Gå till innehåll

Dokumentären om Konspiration 58


gorse

Recommended Posts

På jobbet hörde jag talas om Konspiration 58 som går ut på att Fotbolls VM i sverige 1958 aldrig har ägt rum. SVT sände dokumentären av filmaren Johan Löfstedt 29 maj 2002 och visades i repris lördagen den 15 november 2003 på SVT2. Hela iden är så fantastisk att jag grämer mig att det inte var jag som gjorde dokumenären. SKP 58s hemsida finns på http://www.konspiration58.com/default.asp

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 år senare...

Konspiration 58 kan ses på SVTs hemsida just nu, med anledning av reprissändingen av Finalen Sverige-Brasilien fotbollsVM 1958 på Råsunda.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=21830&a=1183000&lid=puff_1183025&lpos=rubrik

 

Föresten är nog fotbollsmatchen sevärd den med. Nils Linholm och gunnar gran med flera i sina bästa stunder...

Länk till kommentar
Share on other sites

haha... ja den måste jag se... ligger ju i samma kategori som både Forgotten Silver om nya zeeländska filmpionjären Mckenzie och Dark Side of the Moon då det bevisas att månlandningen iscensattes av Stanley Kubrick i propagandasyfte... Kubricks motiv? Jo, han ville åt linserna som Nasa utvecklade så han kunde spela in Barry Lyndon:p...

 

snarlikt är ju också svenska Förebudet om fiendens sabotage-förband som brukar cirkulera bland lumparnas kaserner pga lustig dialog och osedvanligt blodig action för att vara kvalitetsstämplad av statens försvarsverk:p

 

En annan omtalad rulle från militärens filmarkiv verkar vara Eldledaren... någon som vet var man kan få tag i den?

Länk till kommentar
Share on other sites

Konspiration 58 hade varit mycket bättre om den inte hade varit blivit så ohyggligt predikande efter ett tag. Det är svårt att få ett bra helhetsintryck av något när man mot slutet mest sitter och himlar med ögonen och vill skrika åt filmmakarna "Ja, jag FÖRSTÅR vad det är ni syftar på - så kan ni vara snälla och sluta skriva det på näsan på mig snart? Snälla?"

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...