Gå till innehåll

Lund = redigera långfilm under sommaren


ghijohansson

Recommended Posts

Jag planerar att i sommar spela in min andra nollbudgetlångfilm (budget 5,000:-). "Inspektion i Grönköping" har hämtat inspiration från Nikolaj Gogols världsberömda pjäs "Inspektionen". Sedan flera år tillbaka har jag tillstånd från Grönköpings Veckoblad att placera min humor å deras ort.

 

Då jag lätt drabbas av ledbesvär hoppas jag någon annan vill redigera.

 

När jag skapade min första nollbudgetlångfilm så var inspelning utspridd över några månader, så jag var hela tiden ikapp med redigeringen. Meningen är att det ska bli likadant denna gång.

 

Manuset är skrivet så att du behöver inte göra mycket utöver raka klipp samt normalisera ljudnivån. När jag 2014 spelade in min första nollbudgetlångfilm tog redigeringen sisådär 300 timmar, och årets film är tänkt att bli lika lång. Inspelningsformatet är 24 Mbps 50i 1920*1080 .m2ts så du kan redigera även om du har billig utrustning. Min första nollbudgetlångfilm redigerade jag med Premiere Elements 12, och jag använde samma kamera då.

 

Om du skickar PM till mig, var snäll bifoga din e-postadress. Jag räknar med att logga in ungefär varannan dag tills någon söker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja-ha, det är snart inspelningsdags igen. Vet inte hur du tänkt skicka materialet runt. Det känns som det värsta i dylika förehavanden. Skulle det löna sig att skicka det runt som hopplöst dålig kvalitet? Sen klipper någon filmen färdig (heter det off screen version?). Sen behöver du bara göra om allt men slipper det mesta finslipararbetet. Skulle ju också hjälpa. Minska din börda ner till 50 timmar kanske, vad vet jag?

 

Jag klipper inte särskillt mycket, men gillar det stort, eftersom jag har kommit rätt så långt som manusförfattare. Man kan se det som en utmaning. Det är ju inte helt en lögn att klipparen räddar filmer.

 

Också om du skulle erbjuda potentiella klippare en möjlighet att se manuset nu innan. Det kunde öka intresset för en och annan. Atminstone min spontana reaktion är att det första jag skulle vilja veta är om manuset är optimalt och färdigt för att filmen skall bli riktigt bra. Kanske fixa något problem innan ni filmar som skulle vara för sent att rädda i klippningen? Bara några tankar. Kör hårt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skicka manuset är problemfritt. Så jag kan mycket väl skicka om någon vill läsa. Då det dock bor några hundra tusen personer här nere i sydvästra Skåne så har jag dock en förhoppning om att hitta någon redigeringsvillig person som bor så nära att vi kan träffas dagligen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...