Gå till innehåll

Bergmansk film på teve i kväll.


gorse

Recommended Posts

jag kan ju passa på att rekomendera den också.

Jag va precis som många andra väldigt skeptisk mot Bergman, och Sjunde inseglet var faktiskt den första jag såg av honom, och den såg ja för inte alls för så länge sen (typ 3 månader sen??). Men den är otroligt bra, sen kan jag ju nämna att min favorit film av Bergman nu är "Jungfrukällan".

Länk till kommentar
Share on other sites

Äh, man får väl titta på vad man vill. Man måste inte titta på Bergman, även om jag tror att man blir överaskad över att det faktiskt är rikigt bra. Själv tycker jag Tom Raider är riktigt sopigt, men jag lär inte kasta skit på någon för det. Jag kommer ihåg när jag blev tvingad att se Trollflöjten. Vilket mörket, va? Men, jag blev helt trollbunden. Samma när jag blev tvingad att läsa Iliaden och Odyseen. För den som inte läst den kan jag berätta att den är skriven på vers (eller vad tusan det heter?) men jag blev trollbunden av den med.

 

Dock har jag lite svårt att hantera salongsfäighet, dvs när folk som pratar om Bergman och "finkultur" för att markera sin ställning. Blä. Man ser det man tycker om, punkt slut.

 

Ps: Iliaden och Odyseen är skriven av Homeros (800- eller 700-talet fKr) om minnet inte sviker mig nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag blev inte så mycket imponerad av Det sjunde inseglet. Har fått intrycket av att Ingmar Bergman bäst lämpar sig för teater, för hela filmen ser ut som om den blivit filmad på en scen. Kanske är det en del av Bergmans regi, som att gestalta dödsskräcken i form av klaustrofobi, och i så fall är filmen genialisk.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TheBrotherOfLight]Jag tror det var min mor som sa att den var tidlös. :D

 

Jo säkert... ;)[/citat]

 

Temat är tidslöst, inte filmen. Har inte sett överdrivet många gamla svartvita filmer, men har sett en del. Tycker att Linje Lusta (1951) är definitionen av tidslös film. Den åldras ju aldrig. Lika spännande och välgjord idag som då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skäms egentligen över att jag inte tar tålamod till mig och ger gamla filmer en chans. Det är som om jag inte kan ta mig över första barriären, om så medvetet.

 

Och jag tvivlar starkt på att det skulle göras en remake... Förmodligen en oskriven regel i filmsammanhang: Du skall icke förnya de Bergmanska filmerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte det går att göra remake. Jag har sett remake på Världrymden anfaller, Nosferatu och Drakula och jag vet inte vad. Det blir inte bra.

Men de flesta filmer i min blygsamma filmsamling är svartvita. Drakula, Frankenteins monster, mumien, King Kong, Kronans käcka gossar, Metropolis, Nosferatu, Casablanca... Jag gillar svartvitt. Men man måste nog ha lite intresse annars blir det nog gärna lite öken.

 

Men, med risk att upprepa mig; Man ser det man gillar och konstigare än så är det inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]

Men, med risk att upprepa mig; Man ser det man gillar och konstigare än så är det inte.[/citat]

 

Faktiskt , jo! Köpte min första stumfilm för ett tag sen. Det var miniserien DR MABUSES TESTAMENTE, trodde att jag skulle se "nåt". Men nu får jag lägga av. Seriöst, gammal film ÄR gammal film! Det var sista gången jag såg nåt sånt. Jag antar att jag inte är tillräckligt interesserad av så gammal film för att orka sitta mig igenok del 2 av miniserien, hahaha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, det var ju inte storgäddan du tog direkt. Det är ju tysk expressionistisk film när den är på fallrepet. Det finns ju enklare svartvit film att titta på. Jag älskar Buster Keaton. Roligare har har sällan spelats in varken nu eller sen dess. Slapstick när det är som bäst, bättre än när helan och halvan skall sälja julgranar till den arga mannen (båda är svartvit stumfilm och jättekul).

 

Men det görs ju bra modern film så varför plåga i sig onödan?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Hehe, det var ju inte storgäddan du tog direkt. Det är ju tysk expressionistisk film när den är på fallrepet. [/citat]

 

Ja, men jag gillade storyn. Den är så allegorisk. Måste säga att det kändes ruggigt att se en människa sniffa i sig kokain i en så tidig film! Jan Halldoff gjorde en svensk exploitation-rulle vid namn STENANSIKTET. Har ännu inte sett den, men det blir nog den första film jag beställer från Klubb Super-8.

 

[citat=gorse]Men det görs ju bra modern film så varför plåga i sig onödan?[/citat]

 

Jag lär mig aldrig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...