Gå till innehåll

Gulaktig bild


frehåk

Recommended Posts

När jag filmar med min canon xm-2 så tycker jag att bilden ofta blir lite gulaktig. Syns inte så väl på lcd-skärmen men i datorn. Jag redigerar i premiere pro 1.0. Beror den lite gulaktiga tonen på filmen att det är för lite ljus eller är det en inställning på kameran som ska göras. Hitills har jag fått bort den lite gulaktiga tonen med att dra upp den blåa färgen något i premiere. Då har det vita blivit mer vit som den ska vara.

Nån som kan hjälpa mig!?

/F.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vitbalansera bör du alltid göra annars får du lätt en gul ton inne och väldigt blå utomhus. Ta ett vitt papper (eller något annat som är vitt) och håll i ljuset, rikta in kameran på det vita och ställ in vitbalansen.

 

Det ska finnas som en knapp eller som ett val i kamerans meny, kolla instruktionsboken.

Länk till kommentar
Share on other sites

På XM2:an finns det fördefinierade lägen för "utomhus" och "inomhus". En knapp till vänster, nedanför LCD:n. Kolla manualen för vilka symboler som är vad. Har inte testat dessa standardlägen mycket, så jag vet inte om de anses bra eller skräp. En manuell vitbalansering blir säkert ännu bättre, fast lite jobbigare att göra, om man ska filma i många olika miljöer.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

dels så måste du vitbalansera men sen om det inte blir bra då så är filter en anan lösning. ljus från inne miljöer som glödlampor, stearinljus m.m ger en gul nyans på ljuset medan ljus från fönster ger en blå. om du sätter ljus med bygglampor eller readheads så kan man sätta blåfilter på dem och på så sätt få bort den gula efekten. testa om inne eller ute vitbalansen passar bäst. när man sätter ljus är det inte alltid kamerans auto funktioner vet bäst! vitbalansera mot tex ett vitt papper och testa exponeringen ev ndfilter. för att få mer karaktär i ansiktet på personen framförkameran så kan det vara bra att sänka exponeringen under det som kameran föreslår.

 

/jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...