Gå till innehåll

Kortfilms manus


lwillyk

Recommended Posts

Hej på er alla!

Nu var det dags igen. Jag har skrivit på ett manus och jag vill att ni ska komma med förslag, kritik mm. Det här manuset börjar spelas in inom kort och därför vill jag att ni tycker till så fort som möjligt. Kom med idéer och råd. Dålig och bra kritik är också tillåten.

 

Denna film ska vara med och tävla i nästa November festvalen som äger rum den 20-21 november 2004. Tack för mig!

Länk till kommentar
Share on other sites

filmen grep tag i mig. Personlig för mig.

Att polisen drog vapen var larvigt. Tycker Ulla blev för rädd.

Och vad hände i slutet. Lite otydligt. Åkte han inte fast. eller klarade han sig helt.

Du kanske vill att det ska vara så.

 

Se till och fixa bra skådespelare annars kan det bli värdelöst.

Jag gillade den

lycka till

mvh

henrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag ville att det skulle sluta så. Eftersom han är 17 år då kan inte polisen spärra in honom, så han gick fri.

Du har rätt, Ulla borde inte bli för rädd. Har kollat in det också.

Att polisen drog vapnet är så att det är det enda sättet att stoppa honom för att inte hoppa ut genom fönstret.

Ska se om jag kan ändra på det så att jag inte förstör hela manuset.. hehe.

Tack för Kommentaren.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jovisst!

Nu har jag faktiskt tänkt efter... Att ta honom i kläder är det bästa medan att dra pistolen får tittare att tänka - oh shit!

Det blir att han drar honom i kläderna och att Ulla försöker lugna ner honom istället för att svärja sin tunga.

 

Tack tack! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan absolut bli något, bra ämne. Slutar väldigt abrupt, kanske borde ha en scen som verkligen -avslutar- hela filmen, något slags upplösning.

 

Håller även med ovanstående talare, poliser har en tendens att inte dra pistoler om situationen inte är hotfull. Var inte rädd för att ringa en polis och ställa frågor om sådana saker, det finns säkert gott om expertis, bara man frågar på rätt plats.

 

Annars ett bra manus, jag gillar det. En hel del språkfel, men det antar jag ska fixas till...

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tycker det var rätt bra...men det där med polismannen som drar vapen tycker jag inte låter så troligt när det är helt fullt med folk omkring honom...slutet fattar jag inte riktigt. han är ju som sagt straffmyndig...men förövrigt tycker jag att det är klart läsvärt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen allihopa... Jag tackar er för era kommentarer, och jag vill svara er alla samtidgt.

 

ED: Sex misshandel under en månad "det vet hans föräldrar om, men den här är en mycke allvarligare misshandel som han inte tycker att hans föräldrar borde veta om (Glömde en dialog)" Jag tar inte det här som ursäkt nu då för jag skrev allt med mening. Istället för Ulla kanske kan jag lägga in en rektor och en annan lärare, där rektor säger Ullas dialoger. Bra att du märkte det.

 

Alla: Vilken åldergräns är ej straffmyndig? Jag vet ej! Jag ville ha med en strafffri ålder i denna film... mmh, nu tänker jag efter! Kanske lägger till en scene när han får sitt straff.

 

Big_Evert: Just det, jag har ändrat polis scenen. Men däremot håller jag inte med -->

 

ED: en polisman skulle inte strunta i en unge som hoppar ut genom ett fönster - Kan vara medverkan till ett självmord kanske? Och ursaken till att polisen kom ensam och senare är att jag har räknat ut vad den kan kosta mig när jag spelar in filem, och jag vill inte att den skall vara onödigt lång med ambulanser och sånt. (Efter det är en noll budgets film)

 

Alla: Slutet borde jag kanske ändra på, bra att alla tycker det för när man skriver är det lätt att man blir hemblind. Jag borde kanske lägga till en dialog där han säger:

"Men han lyckades få mig häktad i sex veckor!" Varje misshandel, en veckas straff. Hur låter det?

 

Fortsätt att tycka till.... Tack!

MVH

Willy

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker inte du måste förklara vad som egentligen hände. Man antar att han antingen slapp undan straff eller fick nån sorts villkorlig dom eller nåt. Det är inte så noga. Däremot är slutet konstigt eftersom det inte är någon upplösning på historien. Jag hatar egentligen frågan "Vad vill du säga med det här?", men om det här slutet vill jag verkligen ställa den.

 

Sen tycker jag att du bör jobba mer på karaktärerna. Det framgår inte varför de handlar som de gör. Varför är Lisa tillsammans med Jay men låter Daniel klämma på hennes röv? Varför handlar Daniel så dumdristigt som han gör? Det framgår aldrig.

 

Straffmyndig blir man vid 15 (om jag inte minns fel), men ingen sätts i fängelse i den åldern.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag vill säga med den här filmen är att:

Först och fdrämst hatar jag människor som mobbar och misshandlar andra elever. Och det andra handlar det om min egen lillebrorsa som också kommer att spela Jay, om filmen blir av då.

 

Slutet kommer jag att ändra på...

Att Lisa låter Daniel klämma henne röv, tafsa säger vi, beror nog på att Hon och Daniel är bra kompisar som hon även nämnar när Jay kommer fram. Men om du såg att hon försökte att dra sig tillbaka varje gång han drog henne mot sig då förstår man att hon inte lät honom göra det....

 

Jag håller med att det står inte varför dem handlar så, men att Daniel handlar så dumdristigt som han gör är att han spelar tuff.

Låt mig säga att denna filmen börjar i mitten och slutar i mitten av en långa historia. Där det händer saker både före och efter, vilken jag ville att publiken skulle tänka ut...

Tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...