Luke Posted April 1, 2003 Share Posted April 1, 2003 Är det någon speciel gänga på "stativskruven" som man "skruvar" på kameran på eller är det normala gängor? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
barnholdt Posted December 12, 2004 Share Posted December 12, 2004 Hejsan! Jag bumpar upp denna frågan då jag har kommit dit hän att jag ska skaffa mig ett stativ till min DV kamera. Är det samma gänga på alla kameror eller är det t.ex olika på DV kameror och vanliga digital kameror? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted December 12, 2004 Share Posted December 12, 2004 Det är samma gänga (1/4") på alla kameror; DV, kompakta digitalkameror och systemkameror. Det finns även 3/8" gänga men dem förekommer bara inom proffsbruk (finns även gängadapter mellan de olika formaten). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted December 12, 2004 Share Posted December 12, 2004 Flyttas från Filmcafét. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunnar_g Posted December 22, 2004 Share Posted December 22, 2004 Det är som Ronnie säger. Dvs att det är en 1/4 gänga som är det vanligaste. Det som dock kan vara bra att lägga till är att det är att den skiljer sig från den vanliga svenska standarden. Stativgängan är standard i USA och finns därför inte hos alla järnhandlare utan du kan behöva leta upp en välsorterad i närheten av där du bor. Det du ska fråga efter är alltså UNC 1/4 eller en kvart-tums gänga. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted December 23, 2004 Share Posted December 23, 2004 Observera att mm-ganga passar det forsta varvet, sa provar man och tycker det verkar passa och tar i med verktyg har man skaffat en onodigt dyr utgift, som det ar fragan om det gar att laga. Jag har markt att enbart skruv ar lite for klent for gangan. Man behover en ratt stor yta att fasta kameran pa. En regal bricka eller platta skall det vara under kameran, och sen en skruv igenom. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts