärna ha den tidningen med så att jag kan slippa rota runt efter falska information på internet.

De kan lika gärna trycka två eller ett nummer per månad precis som tidningen "Nöjesguiden" som också är gratis.

 

Alla skulle uppskatta det. Men om vi nu skickar ett brev till SFI där vi tipsar de om tidningen, tror du att de kan göra något åt det?

iså fall skriver jag.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte? Jag mailade SFI om en grej och de svarade fort och skickade vidare mitt mail och övervägde tydligen min idé som tyvärr inte blev av. Jag vet dock inte om SFI kan göra något åt detta och det känns som om detta bör startas upp av ambitiösa personer utanför SFI med eget företag och ett startkapital.

 

En etablerad tidning skulle kunna hålla koll på marknaden, innehålla intervjuer, artiklar skrivna av manusförfattare och kunna ordna tävlingar och events. Något sånt vore otroligt intressant för mig men jag vet inte hur många som skulle köpa eller prenumerara på en sådan tidning.

 

Jag vet inte riktigt vilken roll SFI skulle kunna spela. Dem badar ju inte direkt i pengar och skribenter bör ju vara professionella manusförfattare. Idén om att SFI skulle kunna ge ut denna tidning var kanske lite naiv. Någon mer företagsam person borde bedömma om konceptet skulle kunna ge vinst eller vilka olika möjligheter det finns.

 

Gidappa, en tidning om rapmusik på svenska gick i konkurs om jag inte har fel och rap commynityn är väl större än screenwriting communityn i Sverige antar jag. En nättidning kanske vore en lösning på problemet med pengar. Det vore kul om någon kunde gå vidare med denna idé och på något sätt förverkliga den.

Link to comment
Share on other sites

Om man frågar produktionsbolag, eller för den delen SVT Fiktion om vad de vill ha för slags manus, får man aldrig svar. Och varför får man nu inte det?

 

Därför att de inte VET vad de vill ha förrän de ser det.

 

En sak kan jag säga: OM en producent vill köpa ditt manus får du inget brev. Då får du ett telefonsamtal.

 

Anledningen till att de skriver trevliga refuseringsbrev är förstås att NÄSTA gång kommer du kanske med ett manus de vill ha. De vill inte bränna några broar. Att de inte "kan" utveckla det manus du redan har skickat kan ha flera orsaker. Har du räknat kamelerna och helikoptrarna? Går de att stryka? Ja, de tittar givetvis på vad det skulle kosta att producera. Kanske har de ett annat manus i pipen som påminner om ditt. Kanske skulle det gå att filma efter 34 omskrivningar, och de vill inte lägga ner den tiden. Påminner ditt manus för mycket om en redan gjord film?

 

Och så vidare.

 

Tips: Skriv "billigt". Inga masscener, inga flyguppvisningar, inga personer som är med i EN scen, inga krig, inte utland, inte 540 olika locations. Berätta en historia med framåtrörelse som går att sammanfatta i en mening.

 

Bara...

Link to comment
Share on other sites

Det krävs inte många fler rewrites för att man har ett dyrare manus. Skulle dem tycka att det går att göra manuset billigare kan man ju bara ändra locations eller vad det gäller. Jag känner också att kameler och helikoptrar kanske stöter bort producenter och man bör kanske akta sig för att ha både en kamel och en helikopter på sida ett.

 

Jag har faktiskt läst om någon som läste ett manus (jag tror att det var William Goldman) som innehöll kameler på sida ett som vandrade i Central park. Det är inte billigt att ordna.

 

lwillyk:

Begärde dem att få läsa ditt manus eller kom du inte längre än att skicka ett synopsis?

Link to comment
Share on other sites

Nej, det är klart att inte kostnaden för inspelning har med antalet omskrivningar att göra.

 

Det har oftast med strukturen att göra däremot. Man tycker inte att historien "lyfter". Alternativt inte berättar något nytt, spännande, engagerande, gripande, roligt, intressant. Den fångar inte. Läsaren tröttnar på sidan 22.

 

Att det är så rörigt att även om idén i sig är bra, skulle det ta för mycket resurser med dramaturg mm, att få styr på det hela. Då väljer man hellre ett annat manus.

 

Det märks också för den vane läsaren direkt, om manusförfattaren brinner för sin historia eller inte. Dvs, har något h_n vill berätta/förmedla, bakom allt det roliga, bakom all action eller vad det nu är. Vilket inte bör komma i pekpinneform eller förklaringsdialog.

Link to comment
Share on other sites

Tomasz1985:

Ja, de har begärt att få titta på mina manus ett antal gånger, och Film i Väst var en gång nära att arbeta på ett av dem. Men jag vet inte var allting vände om och slutade med att de tackade nej till slut.

Link to comment
Share on other sites

"Tyvärr så var ditt manus inte i linje med vad vi har för avsikt att producera i framtiden så vi skickar tillbaka det till dig och önskar dig lycka till med ditt skrivande.

 

Återkom gärna när du har skrivit något mer."

 

Detta betyder att vi tycker att ditt manus är skit men kanske skriver du något fantastiskt i framtiden och vi vill inte reta upp dig och gå miste om chansen att köpa det manuset sen för att du är arg på oss.

 

Vad skulle de skriva om det var bra?

 

Tack för ditt manus som du skickade till oss. Tyvärr måste jag informera om att vi inte har för avsikt att producera något sådant inom den närmsta framtiden. Men med ditt tillstånd ber jag att få ge detta manus till en kollega som kanske kan vara mer lämplig för den här historien.

 

 

Det vill säga att kompetens ignoreras sällan, och är något bra så brukar de flesta vara hjälpsamma att leda en i rätt riktning.

 

 

tjo,

 

j

Link to comment
Share on other sites

Jaha ja, så det är så det går till.

Men jag inte fått något svar i stil med det du skrev, de skrev något annat som jag inte ens kommer ihåg.

Men när jag skickade samma manus till ett annat bolag då var det ett annat och mer postiv svar. Och från det senaste bolaget fick jag även hjälp att spela in min kortfilm tack vare mitt manus trots att de inte kunde producera det heller, som jag sa från början så hade jag skrivit att dyr manus som skulle kosta två svenska filmer att spela.

 

Det första bolaget som påstod att jag inte hade någon talang har inte heller gjort någo film som är minst lika bra som "Det ökända". Och då undrar jag, ville de få mig sluta skriva eller vad?

Men nu vet jag hur de svarar ialla fall, och jag behöver ju inte skicka mina manus till de längre. Men vem förlorar på det?

Ska man bara ignorera deras svar och fortsätta skicka till dem? Vad händer om du känner igen dig, kan de vara så att de lägger ditt manus vid sidan bara för att de tackade nej till ditt förra manus? Eller tittar de igenom det för att se om det är en spännande story trots att det är samma författare som skrev "skräp" sist?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...