Jump to content

lwillyk

Members
  • Posts

    42
  • Joined

  • Days Won

    1

lwillyk last won the day on May 10 2005

lwillyk had the most liked content!

Personlig information

  • Name
    Willy Lukwago

lwillyk's Achievements

Contributor

Contributor (5/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. Hej! Är intresserad av att läsa manuset.!

     

    Popliv@hotmail.com

    Vanessa Zettergren

  2. Yes! Synopsis först och sedan mamnuset efter att de begärt det... Mina manus är faktiskt inte dåliga, bara för att jag vill ändra lite på den svenska filmen. Vi måste göra annorlunda filmer nu tycker jag...
  3. Jaha ja, så det är så det går till. Men jag inte fått något svar i stil med det du skrev, de skrev något annat som jag inte ens kommer ihåg. Men när jag skickade samma manus till ett annat bolag då var det ett annat och mer postiv svar. Och från det senaste bolaget fick jag även hjälp att spela in min kortfilm tack vare mitt manus trots att de inte kunde producera det heller, som jag sa från början så hade jag skrivit att dyr manus som skulle kosta två svenska filmer att spela. Det första bolaget som påstod att jag inte hade någon talang har inte heller gjort någo film som är minst lika bra som "Det ökända". Och då undrar jag, ville de få mig sluta skriva eller vad? Men nu vet jag hur de svarar ialla fall, och jag behöver ju inte skicka mina manus till de längre. Men vem förlorar på det? Ska man bara ignorera deras svar och fortsätta skicka till dem? Vad händer om du känner igen dig, kan de vara så att de lägger ditt manus vid sidan bara för att de tackade nej till ditt förra manus? Eller tittar de igenom det för att se om det är en spännande story trots att det är samma författare som skrev "skräp" sist?
  4. Tomasz1985: Ja, de har begärt att få titta på mina manus ett antal gånger, och Film i Väst var en gång nära att arbeta på ett av dem. Men jag vet inte var allting vände om och slutade med att de tackade nej till slut.
  5. Jag håller med dig "tomasz1985": Jag vill gärna ha den tidningen med så att jag kan slippa rota runt efter falska information på internet. De kan lika gärna trycka två eller ett nummer per månad precis som tidningen "Nöjesguiden" som också är gratis. Alla skulle uppskatta det. Men om vi nu skickar ett brev till SFI där vi tipsar de om tidningen, tror du att de kan göra något åt det? iså fall skriver jag.
  6. Det har du rätt i det du säger. Böcker borde finns och det är SFIs uppgift att se till manusförfattare får så mycket information som möjligt om vad de vill ha för manus, vad som händer i filmbranchen och vad de planerar inför framtida projekt. Storytellers finns men de eller vi också sitter i samma båt som alla andra. Vi vet liksom ingenting om vad som händer. Vi bara skriver och skriver manus som blir refuserade gång på gång, därför vågar ingen säga att det är det här som behövs, så här skall du skriva eller du ska göra så här om du vill att det ska bli så här. Ingen vet. Till och med producentena styrs av SFI och i detta fall vill jag säga att SFI bär hela ansvaret. Låt mig säga att DU är en duktig manusförfattaren, du vill gärna dela med dig kunskapen med andra. Hur skall du börja med det? Du kanske tänker på att trycka en bok som alla kan köpa, det kommer att kosta dig tid att skriva den men du vet inte ens om något förlag kommer ta emot den. Det är därför du lägger ner idéena för boken och fortsätter att skriva ett manus du ska tjäna en slant på. Men om man bli uppmanad att skriva en sådan bok mot betalning, då skulle det finnas en manusbok i varenda hylla i bokhandeln. Sveriges producenter är som privata företagare, de är anonyma. De nästan bara kända för de som har sin fot i filmbranschen. Det grymmaste är att även om du skickar in ditt manus till dem, de säger inte vilka manus de vill ha när de tackar nej. De bara säger till dig att skicka in nya. Men jag har I alla fall skicka in mina 15 filmmanus till ett förlag med hopp att de ska tryckas som en bok. (Så att man kan köpa manusen som en bok). Hoppas de nappar. Du är inte ensam om den här saken, många skriver säkert bra historier men i dåliga manus. De vet inte längre hur man skriver ett manus, om man nu tänker på strukturer och själva upplägget. Regissörer är värre på den här saken, jag tar ett exempel på en filminspelning där regissören skrev manuset hur han ville bara för att det var han som skulle regissera det. Och du som är skådis, om du vill börja skriva manus då tar du direkt hans still att skriva. Jag vet inte ens om dagen producenter vet hur man skriver ett filmmanus. De anlitar ju oftast en manuskunnig person att läsa materialet. Och detta fall kan man säga att det en vanlig person som bestämmer vilka filmer som ska göras. PS: Josef Fares producenter lär inte läsa genom hans kommande manus på grund av hans talang. De tar för givet att allting blir bra om det är från samma regissör som lyckats. Detsamma var det för snubben som gjorde en stor flopp förra året. Bolaget trodde att han skulle slå kassarekord och truntade i att läsa genom hans manus, resultaltet blev nära konkurs för bolaget. "Kom med mig då" heter floppen
