Gå till innehåll

Nätverk för filmskapare i Örebrotrakten


Manhattan

Recommended Posts

Hej där! Söker likasinnade som är sugna på gemensamma filmprojekt (drama el dokumentärt). Brinner själv för alla delar av filmskapandet från manus till redigering men har störst kunskap/erfarenhet inom foto/ljus och söker förstås kompletterande (eller samma) kunskap hos andra + drivna amatörskådisar som vill göra film (och få snygga showreels). Målet är i första hand högkvalitativa kortfilmer med sikte på Filmfestivaler alt spridning via Vimeo/Youtube.

 

/Lasse

Länk till kommentar
Share on other sites

Förslagsvis försöker du kontakta någon lokal organisation för filmskapare. Där kan finnas folk som gärna samarbetar med andra men just nu saknar medarbetare. Dessutom kan du kanske få tag i någon från den numera nedlagda Nerikekanalen.

 

Angående spridning så kan jag tipsa om att lokal-TV ger många tittare. Trots att mina filmer ligger på Vimeo så har jag sisådär 99 % av mina tittare genom lokal-TV.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej där! Söker likasinnade som är sugna på gemensamma filmprojekt (drama el dokumentärt). Brinner själv för alla delar av filmskapandet från manus till redigering men har störst kunskap/erfarenhet inom foto/ljus och söker förstås kompletterande (eller samma) kunskap hos andra + drivna amatörskådisar som vill göra film (och få snygga showreels). Målet är i första hand högkvalitativa kortfilmer med sikte på Filmfestivaler alt spridning via Vimeo/Youtube.

Om du vill göra film, gör film. Om du väntar på andra kommer ingenting att hända.

 

Jag har sett det här tusen och åter tusen gånger, och inte bara i filmsammanhang. Folk som söker andra personer för att dra igång gemensamma projekt. Det funkar inte...

 

Om du vill göra en film så är det ditt projekt. Du kan hitta personer både bakom och framför kameran som är villiga att ställa upp, men det är (återigen) ditt projekt.

 

Jag skriver inte för att jävlas, men det är så här världen fungerar. Och med det sagt, om du har tur hittar du en person som du kan samarbeta med. Håll fast i det samarbetet i så fall.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja. Att inte kunna samarbeta med folk ligger nog mer hos en själv, snarare än att vara något universalt problem som gäller alla.

 

Dock finns ett problem med att inte ha gjort film (eller något annat) och sedan förlita sig på att med hjälp av någon annan kunna göra något av det. Om inte drivet finns hos dig själv kommer det aldrig att bli något.

De som redan är erfarna kommer aldrig haka på ett projekt av någon som aldrig gjort något, i synnerhet inte om denne saknar en redan färdig vision. Att ha något att visa upp, visa vad man kan. Är av min erfarenhet, nyckeln till att locka till sig folk som är tillfredsställande att jobba med. Sen behöver inte allt handla om film, då livet är allt annat än en linjär bana. Utan att visa att man är kapabel, det är vad som är viktigt.

 

Det var inte alls många år sen jag började göra projekt som krävde samarbete, innan jobbade jag mest själv. Och undantaget några få små incidenter så har jag inte haft några problem.

 

Med det sagt så vågar jag dock påstå att samtliga filmer jag gjort, hade blivit av, oavsett om jag haft bra folk att jobba med eller inte. De hade inte blivit lika bra, jag hade utsatt mig för mycket mer stress - men, jag hade tagit det.

Så för att knyta an till början, så tror jag att det är en grundpremiss att ha drivet att genomföra saker själv. Sen kan man ta in folk som hjälper en med vissa bitar, men i slutändan måste en person ha ansvaret för att det blir gjort och samarbeten där man är såpass på samma plan att flera känner samma typ av ansvar är mycket, mycket sällsynta. Men de förekommer.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja. Att inte kunna samarbeta med folk ligger nog mer hos en själv, snarare än att vara något universalt problem som gäller alla.

Jag uttryckte mig klumpigt i den sista meningen. Jag tänkte på "samarbete" som ett gemensamt drivet projekt där alla har lika mycket att tycka till om, och det är ju faktiskt inte vad "samarbete" betyder.

 

Nästan all filmproduktion kräver att man arbetar tillsammans med andra människor, det vill säga samarbete, men för att detta skall fungera krävs tydliga roller. Det är därför många "gemensamma projekt" fallerar. Någon måste bestämma och även vara beredd att rycka in när någon annan misslyckas med att leverera.

 

Så med andra ord håller jag med om allt du säger.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var nog inte främst ditt inlägg jag kommenterade på, jag förstod andemeningen i det. Men jag kan ju dela med mig av min egen erfarenhet för att konkretisera lite.

 

Mitt första "stora" projekt, var för ca. tre år sen, eller ja. Det började då. Men det tog nästan ett år att färdigställa då det var kantat med massor av problem. Jag hade ingen aning om hur man gjorde film "på riktigt", annat än de mer tekniska aspekterna då.

 

Och det var till en början, ett samarbete. Jag och två andra som var rätt intresserade av att göra film. Vi började endast med ambitionen att "vi vill göra film". Det fanns inget projekt. Ingen större erfarenhet, och det gick ju precis som väntat inte särskilt bra, fram tills att jag insåg att jag var tvungen att axla projektet som mitt eget och därefter gick det åtminstone framåt och jag lyckades få med åtminstone ett par personer som jag tack vare det projektet lärde känna bättre och jobbar med än idag.

Jag fick även med mig väldigt bra skådespelare, ordnade en lastbil med ljus (gratis) och fick låna en studio/teaterlokal. Receptet var vision och kontakter. Jag hade redan lite kopplingar till kulturvärlden här.

 

Så det är inte bara dött lopp om man är ny. Lär känna folk i kulturvärlden och ha en idé att presentera för dem. filmgrupper, filmföreningar och what not är ingenting utan gemensamma visioner. Oftast är man inte överens i alla projekt, i synnerhet när man inte bygger en konstellation på premissen att "vi vill göra film". Låt det istället formas kring dina intressen och människor duntrivs med. Sök inte de som är bäst, sök de som är beredda att lägga ner energi och själ i era projekt. Men ge dem en roll först. Annars kommer det garanterat bli tjafs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har jobbat i många olika grupper. Senaste gruppen där har vi hittat den perfekta personkemin i gruppen.

Det tog ett tag och det var rena rama turen att jag träffade på gruppen med. Så nu gör vi sketcher och

filmer på löpande band. Med blandad kvalité. En av våra minutfilmer kom på delad 5 plats i Sveriges kortfilmfestival.

 

Som tur är har jag även kontakt med gamla konstellationer jag jobbat med. Så behövs det folk eller kompetens

så finns det massor i kontaktnätet nu. Några av dem hänger här på forumet med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...