Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja!!!

Är det någon som vet någon tutorial eller vet själv hur man får lite "old look" på sina film klipp?? D.v.s Lite sprak och linjer som rör sig igenom bilden. Ja, ni förstår säkert, hoppas jag.

//"Gunvald"

Postad

vad använder du för redigeringsprogram?

i pinnacle studio 9 och i senaste versionen av Windows MovieMaker finns det iaf sånna effekter. Det finns nog plugins de flesta bra redigeringsprogram för att göra sånna effetker ;)

MGI Videowave också kom jag på

Postad

jag har PP och har inte lyckats hitta såna effekter. Visserligen kan man tona bilden till gammaldags men de raster o linjer finns inte..

Såg att de sålde cd skivor med sådana effekter på (minns inte var) och då fick man en j...la massa såna men det kostade asmycket.. typ tusen - femtonhundra per skiva.. o det fanns asså hundratal sådana..

jag har länge varit sugen på att göra en a la 20-tals film med lite uppspeedad tempo och sån skakig kvalite.. samt att fade´n är sådär ojämn.. men men

har som sagt inte hittat sånt på PP .. har AE också men har inte använt det så mycket än..

..så alla råd är välkomna..

Postad

[citat=BelGarion Raptor]jag har PP och har inte lyckats hitta såna effekter. Visserligen kan man tona bilden till gammaldags men de raster o linjer finns inte..[/citat]

Pinnacle Studio Plus har dessa effekter. Style effects " Old film", "Old Film advanced" och där kan du själv fixa med grain, dust, stracthes, hair, color" mm. Sen är det ju så t.ex i Pinnacle att man kan "unlocka" via betalning vissa effekter. Jag har gjort det och det är INTE dyrt och det funkar jättebra.

/chris

Postad

[citat=BelGarion Raptor]jag har länge varit sugen på att göra en a la 20-tals film med lite uppspeedad tempo och sån skakig kvalite.. samt att fade´n är sådär ojämn.. men men[/citat]

Jag och tre mediakollegor påbörjar inspelningarna av just en sådan film imorgon!! Coolt att du också är intresserad av den genren. Vi tyckte det vore kul att göra en sådan film eftersom dom andra grupperna strävar efter perfekt bild, utmärkt ljud och grymma fx vilket är svåruppnåeligt med DV.

Men att försämra kvalitén är ju desto lättare! :D Det typiska filmprojektorsurret, den sunkiga pianomusiken och stumfilms-rutorna, och dessutom så ska det bli en komedi så den blir nog alla tiders. Lägger upp den här vid färdigställandet.

Nån som kan tipsa om bra tutorials i After Effects eller Premiere Pro som gör att man får den där "looken"?

Postad

Kom just på att man lite lätt skulle kunna fixa repor m.m. i photoshop... om man tar ut filmklippet som filmstrip så läggs ju bilderna uppifrån och ner, och om man då tar och helt enkelt ritar linjer (med vissa inställningar i brushes o.dyl.) över ett antal bilder skulle det nog ge en slags gammal look med sprickor som vandrar över bilden. man kan även finlira med sprickor, cigaretthål, m.m. frame-by-frame.

ska testa det själv snarast. Är det någon som vet var man kan få tag i sån där typisk stumfilmpianomusik? Jag har redan Metropolis och Nosferatu, men symphoniorkester är inte riktigt vad jag är ute efter,,,

Vill gärna se era resultat...

förresten, glöm ej att ha med de typiska stumfilmsspecialeffekter som snabbspolning, miniatyrer, halvtaskig stopmotion och, för guds skull, det överdrivna skådespeleriet.

Postad

Vart finns de o vad kostar de? Jag såg på en sida på nätet där de sålde sådana spec effects på skiva o de kostade multum. Det var typ för filmbolag o så. Inget vanlig dödlig köper. Egentligen vore det bra om man kunde köpa en effekt i taget så man inte behöver köpa en packe med grejor där man bara behöver en eller två i alla fall..

Att dra in en hel film i Paintshop o fixa bilder med en ruta i taget låter som ett enormt arbete. Tänk om filmen är typ en kvart o uppåt.. Förresten kan man i Paintshop ta en bildeffekt och adda den på hela klipet direkt (typ att bildeffekten eller layern är Posterizise och istället för att klistra den på vartenda frame lägger man effekten på rubbet)..

En annan grej som jag tänkte på var de fade outs som de hade på 20 talets filmer. De var inte "smidiga" utan hackade sig till fade out (fade in likaså)

När vi ändå är i ämnet. Om man kollar på gamla Helan o Halvan filmer (Har faktiskt runt 40 band hemma) så skiftar ljuset även mitt i tagningar. Det är liksom inte jämt nånstans. Det kan blinka nära till överexponering ibland och fladdra med ljuset. Sånt borde man också kunna fixa med effekter. Om sådana finns.

Finns de så skulle jag nog köpa sånt. Men det blir nog inte billigt.. s***t

Jag har PP o AE.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...