  7. tomasz1985: Jag har nog samma frågor som du, men jag tror att Sverige satsar bara på de som en gång gjort succé. Men alla verkar inte bry sig längre så länge de vet att de kan få pengar till sina filmer. Om vi tar Lucas Moodysson till exempel: vad hände med honom, regisörrer gör filmer som inte borde göras nuförtiden. Filmer utan budskap, men det verkar som om det är det den svenska filmindustrin vill ha. De vågar inte satsa på nya talanger och förlora "sina pengar" vilka vi betalar i biokassorna. Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor om varför Sverige är så snål med filmpengar (om jag nu inte svarade en del ovan). Anledning till att det inte finns så många som skrivit producerade manus kan delvis bero på att "Vi" kanske skriver alldeles för dyra filmmanus här i sverige. Vad jag menar med dyr är att bolaget räknar ut hur mycket det kommer kosta att spela in det. om det krävs specialeffekter eller avancerade kameraåkningar. Sedan räknar de ut vinsten i förväg, de gör detta med hjälp av tidigare filmer de gjort. (Action, Komedi mfl) t.ex vad de tjänade på deras sista actiorulle. På din fråga om hur jag vet att filmbolagen tar enbart emot manuset från personer med rätt utbildning svarar jag så här: Titta på alla filmer som gjorts i Sverige och läs vem som skrivit den. Om du vill kan du slå upp namnet på internet och då kan du se vad personen gjort tidigare eller vad den här för utbildning. Jag vet inte heller om det kommer att finnas några speciella tävlingar i sverige som i hollywood, det är bara så. Tyvärr. Men böcker kan man hitta på engelska. En bra bok jag läst hittills heter "Filmmaking for dummies" den är en bra bok om hur man kan göra en film utan en enda krona till en Hollywood film för bara några tusen lappar. (Inte för att filmen kommer slå kassarekord eller vinna en oscar för bästa foto men...) Det finns tips och kontakter, agenter och till och med information om ställen där du kan hyra utrustning helt gratis. Mer än så kan man inte hoppas på här i Sverige, vi får väl bara skriva och hoppas på några bättre filmer i fortsättningen. För mig handlar det inte om pengar, du kan filma mitt manus utan att ge mig en slant. Bara du inte dödar mitt manus först. Sverige vakna och gör något bättre med era pengar. Vi vill ha filmer och inte teater på bio. Vi måste gå framåt vi också. Slå upp dörrarna för nya talanger om ni vill gå i vinst. Tack för mig, och sluta inte kämpa för bättre filmer i sverige för det är du som betalar allt.
  8. [citat=gorse] Jag kom alltid sist i hundrameterslöpningen i skolmästerkapen. Så jag sket i skolmästerkskapen och anmälde mig till olympiska spelen nästkommande år istället. De skitstövlarna ville inte ha mig.[/citat] Jo jag håller med att det finns många men inte lika många som är duktiga, men om vi tar förra året filmer som var gjorda i Sverige: Varenda film handlade nästan om fjortisar med deras drick- och sexproblem. Det ser ut som om när en film lyckas bra i Sverige då börjar alla producenter och regissörer göra filmer av samma tema. Men som du sa, jag ska först klara av hundrameterslöpningen i skolmästerskapen innan jag anmäller mig till olympiska spelen. Men en fråga bara: Vad menar de när de säger att de "Ditt manus är spännande och har all förutsättningarna att bli en film. Men vi kan tyvärr inte ta och utveckla ditt manus. Du är välkommen att skicka in nya idéer i framtiden" Ljuger dem? Eller vill de bara snå våra idéer, man får ju alltid samma svar, och det har hänt att jag har sett minst fyra scener som jag hade skrivit i mitt manus, i en annan film som jag inte kan avslöja. Är det någon härinne som lyckats sälja sitt manus och blivit filmatiserad, hur svarade de? Fick de skriva om manuset på deras sätt? Är det mycket de ändrar och hur mycket rättigheter har man på manuset efter att man sålt filmatiseringsrättigheterna? Tacksam för svar!
