Gå till innehåll

Filma vid vatten


anders10

Recommended Posts

Skall filma några vattenscener till sommaren. Kommer att göra detta mestadels

från en mindre båt. Vet någon hur jag lämpligast skyddar min kamera (minidv)?

Eventuellt skulle jag även vilja filma under ytan men bara på ca 1,5-2 meters djup.

Finns det någon som gjort detta eller vet hur man går till väga?

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag lekte stillbildfotograf för många år sen så stoppade jag min kamera i en stor plastpåse modell fryspåse. Den är lite tjockare än vanliga brödpåsar och som regel helt tät. Linsen fick sticka fram ur påsens öppning som jag tejpade fast på objektivet som stack ut rätt mycket. Lite gummisnoddar arrangerade påsen runt kameran. Det gick fortfarande att sätta på linsskyddet och både skärpa och avtryckare gick att trycka på genom plastpåsen. Detta använde jag när det spöregnade eller om jag skulle plaska sjövilt nära vatten, typ fotografera ett vattenfall. Om detta är användbart för en videokamera vet jag inte, men det borde gå.

 

Lite överkurs som jag bara spekulerar i; Om man kan tänka sig att filma genom plastpåsen så går det att knyta igen påsen helt och hållet. Då borde kamran till och med klara ett kvickt dopp i vatten. Med en bit frigolit inne i påsen så flyter hela rasket.

 

 

Jag tog lite stillbilder under vatten, men inte så djupt som 2 meter, kanske 50 cm genom att bygga ett slags persiskop. I princip en vanlig lång låda, ca en 3/4-meter lång och precis så kameran får plats, med öppning i ena ändan. I den slutna ändan finns en plexiglasöppning där kamaren tittar genom glaset. En lång avtryckarslang och sen gäller det bara att orka trycka ner lådan i vattnet. Eländet flyter så det behövs en tusan vikt i nederändan, men ändå kan man få trycka bra. Kom i håg att lådan är öppen i överändan så lådan inte tippar i vattnet. Kan kompletteras med ett enkelt lock så det åtminstone inte stänker in vatten. Skall du bada med kameran blir det nog lite mer komplicerad om lådan skall vara sluten. Jag vet inte hur man skall kunna manöverera den.

 

Spekulation; Tät låda med plexiglasöppning. Stoppa i kameran, sätt på den med automatiska inställningar; skruva på locket och dyk. En låda flyter, så man får fästa regäla tyngder. Det lär blir en del spill-inspelat men borde funka. Det tekniska detaljerna hur man får det tätt får man prova sig fram till. Tänk på att vattentrycket ökar snabbt med djupet så en tillsynes tät låda kan läcka djupare ner. Bäst att prova utan kamera först.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag filmade exakt sånt som du pratar om sommaren 2004...

Vi gjorde en chansning och gav oss ut i båten med kameran och stativet utan skydd. Vi klarde oss och kameran komm alldrig nära vattnet. (där emot gled en kompis ner i vattnet men det är en annan historia...)

Om du vill skydda kameran så är det edna vettiga att bygga köpa ett rejält undervattenshus. Regnskydd eller liknande räcker inte om den trillar i vattnet.

Vad gäller undervattensbilder så löste vi det så att vi ringde till dykskolor och frågade i första hand om de hade undervattens hus och kamera som de kunde låna ut. Men när det visade sig att svaret var nej så kollade vi om dom hade färdigt material från tidigare dykningar. Så här höll vi på tills vi hittade en fotograf som ett eller två år tidigare filmat i en sjö och som kunde skicka en DV-kassett med lite blandat material som vi fick använda gratis.

 

Om du får problem så kan du få nummret till fotografen så har han kanske något som du kan få...

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse][citat=Hagwall] Regnskydd eller liknande räcker inte om den trillar i vattnet.[/citat] Varför skulle kameran trilla i vattnet?[/citat]

 

Smart!

Har inte haft en tanke på det. Ju enklare desto bättre för mig. Får kanske hoppa över undervattens-scenen. Jag ville filma underifrån och upp när en båt passerar vid ytan, men inser att det kan bli lite väl kompliserat.

 

 

Tusen tack för plastpåsetipset i alla fall!

 

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Att filma under vatten är ganska "enkelt" om man har dom rätta grejerna.

Att köpa en ny undervattenslåda kostar många tusenlappar och många har sagt att man ej "bör" (men många undantag på egna ide´er) lägga kameran i en låda som kostar mindre än 10 000 kr.

Sen så har det mycket med hur långt ner man ska filma.

Desto bättre låda behöver man ju.

Köpte en undervattenslåda beg för cirka 2 veckor sedan och betalade 2500kr för den.

Allså en proffslåda som dom använt på mer än 50 meters djup och med en massa fina tillbehör fick jag med.

Men att hitta en så billig låda var rena turen.

att bygga en går lika bra, men tänk i så fall på trycket som lådan måste klara av när den kommer under vatten.

Tänk också på vikt.

En tung låda kan med en lätt kamera till och med flytta upp mot vattenytan.

Att sträva efter att lådan ska sväva i vattnet utan att åka ner till botten eller upp till ytan är en bra utgångspunkt.

Man får då lägga på och ta bort vikter beroende på hur tung kamera man har.

Lådan som vi köpt klarar dom flesta kameror då den är stor och rymmlig.

Även två handtag på sidorna för att lättare kunna styra den i vattnet.

 

Kämpa på. men var noga med säkerheten för dig och din kamera.

Se även till att du har din kamera försäkrad. (något att rekommendera om lådan läcker in vatten)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse][citat=Hagwall] Regnskydd eller liknande räcker inte om den trillar i vattnet.[/citat] Varför skulle kameran trilla i vattnet?[/citat]

 

Jag antog att det var det Anders menade... med tanke på att han skulle filma från en båt och ville skydda kameran. Det enda jag kan tänka mig att man vill skydda kameran från då är vatten.

 

Kanske missuppfattade jag något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, jag tror inte du missuppfattade något. Jag hade mer i åtanke att man kanske får blöta händer, det blir blött på golvet i båten, man svätter och har sig, lägger kameran där man svätt och det verkar ju vettigt att skydda sig emot. Men att tappa i vattnet är en riskbedömning man för göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...