  9. Tackar. Det visste man inte innan, men det ursäktar inte. Det verkar nu som om man inte kommer säga något manus någon gång om det är så som du säger. Men sverige är ett litet land och om varje bolad ska bara acceptera fem filmmanus per år när det finns tusentals duktiga manusförfattare då tänker man så här: Hur många filmbolag finns det i Sverige, och hur många skriver filmmanus utav de som jobbar på bolaget? Jag kanske hamnade utanför min egen tråd men... Tack för svaret. Vi ses PS: Men om ni fortfarande e är intresserade av att skriva på det manuset. Hör av er, man vet aldrig.
  10. Jag håller med tomasz1985: Men däremot kan jag säga att du ska undvika att ditt manus liknar ett annat så mycket som möjligt, om det inte är en parodi förstås. Allt annat är en remake. See ya
  11. Hej på er alla manusskribenter. Jag har skrivit ganska många manusskipt och tycker att det går mig på nerverna eftersom Sverige har gjort en regel att bara göra film av manus som bara personer som gått filmutbildning skrivit. Och tänkte jag vända mig till USA (Hollywood) alla drömmarnas land. Men på väg dit behöver jag en duktig skribent, troligen du. Det jag ska göra är att skriva ett filmmanus på engelska vilket ska skildra Amagedon, AVP och Day after tomorrow. I manuset ska mänsligheten straffas av varelser från någon annan planet med anledning att vi har syndathotas och inte förtjänar vårt planet, Jorden. Amagedon och Day after Tomorrow var nära Jordens undergång medan AVP-Alien Vusus Predator var en bestraffning. Varför inte blanda ihop allt och skapa en rulle i stil med Världarnas krig? Är du intresserad av att vara medförfattare? Kontakta mig, på min hemsida hittar du all information du behöver. Du skall kunna skriva, läsa och förstå engelsa eftersom arbetet kan ske via e-post eller manuset skickad till dig via vanlig post. Jag räknar med att skrivandet kommer ta ett helt år eftersom jag vill ha det så perfekt som möjligt. Sen vänta med att fråga mig vad jag ska göra med manuset. Vi hörs mina herrar och damer. http://www.willysmovie.tk
  12. Jag kanske skriver lite sent men jag hoppas att det blir till någon hjälp. "Ni som svarade har varken svarat på den fråga som ställdes eller kommit med något förslag." Hur skriver man samtalet där man visar alla karaktärer utan att bara höra telefonröster? Så var frågan: Mitt svar är: Skriv två scener, en för varje person. Sen kan du dela upp varje scen efter dialogen. T.ex. __________________________________________________________ 01a. INT. SOVRUM - DAG. Kalle lyfter upp telefonen, slår ett nummer och väntar. 02a. INT. VARDAGSRUM - DAG. Jenny sitter i soffan och tittar på tv. Plötsligt ringer det på telefenonen. Hon reser sig upp, går till telefonen och svarar. JENNY Hej, det är Jenny. 01b. KLIPP TILL. KALLE Tjena, det är Kalle. Jag undrar om du är sugen på att gå ut ikväll. 02b. KLIPP TILL. JENNY Ja gärna, det vore trevligt! ____________________________________________________________ Det är bara ett exempel på hur du kan byta mellan de två scenena genom att använda dig av KLIPP TILL med scen numret före. (a,b) talar om att det är samma scen fast olika klipp. Du kan dela upp scenena hur mycket du vill. Hoppas det var till någon hjälp.
  13. Hej alla igen.... Tack att så många kunde ge råd och kritisera lite.... Nu stänger jag trådet för inspelningarna har påbörjats med jag kommer med resultatet när jag är klara. Tack för mig.... LWILLY FILMS 2003
  14. jaha du, jag som trodde att jag ver expert på att skriva manuset... det här slog ju rekorden.... Ärligt talat (Som vilcans sa - det blir en i för sig en tråkig film enligt ditt manus) Mitt förslag är att kanske sätta in en voice over där någon säger varför dem inte gör något.... Och det räcker med bara att skriva det första som beskriver hur rummet ser ut och vad som hörs... det är lönsamt, du sparar både papper och patroner... gör så här.... SCENE - BLA BLA BLA (Som du skrev) Det ser ut så här. Dem gör så här... bla bla bla! FORTSÄTTER De sitter där i ca 6 minuter utan att göra någonting. ZOOM OUT SLUT Om du nu inte satte upp manuset för att skämta med folk! Ha det bäst och lycka till...
  15. lwillyk

    Sådespelari

    Ja faktiskt, du har rätt i det du säger. Och ja, jag har frågat överallt och till och med gått till filmbolagen och hmtat ut namnlistan på dem personer som anmälde sig dit... det blev en tidsfråga... Alla ställde helt enkelt inte upp. Så jag fick ta med mina kompisar och mig själv nästan i alla mina filmer. Men jag ska testa filmcafen och se om jag hittar några där. Tack för tipset!
×
×
  • Create New...